تلفن همراه

گوشی

August 26, 2020
11:22 چهارشنبه، 5ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115601

پدرخوانده های بازار موبایل هیچ مرزی برای قاچاق برند آمریکایی ندارند

۹۰ درصد از موبایل‌های اپل که قیمتی بالاتر از ۳۰۰ یورو دارند به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و قاچاق محسوب می‌شوند، ظاهرا پدرخوانده های بازار موبایل هیچ حد و مرزی برای سوداگری قائل نیستند.
 
 پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از صحبت های رئیس بانک مرکزی درباره لزوم بازبینی در تخصیص ارز برای واردات آیفون به کشور، قیمت این موبایل آمریکایی در سطح بازار افزایش یافت.
از طرفی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی  در مورد واردات گوشی‌های آیفون اعلام کرد:  "حتما در تامین ارز این گوشی‌ها که از ارز نیمایی استفاده می‌کردند دقت می‌کنیم که این اتفاق نیافتد و سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح می‌کنیم و در مورد واردات گوشی موبایل آمریکایی طبق نظر مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد."
 
گلایه مقام معظم رهبری از واردات موبایل لوکس آمریکایی
 
گفته های همتی درست پس از سخنرانی آنلاین مقام معظم رهبری صورت گرفت. رهبر انقلاب طی سخنرانی خود از واردات موبایل لوکس آمریکایی که سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده بود، گلایه کردند. 
 
* از ابتدای سال جاری ۱۲۰ هزار دستگاه گوشی موبایل با برند اپل وارد کشور شده است
 
افزایش چندساعته قیمت موبایل در بازار یکبار دیگر نیز در میانه تیرماه امسال رخ داده بود. زمانی که خبر تصویب و در پی آن تکذیب مصوبه لغو واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو منتشر شد. پس از آن اتفاق رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و موبایل تهران طی مصاحبه‌هایی مدعی سوءاستفاده انجمن واردکنندگان موبایل از رانت اطلاعاتی این خبر شده بود.
 
وی ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده از ماه‌ها قبل خبر از این ممنوعیت داشته اند، گفته بود: واردکنندگان موبایل با اطلاع قبلی موبایل را احتکار کرده‌اند و حالا با درز این خبر اقدام به گرانفروشی کرده اند.
 
وی در واکنش به آن مصوبه که واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو را ممنوع می کرد، گفت: "مردم باید حق انتخاب داشته باشند و هر نوع گوشی که مدنظرشان هست را تهیه کنند."
این گفته‌ها در حالی مطرح شد که کارشناسان سامانه همتا گزارشی مفصل از میزان و نحوه واردات موبایل های بالای ۳۰۰ یورویی و دلایل تصمیم دولت برای اجرای آن ممنوعیت را ارائه دادند، گزارشی که نقش واردکنندگان را در واردات موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو بخصوص آیفون کم اثر کرد.
 
در گزارش سامانه همتا آمده بود که در سال ۹۸ چیزی حدود نیم میلیارد یورو صرف واردات اپل به کشور شده است در حالی که این میزان واردات تنها ۹ درصد از نیاز مصرف موبایل کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در آن گزارش آمده بود که از ابتدای سال جاری ۱۲۰ هزار دستگاه گوشی موبایل با برند اپل وارد کشور شده است که ۱۰۰ هزار دستگاه از این موبایل ها قاچاق بوده و با سوء استفاده از رویه مسافری رجیستر و به بازار عرضه می‌شود. 
 
* پدرخوانده های بازار موبایل هیچ حد و مرزی برای سوداگری قائل نیستند
 
این گزارش نشان می‌داد که ۹۰ درصد از موبایل‌های اپل که قیمتی بالاتر از ۳۰۰ یورو داشته اند به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و قاچاق محسوب می‌شوند و واردکنندگان رسمی سهم اندکی از واردات این برند آمریکایی را در اختیار داشته‌اند. حالا همین موبایل‌های اپل که عمدتا قاچاق هستند پس از گفتگوی تلویزیونی رئیس بانک مرکزی با افزایش قیمتی چشمگیر مواجه شده اند. این اتفاق قبلا نیز پس از مصوبه لغو واردات ۳۰۰ یورویی افتاده بود و آیفون های ۳۰ میلیونی یک شبه در بازار ۵۰ میلیون تومان فروخته شدند! ظاهرا پدرخوانده های بازار موبایل هیچ حد و مرزی برای سوداگری قائل نیستند و به هر بهانه‌ای دست در جیب مردم خواهند کرد.
 
قیمت گوشی آیفون ۱۱ پرو اپل که در هفته گذشته ۳۴ میلیون و ۷۰۰ معامله می شد امروز به ۴۱ میلیون تومان رسیده است که این اتفاق باعث شد قیمت خرید پاسپورت از ۲ میلیون و ۷۰۰ به بیش از ۴ میلیون تومان برای قاچاق موبایل برسد.
 
