اپراتورها

تلفن همراه

August 23, 2020
14:45 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115504

مطالبات کارکنان و بازنشستگان در چهارچوب قوانین در حال بررسی است

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت: مطالبات کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات در چهارچوب قوانین و مصوبات هیات مدیره شرکت مخابرات در حال بررسی است و در حال تلاش هستیم تا مشکلات برطرف شود.
 
 
 
مخاطبان  موضوع « تاخیر در پرداخت مطالبات کارکنان مخابرات» و « درخواست تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان مخابرات» را مطرح کرده و خواستار گفت وگو با مسوولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.
 
مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات به ویژه بحث تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی مخابرات از موضوعات مطالبه ثبت شده کارکنان این شرکت در سامانه فارس من است که در این رابطه میثم باقری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم می گوید: بهتر است نگاهی به تاریخچه واگذاری این شرکت به بخش غیر‌دولتی بیاندازیم. تاکید و اصرار ما کارکنان این شرکت بر بکار نبردن تعبیر بخش خصوصی است چون  خریدار سهام مدیریتی مخابرات به معنی واقعی کلمه بخش خصوصی محسوب نمی شود و از شرکتهای بزرگ تشکیل شده که  وابسته به نهادهای انقلابی و حاکمیتی  است  که در تقسیم بندی انجام گرفته در قانون اساسی و همچنین قانون محاسبات عمومی  به آنها موسسات عمومی عام المنفعه گفته می شود. و البته این موسسات عمومی به نوعی ماهیت دولتی و حاکمیتی دارند اما همانند یک بنگاه خصوصی که ممکن است متشکل از سه نفر باشد مثل یک شرکت تولید کننده نان ، تابع قانون تجارت اداره می شوند که این یکی از ایرادات قانونی است که به نظر می رسد اگر قانون گذار در تدوین قانون اساسی وهمچنین قوانین دیگر مجالی داشت قطعا موسسات عمومی و نهادهای وابسته به حاکمیت را از شمول قانون تجارت خارج می کرد. این گفته ها بخشی از صحبت های میثم باقری  رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم و همچنین به عنوان عضوی از جامعه کارگری مخابرات کشور است که در خواست پیگیری مشکلات کارکنان را از شرکت مخابرات دارد که  در این رابطه ابتدا مطالبات کارکنان و بازنشستگان را از زبان نماینده کارکنان می شنویم و در ادامه پاسخ را از مسوولان مخابرات جویا خواهیم شد.
 
* نکات مهم مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات مصوبه هیات وزیران است
 
باقری  افزود: آغاز فرایند واگذاری مخابرات بخش غیر دولتی از اسفند سال ۸۵ است. درمصوبه ۸ اسفند سال ۸۵ هیأت وزیران که ملاک و چهارچوب کلی واگذاری ۳۳ شرکت مخابرات  استانی و شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و از جمله امور ارتباطات سیار وقت ( شرکت مجزای همراه اول وجود نداشت ) به بخش غیر دولتی  در آن تعیین شده است. از نکات مهم و قابل توجه در بحث مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات همین مصوبه هیات وزیران است. به طوری که در بند۶ این مصوبه تصریح شده تمامی تعهدات شرکت مخابرات ایران واگذر شده به کارکنان اعم از حقوق ، مزایا ، بیمه ، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهد شرکت واگذار  شده است.
 
