تلفن همراه

گوشی

August 24, 2020
14:26 دوشنبه، 3ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115544

چگونه گلکسی S20 به نمایشگری ویژه مجهز شد

WhatsApp Image 2020-08-24 at 12.10.05.jpeg
 
 
 
هنگامی که وارد دنیای نمایشگرهای با نرخ برورزسانی بالا می‌شوید، دیگر راه بازگشتی وجود ندارد. نرخ بروزرسانی، در واقع تعداد تصاویر ثابتی است که نمایشگر در یک ثانیه می‌تواند به نمایش بگذارد. به این معنا که هر چه نرخ بروزرسانی بالاتر باشد حرکت ویدئوهای نمایش داده شده نرم‌تر و روان‌تر به نظر می‌رسند.
امروزه در بازار، اکثر ابزارهایی که در دسترس کاربران قرار دارد دارای نمایشگرهایی با نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز (۶۰ تصویر در یک ثانیه) است و ابزارهایی که نرخ‌ بروزرسانی بالاتری از این رقم دارند به عنوان نمایشگرهایی با «نرخ‌ بروزرسانی بالا» شناخته می‌شوند. نمایشگر گلکسی S20 با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز، خود یکی از این دستگاه‌هاست.
دستگاه‌هایی با نرخ بروزرسانی بالا برای گیمرها یک نیاز اساسی به شمار می‌رود، تا بتوانند حرکات و اتفاقات سریع بازی‌ها را به شکلی نرم و بدون وقفه ببینند. اما این نیاز تنها به گیمرها خلاصه نمی‌شود و کاربران معمولی گوشی‌های هوشمند هم در زمان تماشای فیلم‌ها و ویدئوها قادر خواهند بود از تجربه بصری روان و کم‌نظیر آن لذت ببرند.
در ادامه این مطلب توسعه‌دهندگان نمایشگر ۱۲۰ هرتزی گلکسی S20 چگونگی نحوه نمایش تصاویر در این صفحه نمایش را توضیح می‌دهند.
 
سطحی بالاتر برای گیمرها با بروزرسانی نمایشگر در هر 0.008 ثانیه
 
نرخ بروزرسانی بالای نمایشگر S20 در زمان انجام گیم بیش از هر جایی نمایان و جلوه‌گر می‌شود. به ویژه در بازی‌های مبارزه‌ای که در کسری از ثانیه تصمیماتی گرفته می‌شود که پیروزی یا شکست گیمر را رقم می‌زند، نرخ بروزرسانی بالا می‌تواند با فراهم کردن زمینه برتری کاربر، تفاوت‌ها را به رخ بکشد.
مایکل کیم، مهندس واحد نمایشگر در بخش ارتباطات موبایل شرکت سامسونگ الکترونیکس با اشاره به این موضوع می‌گوید: «کلید اصلی برای پیروزی در بازی‌های مبارزه‌ای توجه به این نکته است که  ضمن دوری کردن از حمله‌های طرف مقابل با انتخاب یک زمان مناسب به طرف مقابل‌تان یورش ببرید. صفحه نمایشی که نرخ بروزرسانی بالایی داشته باشد در هر ثانیه تصاویر بیشتری را به نمایش می‌گذارد و همین به شما اجازه می‌دهد تا ضمن مشاهده حرکات طرف مقابل‌تان، زمان تصمیم‌گیری بیشتری داشته باشید و سریع‌تر از حریف‌تان عمل کنید. نمایشگری با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز در هر 0.008 ثانیه یک تصویر جدید را نمایش می‌دهد».
علاوه بر این نمایشگری که از چنین قابلیت‌هایی بهره می‌برد و تغییرات زیادی را در مدت زمان کوتاهی رقم می‌زند می‌تواند بازی‌های سه بعدی را هم به خوبی پشتیبانی و پردازش کند.
 
