تلفن همراه

فناوری

August 31, 2020
12:29 دوشنبه، 10ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115720

بازار 5G چین آنقدری هم که به نظر می رسد بزرگ نیست

ICTna.ir – درحالیکه اپراتورهای مخابراتی چین از رشد سریع و قابل توجه مشترکان 5G خبر می دهند اما آنها کاربران واقعی 5G نیستند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، چاینا تلکام در میان سه اپراتور بزرگ چین، آخرین اپراتوری بود که هفته گذشته صورت های مالی نیم سال اول خود را منتشر کرد و براساس آن مشخص شد سطح درآمدهایش رشد داشته اما سود آن ثابت بوده است.
 
درحالیکه اپراتورها از رشد سریع کسب و کارهای 5G خبر می دهند اما نشانه هایی وجود دارد که حاکی از آن است که 5G آنقدری که هم آمار و ارقام چینی نشان می دهد، درحال رشد سریع نیست.
 
چاینا تلکام اعلام کرده است که 37.84 میلیون مشترک 5G تا پایان ماه ژوئن داشته است که برابر با 11 درصد از کل مشترکان آن به شمار می رود اما مشترکانی که از بسته های تعرفه ای 5G استفاده می کنند، الزاما کاربر دستگاه های 5G نیستند و به نظر می رسد مشترکان بیشتر مجذوب تعرفه های جذاب این فناوری شده اند.
 
در اوایل تابستان، رسانه های محلی از ارایه بسته های تعرفه ای ارزان قیمت 5G خبر دادند و در ماه ژوئن چاینا دیلی گزارش داد که ارزان ترین بسته دراین بازار 69 یوآن یا کمتر از 10 دلار است که توسط چاینا موبایل ارایه می شود.
 
چاینا موبایل گزارش داده است که 70.2 میلیون مشترک برخوردار از بسته های 5G تا میانه سال جاری میلادی داشته است. در ارائه نتایج آن اپراتور اشاره کرده است که در طول شش ماه نخست سال 2020 مشترکانش را به استفاده از بسته های 5G با دستگاه های 5G تشویق کرده است.
 
چاینا یونیکام، رقیب آن در انتشار گزارش هایش در هفته گذشته، محتاط تر هم بوده است و آماری در خصوص دستاوردهایش در زمینه 5G منتشر نکرده و تنها به اعلام روند تدریجی توسعه این فناوری در شبکه اش و رشد تدریجی مشترکان این فناوری اشاره کرده است.
 
همه این مسایل، این سوال را در ذهن متبادر می کند که چند مشترک واقعی 5G در چین وجود دارد؟
 
ژین گوبین، قائم مقام وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در اواخر ماه جولای به خبرگزاری شینهوا گفته بود که تعداد ترمینال های ارتباطی 5G در این کشور به 88 میلیون رسیده است که در واقع 20 میلیون کمتر از آمار و ارقامی است که بدون احتساب چاینا یونیکام از سوی چاینا موبایل و چاینا تلکام اعلام شده است.
 
88 میلیون کاربر 5G چین به معنی 5.5 درصد از کاربران موبایل این کشور است که وقتی بدانید به طور کلی 1.6 میلیارد کاربر در این کشور وجود دارد، رقم شگفت انگیزی محسوب می شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.