*  روابط استخدامی در مخابرات علی رغم حذف قوانین دست و پاگیر دولتی تداوم پیدا کرده است
 
باقری ادامه داد: ۱۹ آذر ۸۶ روابط عمومی مخابرات ایران به ۷۳ سووال درباره خصوصی سازی مخابرات پاسخ می دهد این پرسش و پاسخ که در  خبرگزاری فارس منتشر شده در سایت سازمان خصوصی سازی در ۲۱ آذر ماه سال ۸۶ نیز تحت عنوان پاسخ به ۷۳ سوال درباره خصوصی سازی مخابرات بازنشر شده است. در چند پاسخ ارائه شده از جمله سوالات ۱۶ و ۱۷ به تعهدات بند ۶ مصوبه هیات وزیران اشاره و به نگرانی ها پس از خصوصی  سازی مخابرات پاسخ داده شده است. نکته دیگر وجود سه نوع رابطه استخدامی در شرکت مخابرات دولتی و پیش از واگذاری است. رسمی ، قرار دادی و شرکتی که متاسفانه این روابط استخدامی در مخابرات غیر دولتی و خصوصی نیز علی رغم حذف قوانین دست و پاگیر دولتی تداوم پیدا کرده است. همچنین در سؤال ۲۱ به سرنوشت نیروهای شرکتی و بخش پیمانکاری اشاره شده و در سوال ۲۴ در  پاسخ به این سوال که تکلیف نیروهای قراردادی که رسمی نشده اند آمده است :«وجود قوانین خاص مانع آن شد تا بتوانیم نیروهای مورد نیاز خود را رسمی کنیم آنقدر قوانین دست و پاگیر در این مورد وجود داشت که این مساله را به تعویق انداخت.
 
*  منتظر نظر سازمان خصوصی سازی هستیم تا تغییر وضعیت صورت پذیرد
 
وی گفت: برگزاری آزمون و شرکت مجدد نیروهای قراردادی در آزمون خود یک مانع بزرگ بود. شرایطی نظیر دارا بودن معدل تحصیلی بالای ۱۶ و سابقه کار در شرکت و …. از جمله این موانع بود. اگر قرار بود که بر اساس مجوز استخدامی و مقررات موجود به جذب نیرو می پرداختیم شاید بسیاری از نیروهای قراردادی جا می ماندند.کسانی که سالها زحمت کشیدند و نسبت به کار خود تسلط دارند. در حال حاضر منتظر نظر سازمان خصوصی سازی هستیم تا تغییر وضعیت صورت پذیرد. اما آزمون اولیه برقرار است و در مراحل بعد مانند گزینش و مصاحبه علمی راحت تر با این موضوع برخورد می شود.»
 
*  با کارکنان این شرکت به جای قانون مدیریت خدمات کشوری بر مبنای قانون کار رفتار می شود
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم تصریح کرد: ۱۸ آبان  سال۸۸ بلوک سهام مدیریتی شرکت مخابرات به میزان ۵۰  درصدبه اضافه یک سهم به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین واگذار می شود. و با این واگذاری مخابرات از شمول شرکت های دولتی خارج و با کارکنان این شرکت به جای قانون مدیریت خدمات کشوری بر مبنای قانون کار رفتار می شود . در ۳۰ مرداد ۸۹ هیأت مدیره وقت شرکت مخابرات آئین نامه جدید استخدامی و پرسنلی شرکت مخابرات خصوصی را تدوین و تصویب می کنند.در تبصره یک ماده ۵ این آئین نامه درباره نیروهای قراردادی موجود شرکت تعیین تکلیف شده است در این تبصره آمده است که کارکنان قراردادی فعلی شرکت در صورت داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و وجود پست خالی سازمانی و رضایت از عملکرد آنان به استخدام دائم در می آیند که متأسفانه  پس از گذشت ده سال از تصویب این آئین نامه این بند از آن هرگز اجرایی نشده است. برآوردی که از این تعداد کارکنان قراردادی وجود دارد آنها در حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر هستند.
 
