تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 23, 2020
11:26 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115490

بازگشت بلک‌بری

دو سال پس از تولید آخرین گوشی همراه توسط بلک‌بری و با وجود اینکه چندین بار این شرکت در دهه گذشته رو به نابودی رفته است، لوگوی این شرکت بار دیگر روی گوشی هوشمند به همراه کیبورد فیزیکی و معروف آن نمایان خواهد شد.
 
به نقل سی‌ان‌ان، از آنجایی که بلک‌بری در سال ۲۰۱۶ از تجارت گوشی‌های همراه خارج شده نمی‌توان این گوشی هوشمند را حقیقتا بلک‌بری دانست اما این شرکت مجوز استفاده از نام برند را در سال‌های گذشته به شرکت‌های دیگر اعطا کرده است و حالا پس از چند سال شرکتی به نام OnwardMoblility در آستین تگزاس بار دیگر قرار است از نام این برند برای گوشی‌هوشمند تازه‌ای استفاده کند.
 
اطلاعات زیادی از این گوشی همراه در دست نیست به جز اینکه این گوشی قرار است از سیستم عامل اندروید استفاده کند و از نسل پنجم اینترنت G5 هم پشتیبانی خواهد کرد و به گفته این شرکت این گوشی قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود. مرحله تولید نهایی این گوشی قرار است توسط FIH زیرمجموعه شرکت فاکس‌کان انجام گیرد.
 
گوشی‌های بلک بری در دوران اوج خود به دو چیز شهرت داشتند:‌کیبورد فیزیکی و امنیت بسیار بالا. با اینکه در طول یک دهه گذشته گوشی‌های هوشمند به ویژه سیستم عامل IOS اپل امنیت خود را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند، اما به گفته OnwardMobility مسئله دورکاری از طریق گوشی‌های همراه و امنیت آن شوک عظیمی را به شرکت‌های IT وارد کرده است.
 
تقاضا برای یک گوشی‌ هوشمند با امنیت بالا زیاد است و کیبورد فیزیکی نیز قابلیتی است که این روزها حتما طرفداران بیشتری را به خود جذب کرد ه است چرا که نوشتن ایمیل‌های طولانی روی کیبورد فیزیکی بلک‌بری ساده‌تر از نوشتن روی شیشه است.
 
پیتر فرنکلین مدیرعامل OnwardMobility‌می گوید: «متخصصان این حوزه تجاری مشتاق دستگاه‌های G5 ایمنی هستند که امنیت بالایی داشته و بدون خدشه وارد کردن به تجربه کاربر به خلاقیت منتهی شوند. گوشی‌های هوشمند بلک‌بری در زمینه محافظت از ارتباطات، حریم خصوصی و داده شهرت دارند».
 
از آنجایی که پس از ظهور آیفون و اندروید بلک‌بری دیگر جایگاه قبلی خود را بدست نیاورد، هیچکس کارعجیبی از گوشی‌های بلک‌بری انتظار نخواهد داشت.
 
بلک بری در دوران اوج خود در سال ۲۰۱۲ با داشتن ۸۰ میلیون کاربر فعال در حوزه گوشی‌های هوشمند پادشاهی می‌کرد.
 
این شرکت در سال ۱۹۹۶ با نام Research In Motion شروع به کار کرد و دستگاه‌های خود را پیجرهای دوطرفه می‌نامید. اولین گجت این شرکت به نام «Inter@ctive Pager» به کاربران اجازه می‌داد تا با یک کیبورد فیزیکی به پیج‌ها پاسخ دهند. سه سال بعد RIM نام بلک‌بری را با بلک‌بری 850 معرفی کرد.
 
در نهایت گوشی‌های بلک‌بری به دلیل پشتیبانی از ایمیل، اپلیکیشن، مرورگر اینترنت و BBM (یک پلتفورم پیام‌رسان رمزنگاری شده همچون واتساپ که حتی پس از پیشی گرفتن رقبا از بلک‌بری هم تا مدت‌ها باقی ماند) شهرت یافتند.
 
اما تولید صفحه‌های لمسی توسط اپل باعث شد این شرکت را از میدان رقابت خارج شود. با اینکه بلک‌بری به حوزه صفحه‌های لمسی هم وارد شد اما نسخه‌های اولیه عملکرد مناسبی نداشت و بعدها پروژه کیبوردهای فیزیکی و جمع شونده این شرکت هم شکست خورد و در نهایت این شرکت چند گوشی همراه بدون کیبورد فیزیکی تولید کرد.
 
اما سیستم‌عامل اختصاصی بلک‌بری جوابگوی محیط گوشی‌های لمسی نبود و این شرکت پس از تلاش فراوان برای رقابت این سیستم‌عامل را رها کرد و سیستم‌عامل اندروید را در کنار نرم‌افزار امنیتی خود به کار بست. پس از اینکه این اقدام هم با شکست روبرو شد، بلک‌بری به مدت چند سال تولید گوشی‌های همراه را کاملا کنار گذاشت.
 
در سال‌های گذشته شرکت TCL با استفاده از مجوز برند بلک‌بری گوشی‌های این شرکت را تولید کرده است تا کسانی که حس نوستالژی به این گوشی‌ها دارند بتوانند آنرا تهیه کنند، اما حال این مجوز منسوخ شده است و از این جای کار به بعد برعهده شرکت OnwardMoblility خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.