لذت وبگردی با نمایشگری روان
با وجود اینکه نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز برای بهینه‌سازی تجربه بازی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هدف اصلی از افزایش نرخ بروزرسانی نمایشگر، ارائه یک سطح بالاتر و جذاب‌تر از تجربه‌ بصری با آسان‌تر کردن تاچ، اسکرول و حرکات دست روی صفحه نمایش است.
مایکل کیم در این مورد می‌گوید «هنگامی که کاربران روی نمایشگر اسکرول می‌کنند، صفحه‌نمایش در تجربه‌ای مشابه با آنالوگ به شکلی نرم و روان دیده می‌شود تا استفاده از آن راحت‌تر باشد. در نتیجه شما تصاویر را به نحوی می‌بینید که پیش از این در زندگی واقعی دیده‌اید».
احساس نرم و روان بودن عملکرد گوشی هم تا حد زیادی به نرخ بروزرسانی صفحه نمایش آن بستگی دارد. نمایشگرهای معمولی در هر ثانیه 120 بار انگشت در حال لمس گوشی را اسکن می‌کنند اما نمایشگر گلکسی S20 این کار را 240 بار در ثانیه انجام می‌دهد. واکنش این صفحه نمایش ها به حرکات دست آنقدر سریع است که حس می‌کنید بصورت فیزیکی در حال جابجایی آیکون روی تصویر یا دستکاری گزینه‌ها هستید.
سونگ وون ریو، یکی از مهندسان حاضر در تیم توسعه نمایشگر گلکسی S20 می‌گوید «نرخ بروزرسانی بالای نمایشگر کمک می‌کند تا در زمان اسکرول کردن یک حس لمس واقعی به کاربر منتقل شود. در واقع شما می‌توانید این سرعت واکنش سریع را در لحظه روی صفحه نمایش تجربه کنید».
نرخ بروزرسانی بالا که با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی S20 محقق شده، تجربه کاربر را در هنگام وبگردی، بررسی و بازدید شبکه‌های اجتماعی و خواندن وب‌کامیک‌ها نیز بهبود می‌بخشد.
هنگامی که در حال خواندن وب‌کامیک‌ها هستید و با لمس بر روی نمایشگر از پایین به بالا در حال حرکت هستید، یک بخشی از تصاویر وب‌کامیک‌ها ممکن است از دید شما پنهان بماند و دیده نشود. در حالی که در نمایشگر ۱۲۰ هرتزی شما می‌توانید تمامی محتوای یک صفحه وب را حتی در حین اسکرول کردن مشاهده کنید. 
به گفته مایکل کیم این اتفاق باعث می‌شود تا تجربه کاربری رضایت‌بخش‌تری برای کاربر ایجاد شود.
 
بهینه‌سازی خودکار طیف رنگی
طیف رنگ (color gamut) به دامنه محدودی از رنگ‌ها اشاره دارد که یک نمایشگر یا مانیتور با توجه به آن می‌تواند محتواها را به نمایش بگذارد. sRGB نخستین طیف رنگی به کار رفته در دستگاه‌‌های دیجیتالی است که سال ۱۹۹۶ معرفی شد و پس از آن برای اینترنت، رایانه‌ها، پرینتر، دوربین‌های دیجیتالی و دستگاه‌های اسکنر مورد استفاده قرار گرفت. 
گلکسی S20 علاوه بر طیف معمول sRGB، از استاندارد DCI-P3 بهره می‌برد که برای فیلم‌های دیجیتالی و توسط صنعت فیلمسازی تهیه و تنظیم شده است. 
در مقایسه با sRGB مزیتی که این طیف رنگی به کاربر ارائه می‌دهد مشاهده طیف رنگ‌های تیره‌تر و غنی‌تر است که با این استاندارد فراهم شده است. همچنین گلکسی S20 از قابلیت مدیریت خودکار رنگ پشتیبانی می‌کند که طیف رنگی را براساس محتوایی که کاربر در حال مشاهده است، بهینه‌سازی می‌کند.
به گفته وون ریو، برای داشتن بهترین تجربه بصری، طیف رنگ می‌بایست منعکس‌کننده تصاویری باشد که بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
سونگ وون ریو در این باره می‌گوید «نمایشگر گلکسی S20 به طور خودکار طیف رنگی را برای ویدئوهای HDR بر روی استاندارد DCI-P3 و برای سایر تصاویر در دامنه sRGB تنظیم می‌کند. این تغییر خودکار قابلیت پیشرفته‌ای است که تنها نمایشگر Dynamic AMOLED 2X از آن برخوردار است و به منظور ارائه غنی‌ترین رنگ ممکن طراحی شده است. نمایشگر Dynamic AMOLED 2X رنگ‌های عمیق‌تر و تیره‌تری را روی صفحه نمایش به کاربر ارائه می‌دهد و همچنین به لطف کنترل روی طیف رنگ و حالت‌های مختلف آن، رندر دقیق رنگ‌ها هم به دست آمده است».
 