* تکلیف  تبدیل وضعیت استخدامی نیروها باید هرچه سریعتر مشخص شود
 
باقری اضافه کرد: ناگفته نماند که ۱۷ آذر سال ۹۸ نمایندگان مدیریت و مالکیت مخابرات ( مجید صدری مدیر عامل مخابرات ،  صفری رئیس هیات مدیره مخابرات و مدیرعامل توسعه اعتماد مبین ،  سید هاشمی رئیس هیات مدیره توسعه اعتماد مبین و معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) )در توافق با نمایندگان صنفی کارکنان( تشکلهای کارگری مخابرات ) پذیرفته اند که تمامی بندهای آئین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۸۹ را بدون تنازل اجرا کنند. این توافق با  نامه رسمی برات قنبری مشاور  وزیر ارتباطات به مدیرعامل مخابرات ایران عنوان شده مورد تایید وزیر ارتباطات به عنوان نماینده  ۲۰ درصد سهام  دولت و ۲۰ درصد  سهام عدالت در شرکت مخابرات  نیز قرار گرفته است. لذا از این منظر و بر مبنای این تعهد، تکلیف  تبدیل وضعیت استخدامی این نیروها باید هرچه سریعتر مشخص شود.
 
* کارکنان جذب شده بر مبنای آئین نامه استخدامی ۸۹ در سال ۹۲ نیز می بایست پس از طی ۳  سال و مطابق با ماده ۱۲ این آئین نامه به استخدام دائم تبدیل وضعیت پیدا کنند
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم افزود:  شرکت مخابرات در آبان ماه سال ۹۱ و بر مبنای آئین نامه استخدامی که ذکر کردم  از طریق آگهی رسمی در حدود ۲۵۰۰ نفر نیرو را از طریق آزمون ، مصاحبه و گزینش جذب می کند.  در متن آگهی که کاملاً منطبق با ماده ۸ آئین نامه استخدامی ۸۹ تنظیم و منتشر شده ، شرایط استخدام و جذب نیرو که در آئین نامه آمده عیناً تکرار شده است . گفته می شود در این آزمون در  حدود ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند . طبق مواد ۱۱ و ۱۲ آئین نامه استخدامی این نیروها که با آزمون استخدامی وارد مخابرات می شوند با هدف استخدام دائم جذب می‌شوند و مشاغلی هم که برای آنها آگهی استخدام منتشر شده، مانند حسابداری و  یا کارشناس نگهداری سیستمهای مخابراتی و نیرو  و….، جزء مشاغل مستمر محسوب می شوند که طبق تعریف بند الف ماده ۵ آیین نامه استخدامی مخابرات ، استخدام این مشاغل مستمر به صورت دائم است .لذا کارکنان جذب شده بر مبنای آئین نامه استخدامی ۸۹ در سال ۹۲ نیز می بایست پس از طی ۳  سال و مطابق با ماده ۱۲ این آئین نامه به استخدام دائم تبدیل وضعیت پیدا کنند که متأسفانه با گذشت ۷ سال هنوز این اتفاق نیافتاده است و موضوع استخدام به صورت قراردادی در صورتی که در متن آگهی استخدام شرکت مخابرات در سال ۹۱ درج می‌شد شاید با توجه به شرایط ۷ سال پیش ، بسیاری  از داوطلبان در درخواست خود تجدید نظر می کردند و در سازمانهای دیگری به دنبال استخدام می رفتند و اکنون پس از گذشت ۷ سال شرایط جذب در سازمانهای دیگر را لااقل به لحاظ حداکثر سن مجاز از دست داده اند.
 
* خلف وعده مدیریت مخابرات درباره تبدیل وضعیت کارکنان قرارداری
 
باقری گفت: نکته دیگر درباره تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی مخابرات ، خلف وعده مدیریت در این باره است .مدیرعامل مخابرات ایران ۱۹  اردیبهشت  ۹۷ در گفتگویی که در سایت مخابرات ایران نیز منتشر شد و خبرگزاری های مختلف  آن را به نقل از سایت مخابرات ایران پوشش داده اند از تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی استخدامی در سال ۹۲  با استناد به تبصره الف ماده ۵ و مواد ۱۱ و ۱۲ آئین نامه استخدامی خبر داد  و تاکید کرده است : «این تصمیم، مطابق با آئین نامه استخدامی شرکت اتخاذ شده است».که متاسفانه با گذشت دو سال  علی رغم این سخن صریح این وعده ایشان هرگز عملی نشد.
 
* تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان بار مالی چندانی برای شرکت مخابرات ندارد
 
وی خاطر نشان کرد: چون مطابق آئین نامه استخدامی مخابرات مزایایی که به کارکنان دائم یا رسمی پرداخت می شود عیناً نیز به کارکنان قراردادی نیز پرداخت می شود ، تبدیل وضعیت استخدامی این دسته از کارکنان چه قراردادی های قبل از خصوصی سازی و چه استخدامی های ۹۲ ، بار مالی چندانی برای شرکت مخابرات ندارد و تنها دغدغه امنیت شغلی آنها را مرتفع می کند و نگرانی از تمدید نشدن قرار داد در ابتدای هر سال یکی از دغدغه های فکری این عزیزان است .که امیدوارم با عنایت به این که نه تنها  بار مالی بر شرکت مخابرات اضافه نمی کند و بلکه ترتیبات اداری خاصی هم نیاز ندارد امید است با توجه ویژه مدیریت ارشد و سهامدار عمده این شرکت ، دغدغه فکری این قشر جوان هرچه سریعتر مرتفع شود .
 
* اکنون استان هایی را مشاهده می کنیم که به خاطر شرایط اجتماعی سودآور نیستند
 
باقری یادآور شد: اگر برگردیم به شرایط قبل از خصوصی سازی مخابرات ، در فاصله اسفند سال ۸۵ تا آبان ۸۸ که دوره گذار دولتی به خصوصی مخابرات است شاهد هستیم که از جانب مدیریت مخابرات به کارکنان در باغ سبزی از شرایط بهتر معیشتی و رفاهی و… نشان داده شده است و با وجود بیان برخی نگرانی ها که شکل گرفته از تجربه خصوصی سازی کشور بوده و هست که هنوز نمود آن را در هبکو ، آذرآب و هفت تپه و … می بینیم ، مدیریت مخابرات همواره  بر شرایط بهتر اقتصادی ، رفاهی ، معیشتی و … برای کارکنان مخابرات پس از خصوصی‌سازی این شرکت سخن گفته است.به عنوان نمونه در پاسخ ارائه شده به سوال شماره ۱۷ ، به مصوبه دولت درباره انتقال تعهدات مخابرات دولتی به غیر دولتی در قبال کارکنان اشاره و تصریح شده «مقرر شد این بند عیناً درمتن قراردادهای فروش سهام شرکت مادر تخصصی ایران نیز منظور شود.» یا در پاسخ شماره ۲۰ درباره تأثیر میزان سودآوری و درآمد زایی این شرکت ها در افزایش پرداخت های پرسنلی آمده است:«بدون شک افزایش سود موجب افزایش پرداخت های پرسنلی خواهد شد. به شرط آنکه سودآوری ناشی از بهره وری باشد نه حاصل از شرایط اجتماعی. در حال حاضر ما استان هایی را مشاهده می کنیم که به خاطر شرایط اجتماعی سودآور نیستند اما از لحاظ مدیریت و نیروی انسانی از بهره وری بالایی برخوردارند. بنابراین آنچه که در میزان دریافتی ها تاثیر مستقیم دارد افزایش بهره وری نیروی انسانی است در عین حال همه کارکنان ( سهامدار ) در سود شرکت هم سهیم هستند»
 
* عمل نکردن  به تعهداتی که به کارکنان وعده داده شده بود
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم ادامه داد: آنچه در عمل پس از خصوصی سازی شرکت مخابرات اتفاق افتاد عمل نکردن  به تعهداتی بود که به کارکنان وعده داده شده بود و کارکنان مخابرات علی رغم اختیار قانونی به انتخاب بین  ماندن در مخابرات خصوصی و یا رفتن به بخش های دیگر دولتی ،طبق ماده ۲۱ قانون مدیرت خدمات کشوری ، ماندن را با وعده های داده شده ترجیح داده بودند. هرچند این نظر خواهی از کارکنان مطابق تبصره ۳ ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری هرگز انجام نشد.
 
