اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 28, 2020
12:11 جمعه، 7ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115654

رسوایی بی سابقه برای ویکی پدیا

 
 
اگر چه ویکی پدیا به عنوان یک دایره المعارف آنلاین معتبر شناخته می‌شود، اما ایجاد ۲۷ هزار مدخل غیرمعتبر در آن توسط یک نوجوان آمریکایی رسوایی بی سابقه‌ای به بار آورده است.
 
به نقل از انگجت، چند روز قبل یکی از کاربران شبکه اجتماعی رد ایت در بررسی‌های خود بر روی مداخل ویکی پدیا به زبان اسکاتس یا اسکاتی علیا که گویشی در جنوب و شرق اسکاتلند است، به این نتیجه رسید که ۲۷ هزار مدخل این زبان توسط یک نوجوان آمریکایی ایجاد شده که هیچ آشنایی با زبان یادشده ندارد.
 
در اسکاتلند دو گویش از زبان انگلیسی رایج است که یکی از آنها به گیلیک مشهور است و دیگری اسکاتس نام دارد. نوجوانی که ۲۷ هزار مطلب را به این زبان نوشته در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا زندگی می‌کند و حتی قادر نیست به این زبان صحبت کند، اما وی حالا ۴۹ درصد از کل مداخل موجود در ویکی پدیا به زبان اسکاتس را به تنهایی به وجود آورده است.
 
این نوجوان که با شناسه کاربری AmaryllisGardner در ویکی پدیا فعالیت می‌کند، تنها ۱۹ سال دارد و تا سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۲۰ هزار مدخل به این زبان ایجاد کرده و ۲۰۰ هزار ویرایش نیز بر روی مداخل یادشده انجام دهد. وی فعالیت خود را در این زمینه از سن ۱۲ سالگی آغاز کرده بود و بسیاری از مطالب وی دارای غلط‌های نگارشی و املائی بوده‌اند. ظاهراً وی با استفاده از مترجم‌های آنلاین مطالب خود را از انگلیسی به اسکاتس ترجمه می کرده است.
 
با توجه به اینکه مدخل یادشده کاربران زیادی ندارد و افرادی که در جهان به این زبان صحبت می‌کنند به زحمت از صدهزار نفر فراتر می‌رود، موضوع تا به حال کشف نشده بود. هنوز مشخص نیست ویکی پدیا مطالب یادشده را حذف می‌کند یا برای اصلاح آنها اقدام می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.