* موبایل گران قیمت آمریکایی شاید این بار پس از تذکرمقام معظم رهبری و اقدامات پیش روی بانک مرکزی شکل دیگری به خود بگیرد
 
چالش‌های این موبایل گران قیمت شاید اینبار پس از تذکر رهبری و اقدامات پیش روی بانک مرکزی شکلی دیگر به خود بگیرد. سوالی که مطرح می شود این است که اگر واردات آیفون دست واردکنندگان قانونی نیست، پس چه کسانی جریان موبایل‌های آیفون را در بازار هدایت می‌کنند؟ آیا باید شاهد پایانی بر آیفون در ایران باشیم؟ سوداگران این برند آمریکایی پس از این اتفاق چه دست آویزی برای سودجویی از مصرف کنندگان برای خود درست خواهند کرد؟ آیا واردات مسافری این برند آمریکایی که سود قاچاقچیان را تضمین می‌کند نیز ممنوع خواهد شد؟
 
 
* مصرف موبایل در کشور ماهانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است
 
محمدرضا عالیان، روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه شیوع کرونا طی ماه های اخیر بسیاری از حوزه های اقتصاد از جمله حوزه موبایل را تحت تاثیر قرارداده است، گفت: پس از شیوع و اپیدمی این بیماری تحولات تاثیرگذاری در صنعت ارتباطات ایجاد شد. تمایل مردم به استفاده بیشتر از موبایل در دوران قرنطیه، کاهش تولید در کمپانی های تولید کننده موبایل، ممنوعیت های ارسال کالا از مبدا شرکت های تولید کننده موبایل به دیگر کشورها، تعطیلی مراکز خرید در دوران قرنطینه، تعطیلی بانک ها و بسیاری از عوامل دیگر منجر به رکود بزرگی در حوزه موبایل شد.
 
البته در ایران با توجه به کاربردی شدن این ابزار ارتباطی و افزایش تقاضا همزمان با معرفی اپلیکیشن شاد و عدم تخصیص ارز برای تامین موبایل در کشور، بازار موبایل با چالشی روبرو شد که با پیگیری های انجمن به صورت مقطعی بخشی از نیاز بازار با تخصیص هایی که از بانک مرکزی ارائه شد، تامین شد.اما حالا پس از سپری کردن دوران قرنطینه و بازگشایی مرزهای تجاری بین کشورها بازهم واردکنندگان موبایل در تامین موبایل مورد نیاز کشور با مشکل مواجه هستند.
 
بر اساس دادهای رسمی اعلام شده توسط سامانه همتا، مصرف موبایل در کشور ماهانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که در مجموع ۳ ماه نزدیک به ۳ و نیم میلیون موبایل می شود. طبق اعلام گمرک طی ۳ ماه نخست امسال تعداد ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار دستگاه ترخیص شده است که این تعداد تنها پاسخگوی مصرف ۲ ماه کشور است!  البته در صورتی که کالاهای رسوب شده در گمرک که چیزی حدود ۵۰۰هزاردستگاه موبایل است موفق به تخصیص ارز شود شاید بتوان امیدوار بود که بخشی از این کسری کالا در بازار برطرف شود. این را مد نظر داشته باشید که یکی از عوامل افزایش قیمت در هر حوزه اقتصادی بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا است.
اما نکته مهمتر در این روزها افزایش قیمت ها و کاهش توان خرید مردم است. ۲ مولفه ای که ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد. البته این افزایش قیمت‌ها تناسبی با قیمت‌هایی که در بازار می بینیم ندارد. اینکه چرا یک دستگاه موبایل در بازار امروز ۵۰ تا  ۴۰ درصد گران‌تر از آنچه که قیمت اصلی آن است در بازار به فروش می‌رسد سوالی است که باید از متولیان امر پرسیده شود. در جایی که واردکنندگان رسمی موبایل موظف به اعلام قیمت‌های تمام شده خود به سامانه ۱۲۴ هستند دیگر جایی برای گرانفروشی از سوی شرکت‌ها نمی ماند. به نظر می‌رسد سرنخ این گرانفروشی و تضییع حقوق مصرف کننده را جای دیگری باید دنبال کرد.
همواره از مردم خواسته ایم که در مواجهه باگرانفروشی نسبت به اعلام به دستگاه های ذیربط همچون تعطیرات و سامانه ۱۲۴ کوتاهی نکنند. گرانفروشی در زمانی رخ می‌دهد که خریدار از حق خود بگذرد و این پرداخت اضافی را بپذیرد. در حالی که اولین قدم در راه مقابله با گرانفروشی باید توسط مصرف کننده برداشته شود.
 