* خصوصی سازی برای کارکنان مخابرات نه تنها شرایط بهتری ایجادنکرد بلکه شرایط معیشتی آنها را سخت تر کرد
 
وی گفت: از سال ۹۲ بخشهایی از آئین نامه استخدامی مصوب سال ۸۹ از جمله پرداخت کمک هزینه های رفاهی بروز رسانی نشد و تا سال ۹۷ ادامه پیدا کرد و از سال ۹۷ با اعتراضات گسترده و شکایات متعدد به دیوان عدالت و ادارات کار ، در نهایت پرداخت کمک هزینه های رفاهی و مناسبتی کارکنان شاغل و بازنشسته بر مبنای  آئین نامه استخدامی و پرسنلی ۸۹ از سر گرفته شد. بخش های دیگر آئین نامه از قبیل ارتقاء گروه شغلی ، پرداخت حق جذب ، احتساب مدرک تحصلیی و غیره هرگز به اجرا در نیامد و ثمره توقف ۱۱ ساله ارتقاء شغلی این شد که احکام پرسنلی کارکنان مخابرات و دریافتی آنها که روزگاری به عنوان یک  شرکت دولتی زبانزد عام و خاص بود در سال ۹۹ از احکام پرسنلی سایر ارگان های دولتی نیز کمتر شود. همین امروز اگر یک کارشناس در مخابرات که تابع صندوق تأمین اجتماعی است بازنشسته شود  چون هیچ مزایای جنبی دیگری از جمله اضافه کار مرسوم در تمام سازمان های دولتی دریافت نمی کند  حقوق بازنشستگی اش با حقوق حالت اشتغال تفاوتی نمی کند و به دلیل افزایش های سنواتی در سالهای بعد دریافتی اش بیشتر از زمان اشتغال می شود. در حال حاضر نیز احکام پرسنلی کارکنان مخابرات نسبت به شرکت زیر ساخت که از شرکت های باقی مانده در بخش دولتی است و شرکت همراه اول که از شرکت های شکل گرفته پس ازخصوصی سازی مخابرات بوده بسیار کمتر است. دریافتی کارکنان شرکت های پیمانکاری مخابرات که تحت پوشش دو شرکت بزرگ «خدمات اول و شسکام» هستند و با وجود این که شرکت مخابرات مالک این دو شرکت تامین نیرو است نیز چندان تعریفی ندارد و دریافتی نیروهای پیمانکاری ادارات دولتی که از خود درآمدی ندارند از دریافتی همکاران من در شرکت مخابرات و البته با وجود انجام کارهای بسیار تخصصی در بخش های شبکه و سوئیج و … به مراتب کمتر است. و باید گفت خصوصی سازی برای این دسته از همکاران مخابراتی نیز شرایط بهتری ایجاد که نکرد شرایط معیشتی آنها را سخت تر کرد.
 