تعادل بین وضوح تصویر بالا، روشنایی زیاد و نرخ بروزرسانی بالا
مایکل کیم می‌گوید «هنگامی که طراحی گوشی پرچمدار را آغاز کردیم هدف‌مان ارائه نمایشگری ۱۲۰ هرتزی بر روی گوشی‌ هوشمندی باریک و نازک بود».
اما برای تیم توسعه‌دهنده سامسونگ و حتی کارشناسانی که قبلا در این زمینه در دستگاه‌هایی مثل تلویزیون، مانیتور و صفحه نمایش کار کرده بودند هم ارائه این تجربه یعنی ترکیب رزولوشن بالا با افزایش نرخ بروزرسانی نمایشگر، نیز چالشی جدی محسوب می‌شد.
مایکل کیم در این مورد می‌گوید «پنل تلویزیون‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند از منابع نامحدود برق و چهار تا پنج‌ برابر پیکسل بیشتر بهره می‌برند. با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند اجزای بیشتری دارند، از پردازنده گرفته تا چیپست 5G و آنتن 5G منبع تغذیه می‌بایست بین این اجزا تقسیم شود». 
سونگ وون ریو می‌گوید «از نظر تئوری، داشتن رزولوشن بالا و نرخ بروزرسانی بالا در گوشی‌های موبایل امکان پذیر است اما با توجه به مدیریت انرژی و ملاحظات زمان استفاده از دستگاه، ما در اجرای این قابلیت‌ها محتاطانه عمل کردیم. ما با مطالعه بر روی سناریوها و احتمالا اختلاف زمان استفاده از دستگاه به طور مدوام در حال توسعه نوآوری‌های فنی خود به منظور کاهش مصرف انرژی هستیم».
روشنایی (brightness)، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در عملکرد صفحه نمایش به شمار می‌رود. میزان روشنایی نمایشگرها از طریق عبارت درخشندگی یا تراکم نور (luminance) توضیح داده می‌شود که در واقع مقدار نور تابیده شده از یک سطح است.
مقدار درخشندگی گلکسی S20 حداکثر 1200 نیت است و به منظور ارائه تصاویر به شکل واضح حتی در طول روز، سایه‌های تیره و روشن را به نمایش می‌گذارد.
 
مایکل کیم می‌گوید «وقتی در مورد کیفیت صفحه نمایش صحبت می‌کنیم عوامل تعیین‌کننده زیادی وجود دارد اما به طور مشخص هر چه درخشندگی نمایشگر بالاتر باشد، آن صفحه نمایش بهتر به نظر می‌رسد. صفحه نمایش گلکسی S20 با حداکثر میزان روشنایی و بیشترین تعهد در زمینه مدیریت انرژی ارائه می‌شود».
برخی از کاربران ممکن است از قدرت واقعی نمایشگر ۱۲۰ هرتز اطلاعی نداشته باشند. به گفته کیم، در حال حاضر ما می‌توانیم از طریق برنامه‌هایی مانند یوتیوب ویدئوهایی با کیفیت HD را تماشا کنیم، حالا اگر به ویدئوهای قدیمی مبتنی بر SD برگردیم با تماشای آنها در می‌یابید که کیفیت تصاویر بسیار پایین‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌کردید. همین موضوع را می‌توان به موضوع نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز تعمیم داد. در واقع ممکن است مردم و کاربران هیچ شکایتی از صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز نداشته باشند اما وقتی به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز عادت کردند دیگر هرگز دوست ندارند به کیفیت قبلی برگردند.
 
ورود نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز به دستگاه‌های بیشتر 
نمایشگر گوشی‌های خانواده گلکسی سامسونگ همواره فناوری‌های جدید و خلاقانه‌ای را به کاربران خود هدیه داده‌اند. از رزولوشن بالا و افزایش تراکم پیکسلی صفحه نمایش گرفته تا فناوری آمولد و مدیریت خودکار رنگ‌ها.
کیم و وون ریو هر دو این اطمینان خاطر را دارند که امکانات نامحدود و بی حد و مرزی برای نوآوری در توسعه و بهتر کردن نمایشگرها وجود دارد.
کیم می‌گوید «ما می‌توانیم با توسعه و بهینه‌سازی مدیریت انرژی دستگاه، تجربه بصری کاربر را بهبود ببخشیم. در این زمینه ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا بهترین تجربه ممکن را به همه کاربران ارائه دهیم».
سونگ وون ریو هم در ادامه تاکید می‌کند « با توسعه فناوری نرخ بروزرسانی بالا در نمایشگرها، ما این اطمینان خاطر را داریم که قابلیت‌های نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز تنها به گوشی‌های سری گلکسی s محدود نخواهد بود و می‌توانیم در طراحی سایر دستگاه‌ها هم از آن بهره ببریم».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.