سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 28, 2020
12:26 جمعه، 7ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115658

ربات میکروسکوپی از لیزر برای حرکت در بدن استفاده می کند

محققان دانشگاه کرنل از تولید نوعی ربات بسیار ریز میکروسکوپی خبر داده اند که از اشعه لیزر برای انرژی گرفتن و حرکت در بدن استفاده می کند.
 
 
 
 به نقل از نیواطلس، ربات میکروسکوپی برای مقابله با بیماری ها و انتقال داروها قابل استفاده است.
 
ریزربات های میکروسکوپی معمولا در حدود ۵ میکرون ضخامت دارند و پهنای آنها به ۴۰ میکرون و طول آنها به ۴۰ تا ۷۰ میکرون می رسد. در واقع ابعاد این ربات ها از یک سلول کوچک فراتر نمی رود. بدنه این ربات ها متشکل از یک سیلیکون دارای مدار فوتوولتائیک است که انرژی لازم برای حرکت پاهای آنها را تامین می کند. این پاها از محرک های الکتروشیمیایی ساخته شده اند.
 
پاهای یادشده از نوارهای پلاتینی تشکیل شده اند که تنها چند ده اتم ضخامت دارند و یک لایه تیتانیوم به یک طرف و یک لایه پلیمر به طرف دیگر اضافه شده است.
 
تابش لیزر بر روی پاهای این ربات میکروسکوپی منجر به ایجاد شارژ الکتریسیته مثبت و انتقال آن به پلاتین ها می شود و در نتیجه انرژی لازم برای تکان خوردن پاها به وجود می آید. ربات های یادشده با ولتاژ 200 میلی ولت و قدرت 10 نانووات کار می کنند و تولید آنها با ویفرهای سیلیکونی عادی ممکن است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.