* سطح تعلق سازمانی و بهره‌وری کارکنان متزلزل شده است
 
باقری تأکید کرد: در سالهای اخیر و با وجود کاهش تعداد پرسنل مخابرات از ۴۰ هزار نفر شاغل رسمی  در ۳۳ شرکت مخابرات استانی در سال ۱۳۸۶  به  حدود ۱۳ هزار نفر در سال ۹۹ و همچنین حذف شرکت های مخابرات استانی و ادغام آنها در شرکت مادر در سال ۹۵ که به گفته مدیرعامل وقت مخابرات ایران  صرفه جوئی بسیاری در هزینه ها ایجاد کرد ، همراه با اجرای سیاست های انقباظی در برخورد با حقوق و مزایای کارکنان و تنزل مداوم مزایا و تسهیلات رفاهی بوده است که این امر سطح تعلق سازمانی و بهره‌وری کارکنان را بسیار تنزل بخشیده و انگیزه های کاری را در سطح مخابرات ایران را بسیار کاهش داده است و ادامه این روند طبیعتاً نه به نفع جامعه کارکنان ، سهامداران و نه مردم به عنوان ذی‌نفعان و دریافت کنندگان خدمات در پهنه گسترده جغرافیایی شرکت مخابرات خصوصا در مناطق محروم و مرزی است و البته شرکت های جدید تازه تاسیس fcp نیز تمایل و انگیزه ای برای فعالیت درآن مناطق را ندارند و تمرکز فعالیت آنها در مرکز کشور است.
 
* کارکنان مخابرات خواستار اجرای توافقات و تعهدات پذیرفته شده آئین نامه استخدامی هستند
 
وی اظهار کرد: همانگونه که عرض کردم در توافقی که در ۱۷ آذر ماه ۹۸ بین نمایندگان تشکل های کارگری ، مدیریت و مالکیت مخابرات انجام گرفت و صورتجلسه امضاء شد مقرر شد از سال ۹۷ تمامی بندهای آئین نامه استخدامی مذکور و بدون تنازل اجرایی شود . اما متأسفانه از ابتدای سال ۹۹ این تعهد امضاء شده از جانب مدیریت نیز اجرایی نشد و منجر به تجمع کارکنان و بازنشستگان مخابرات در مقابل وزارت ارتباطات در ۹ تیر ماه سال جاری شد و کارکنان خواستار اجرای توافقات و تعهدات پذیرفته شده شدند.
 
*  انتظار ۱۱ ساله برای تحقق خواسته قانونی کارکنان
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم تصریح کرد: پس از این تجمع صنفی، بروز رسانی کمک هزینه های رفاهی کارکنان و بازنشستگان بر مبنای حداقل دستمزد اعلامی اولیه سال ۹۹ از سوی شورای عالی کار انجام گرفت و دستورالعمل های اتقاء گروه و احتساب مدرک تحصیلی و حق جذب از سوی رئیس محترم هیأت مدیره به مدیرعامل محترم مخابرات ایران ابلاغ شده است‌.امیدواریم هرچه سریعتر احکام پرسنلی کارکنان بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده صادر شود و انتظار ۱۱ ساله برای تحقق خواسته قانونی کارکنان به ثمر بنشیند و فاصله ایجاد شده در دریافتی کارکنان مخابرات خصوصوی  و کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت  و همراه اول کاهش یابد. و البته ناگفته نماند پیگیری های شورای عالی هماهنگی تشکل های کارگری مخابرات و به ویژه انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان قم  برای اجرای تعهدات پذیرفته شده  و پرداخت مطالبات از طریق  نمایندگان در مجلس جدید ، ائمه جمعه ، قوه قضائیه، دفتر مقام معظم رهبری و … با حسن نیت و تعامل انجام گرفته از جانب سهامدار عمده مخابرات و مدیریت این شرکت برای حل و فصل مطالبات پس از خصوصی سازی  متوقف شد که ان شاءا… با اقدامات به موقع مدیریت در اجرای تعهدات و وعده های داده شده امیدواری ایجاد شده در بین کارکنان را به ناامیدی مبدل نخواهند کرد .
 
