بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 31, 2020
14:59 دوشنبه، 10ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115730

دی‌جی‌پی بازوی بانک کارآفرین در پذیره‌نویسی سهام دولت شد

 دیجی‌پی به عنوان یکی از فینتک‌های فعال کشور، در همکاری با بانک کارآفرین توانسته به عنوان بازوی اجرایی این بانک در پذیره‌نویسی دور دوم خرید و فروش سهام دولت از طریق صندوق دارا دوم (پالایشی یکم) انتخاب شود.
 
با تصمیم دولت برای شریک کردن مردم در سهام بخش‌های مختلف خود، صندوقی به نام «دارا» شکل گرفت. دارا در واقع صندوقی است که دولت به منظور انتقال بخشی از دارایی‌های خود، آن را در بازار بورس تاسیس کرده است.
 
در نهایت صندوق دارا اول با همکاری ۱۲ بانک امکان پذیره‌نویسی بخشی از سهام دولتی را برای مردم فراهم آورد و از ۵ شهریور پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم که شامل چهار شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و پالایش نفت تهران (شتران) است، شروع شده است.
 
برای پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم، بانک کارآفرین هم به عنوان بانک‌های همکار با دولت برای خرید و فروش دارایی‌هایش انتخاب شده است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از پذیره‌نویسی اشخاص دارای کد بورسی تنها از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی صورت می‌گیرد و در این راستا بانک کارآفرین، دیجی‌پی را به عنوان بازوی پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم انتخاب کرده است.
 
علی رزازی، معاون توسعه کسب‌وکار اپلیکیشن دیجی‌پی در گفت‌وگو با پیوست در مورد همکاری خود با بانک کارآفرین گفت: «خرید و فروش سهام دولت از اردیبهشت ماه و در غالب ۴ صندوق به نام دارا شروع شده است. از ۵ شهریور نیز پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم شروع شده، که برای دور دوم این پذیره‌نویسی، بانک کارآفرین هم انتخاب شده و این بانک هم دیجی‌پی را به عنوان بازوی اجرایی پذیره‌نویسی در این زمینه انتخاب کرده است.» به گفته او در واقع با همکاری شکل گرفته بین دیجی‌پی و بانک کارآفرین،‌ دیجی‌پی نماینده این بانک در پذیره‌نویسی دور دوم فروش سهام دولت شده است.
 
رزازی در پاسخ به این سوال که این همکاری چه آورده‌ای برای دیجی‌پی به دنبال خواهد داشت به پیوست گفت: «دیجی‌پی به عنوان سرویس فعال در حوزه پرداخت، پیوسته در حالا اضافه کردن ارزش‌های افزوده بیشتر به پلتفرم خود است و در این بین، برای ارائه خدمات بهتر یکی از اولویت‌های ما همکاری بهتر و بیشتر با بانک‌هاست. در این زمینه هم همکاری ما با بانک کار‌آفرین یک قدم مثبت برای ما حساب می‌شود.»
 
او با اعلام اینکه یکی از سودهای این همکاری با بانک کارآفرین نوعی ارزش استراتژیک است ادامه داد: «ما می‌توانیم مانند مجموعه مادر خود، یعنی دیجی‌کالا که پیوسته برنامه‌های مشخصی در راستای فعالیت‌های ملی دارد، در این اقدام ملی به دولت در واگذاری سهامش کمک کنیم و از سمت دیگر، یکی دیگر از مزیت‌های این همکاری برای کاربران ماست. در دیجی‌پی خدمات مختلف مالی به کاربران ارائه می‌شود که حالا با همکاری ما با بانک کارآفرین امکان پذیره‌نویسی برای خرید سهام دولت هم به خدمات ما اضافه می‌شود.»
 
رزازی تاکید می‌کند که همکاری آنها با بانک کارآفرین در انجام پذیرنویسی در صندوق دارا دوم (پالایشی یکم) به معنی ورود آنها به بازار سرمایه نیست؛ چرا که کاری که آنها انجام می‌دهند فراهم کردن شرایط آسان برای انجام فعالیت در این زمینه، چه برای دولت و چه برای کاربران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.