وقفه چندماهه در ترخیص موبایل
 
حسین غروی‌رام رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون از انبار شدن ۵۰۰ هزار تلفن همراه در گمرک می‌گذرد، گفت: در حال حاضر منابع ارزی کشور محدود است اما برای بازگشت وضعیت بازار موبایل و همچنین تأمین نیاز مردم باید برای آزادسازی تلفن‌‌های همراه معطل مانده در گمرک ارز اختصاص داده شود.
 
وی افزود: ۸۶ درصد‌ تلفن‌های همراه موجود در گمرک با قیمت زیر ۳۰۰ یورو و ۱۴ درصد دیگر این تلفن‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو هستند که باید برای تأمین نیاز مردم بانک مرکزی نسبت به اختصاص ارز مورد نیاز اقدام کند. 
 
غروری‌رام گفت: در حال حاضر روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه فعال و ثبت می‌شود که ۸۰ درصد از این تلفن‌های همراه جزء گران‌ترین گوشی‌های همراه است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به اینکه در سال گذشته روزانه ۵ هزار تلفن همراه فعال و ثبت می‌شد در سال جاری این آمار به روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه کاهش پیدا کرده است. با توجه به آمار کاهشی که در کشور به خاطر نوسانات ارزی داریم برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه باید از سامانه افق استفاده شود.
 
 
* یک سوم ارز واردات گوشی فقط برای ۹ درصد از مردم هزینه می‌شود
 
حسین یوسفیان  مدیر سامانه همتا ،با اشاره به خبر ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰​ یورو  گفت: قبل از سال ۹۷ حدود ۹۰ درصد بازار واردات گوشی قاچاق بود که بعد از طرح ریجستری واردات تا حدودی قانونی شد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که بخشی از واردات گوشی مربوط به مسافری است و سهم عمده واردات آن به صورت قاچاق وارد می‌شود. یعنی عوارض گمرک پرداخت می‌شود اما با سوء استفاده از اطلاعات مسافر گوشی همراه ثبت می‌شود و تامین ارز آن هم از بازار آزاد است.
 
وی افزود: ۲.۴ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به گوشی موبایل بوده است و ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به گوشی زیر ۳۰۰ یورو و نزدیک به ۸ دهم یعنی نصف آن مربوط به گوشی بالای ۳۰۰ یورو است، در واقع باید به این نکته اشاره کنم که یک سوم ارز کشور در واردات گوشی مربوط به گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو است اما  در پاسخ به اینکه چند درصد از این گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید بگویم در سال ۹۸ تنها ۹ درصد از مردم از گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو استفاده می‌کنند.
 
یوسفیان تصریح کرد: ۹۱ درصد  مردم از گوشی زیر ۳۰۰ یورو استفاده می‌کنند که در حقیقت دو سوم منابع ارزی را به خود اختصاص می‌دهند. به طور متوسط گوشی بالای ۳۰۰ یورو ۵ برابر گوشی‌ زیر ۳۰۰ یورو هستند یعنی مابه ازای ورود یک گوشی بالای ۳۰۰ یورو ما می‌توانیم ۵ گوشی زیر ۳۰۰ یورو وارد کنیم.
 
وی افزود: سال گذشته نیم میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه  با برند اپل کردیم که فقط نیاز ۴ درصد بازار را تامین کرده و هیچ نمایندگی در ایران ندارد و این برند کشور ما را تحریم کرده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که صنعت  کشور اگر تعطیل شود به موازات آن کل حمل و نقل تعطیل خواهد ‌شد به طور مثال در بحران سال ۹۷ که رانندگان کامیون‌ها اعتصاب کردند به خاطر گران شدن مواد اولیه حمل و نقل و لاستیک بود که کل ارز مورد نیاز آنها ۲۵۰ میلیون یورو است که اگر آن را با برند اپل و نیاز لاستیک قیاس کنیم متوجه می‌شوید که به خاطر عدم اختصاص ارز به صنعت  زندگی مردم مختل می‌شود.
 
یوسفیان با بیان اینکه  امسال هیچ گونه ارزی برای واردات گوشی همراه اختصاص نیافته است، تصریح کرد: سال گذشته مدت زمان تخصیص ارز بانک مرکزی به گوشی‎های همراه بین ۳ تا ۴ روز بود اما امسال این زمان به بیش از ۳۰ تا ۶۰ روز رسیده است. از طرفی قاچاقچیان بازار سیاه راه‌اندازی کرده‌اند به طوری که اطلاعات پاسپورت افراد ۳ میلیون  تومان خرید و فروش می‌شد تا به نام شما سیم کارت خریده  و گوشی ثبت کنند که این کار را براساس اعتبار پاسپورت در مدت سه ماه انجام می‌دادند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.