  * یکی دیگر از مطالبات و مشکلات کارکنان مخابرات بحث تغییر صندوق بازنشستگی است
 
 وی افزود: یکی دیگر از مطالبات و مشکلات کارکنان مخابرات بحث تغییر صندوق بازنشستگی است چون از سال ۸۸  وقبل از خصوصی سازی این شرکت تعدادی از کارکنان مخابرات تابع صندوق بازنشستگی کشوری بودند و بعد از خصوصی سازی با قرار گرفتن ذیل قانون کار به جای قانون مدیریت خدمات کشوری ، با آنها رفتار می شود و به این خاطر به صورت قهری می بایست تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی قرار می گرفتند مگر این که خودشان تمایل به ماندن در تابعیت صندوق بازنشستگی کشوری را می داشتند. این موضوع صراحت تبصره یک ماده ۲۱ قانون مدیریت کشوری است. بر این مبنا قانون‌‌گذار در بند دال ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح کرده است هزینه تغییر صندوق بازنشستگی این دسته از کارکنان به صندوق تأمین اجتماعی برعهده دولت است . اما متأسفانه با کوتاهی وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و البته سازمان خصوصی سازی و وزرات اقتصاد که طبق بند ۹ صورتجلسه سال ۸۵ هیأت وزیران که  ناظر بر حسن اجرای مصوبه برای واگذاری شرکتهای مخابرت استانی به بخش خصوصی بوده ، این تبدیل صندوق انجام نگرفت و با  ارجاع مداوم موضوع از جانب دولت و وزارت ارتباطات و مخابرات به یکدیگر ، و البته طرح شکایت های متعدد  همکاران در دیوان عدالت اداری که منتج به نتیجه مطلوب نشده ،  پس از  ۱۱ سال از خصوصی سازی مخابرات، این تبدیل صندوق همچنان بلاتکلیف است و اکنون نیز اگر این دسته از کارکنان بخواهند شخصاً هزینه تغییر صندوق بازنشستگی را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند  این هزینه بسیار سنگین است و برای آنها مقرون به صرفه نیست. لذا  حاصل اجرا نشدن قانون برای این دست از کارکنان، این است که به هنگام بازنشستگی، با توجه به نوع محاسبه کسورات حقوق خود ، دریافتی به مراتب کمتری ( در حدود بیش از دو میلیون تومان در ماه )نسبت به بازنشستگان تأمین اجتماعی داشته باشند و همواره کابوس دریافت حقوق کمتربازنشستگی نسبت به همکاران مشابه خود که تابع صندوق تأمین اجتماعی هستند تا زمان بازنشستگی و پس از آن با ایشان همراه باشد و برخی از این دسته از کارکنان به خاطر این کاهش دریافتی در حقوق بازنشستگی، حتی  ترجیح می دهند با وجودی که می توانند خود را بازنشسته کنند در مخابرات به حالت اشتغال بمانند تا بلکه روزی این مشکل برای آنها حل شود.
 
* امیدوارم مطالبات یازده ساله کارکنان و بازنشستگان با همکاریمخابرات و دولت حل و فصل شود
 
باقری ادامه داد: به عنوان نماینده صنفی کارکنان مخابرات قم و عضوی از جامعه کارگری مخابرات کشور امیدورارم اکنون که «مساعی و همت » دو سهامدار عمده شرکت مخابرات ( دولت و اعتماد مبین ) در جهت حل مطالبات یازده ساله کارکنان و بازنشستگان مخابرات قرار گرفته است ، این موضوع نیز با همکاری و همفکری مدیریت مخابرات و دولت  نیز حل و فصل شود .
 
 محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات  ایران  درباره ۲  مطالبه ثبت شده  در بخش « فارس من » مبنی بر « تاخیر در پرداخت مطالبات کارکنان مخابرات» و « درخواست تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان مخابرات» گفت: موضوعات مطرح شده در قالب مطالبات کارکنان و بازنشستگاه مخابرات در بخش فارس من از جمله مواردی است که این شرکت در راستای قوانین درحال پیگیری است و تا برطرف کردن مطالبات به پیگیری خواهد پرداخت.
 
وی افزود: مطالبات کارکنان و بازنشستگان  شرکت مخابرات در چهارچوب قوانین و مصوبات هیات مدیره شرکت مخابرات در حال بررسی است و در حال تلاش هستیم تا مشکلات برطرف شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.