اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 2, 2020
15:06 چهارشنبه، 12ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115815

شاخص‌های فناوری ارتباطات در فارس افزایش داشته است

شیراز- ایرنا- توجه ویژه دولت به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر سبب شد افزون‌بر زیرمجموعه‌های این حیطه، صنایع مختلف نیز با بهره‌مندی از زیرساخت‌های ایجاد شده، به رشد و رونق تولید دست یابند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس چهارشنبه  پیشرفت حوزه فناوری و اطلاعات ICT را در دولت تدبیر و امید بسیار شایان توجه توصیف و بیان کرد: امروز شاهد کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و نقاط روستایی استان هستیم؛ بر این اساس، مردم در دورترین نقاط استان به شبکه ملی اطلاعات و خدمات دولت دسترسی دارند و این خدمات علاوه بر تحقق عدالت ارتباطی، زمینه رفاه و آسایش را نیز فراهم آورده است.
مهرداد سهرابی با اشاره به اینکه در هفته دولت ۲۵ طرح با اعتباری بالغ بر ۲۴۹ میلیارد تومان در استان فارس به بهره‌برداری رسید، ابراز کرد: این طرح‌ها شامل نصب و راه‌اندازی ۲۳ سایت جدید اپراتور اول و ارتقای ۱۴۲ سایت به  نسل سه و چهار اینترنت پرسرعت، برای اپراتور دوم نصب و راه اندازی ۱۲ سایت جدید و ارتقای ۳۴۰ سایت به تکنولوژی نسل سه و چهار و برای اپراتور سوم نصب و راه اندازی سه سایت جدید بوده است. 
وی ادامه داد: در حوزه خدمات شرکت مخابرات ایران، طرح‌ها در بخش‌های تلفن ثابت شامل توسعه شبکه فیبرنوری، مرکز تلفن کم ظرفیت و پرظرفیت و  FTTB، در بخش دیتا شامل FTTH و  VDSL و در بخش ترانسمیشن شامل لاین و ماکس و CWDM  بوده است. 
سهرابی طرح‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در استان فارس را نیز توسعه و تکمیل زیرساخت برق به ظرفیت ۱۵هزار و ۳۶۰ کیلووات برای تامین برق پروژه افزایش ۲۵درصدی توسعه شبکه دیتای بین‌الملل و توسعه و تکمیل زیرساخت برق به ظرفیت ۱۴ کیلووات عنوان کرد.
 
طرح‌های پژوهشگاه فضایی ایران در استان فارس
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس همچنین به طرح‌های پژوهشگاه فضایی ایران در استان فارس اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت نمونه‌ کیفی سل باتری لیتیوم یون فضایی، بسته باتری با سیستم مدیریت ماهواره با الزامات کاملا فضایی، طراحی و ساخت سامانه هواپایه بهینه شده با قابلیت استخراج برخط تصاویر، طراحی و ساخت حسگر خورشیدی و بستر تست و صحه‌سنجی در زمره این پروژه‌هاست. 
پژوهشکده مکانیک در سال ۱۳۶۵ با هدف تأمین بخشی از نیازهای فنی و مهندسی مراکز صنعتی کشور و ارائه خدمات به این بخش‌ها در شیراز تأسیس شده است و سپس در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران که از زیرمجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد منتقل و در شیراز عهده دار انجام بخش‌هایی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه‌های مختلف است.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و ابراز داشت: در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع توسعه ملی، از سهم تسهیلات اشتغال در دولت دوازدهم تعداد ۲۱۰ طرح  در سامانه به ثبت رسید که ۱۱۶ طرح از سوی کمیته فنی شهرستان‌ها و ۷۶ طرح در کمیته فنی استان تایید و به  بانک عامل معرفی شد. 
سهرابی اظهار کرد: ۷۹. ۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی از صندوق توسعه ملی در حوزه فناوری اطلاعات تنها در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ پرداخت شده است که پیش‌بینی می‌شود برای ۶۰ نفر ایجاد اشتغال کند. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس همچنین به تسهیلات اختصاص یافته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل وجوه اداره‌شده در استان فارس از سال ۹۵ تا ۹۷ اشاره کرد و گفت: طی این بازه زمانی برای ۵ طرح فناورانه از نوع کسب و کار ثبت‌نام صورت گرفت که  ۴  طرح به مبلغ ۳. ۴میلیارد تومان مصوب شد. 
وی افزود: یک شرکت نوپا در همین حوزه ۷۷ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد و برای ۶ اپلیکیشن موبایل مبلغ ۹۰ میلیون تومان مصوب شد.
سهرابی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طول دولت یازدهم و دوازدهم در استان فارس، گفت: در حال حاضر ۱۶۷ شرکت در این استان فعال هستند و فارس از نظر تعداد برخورداری از این شرکت‌ها پس از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز در رتبه پنجم ایستاده است. 
وی ادامه داد: ۳۶ شرکت دانش‌بنیان نیز در حوزه آی.تی فعال هستند و جایگاه فارس از این منظر چهارم کشوری است؛ افزون بر این، پراکندگی جغرافیایی استارتاپ‌های کشور نشان می‌دهد ۲. ۱ درصد استارتاپ‌های کشور در فارس وجود دارد و از این لحاظ نیز بعد از تهران، خراسان رضوی، اصفهان و قزوین در رتبه پنجم کشور ایستاده‌ایم. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس تحقق دولت الکترونیک را یکی از راهبردهای دولت تدبیر و امید از آغاز برشمرد و بیان کرد: در همین زمینه شاهد افزایش ۴ .۲ برابری ظرفیت انتقال شبکه ملی اطلاعات، افزایش ۳ برابری ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات، افزایش ۲۰۰ درصدی شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، افزایش تعداد نرم‌افزارهای بومی تلفن‌همراه به ۲۵۰ هزار و ارتقای سهم محتوای فارسی از ۲ .۱درصد به ۲ درصد بوده‌ایم. 
سهرابی همچنین به توانمندسازی فعالان حوزه آی.سی.تی از سال ۹۶ تا ۹۸ در استان فارس با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا، اشاره کرد و افزود: در این راستا از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بازدید به‌عمل آمده است و با تشکیل جلسات به‌منظور بهبود کسب‌وکارهای نوپا ، زمینه اتصال استارتاپ ها به نهادهای پشتیبان با پیوستن به طرح ایران نوآفرین و ایران کارفا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اکوسیستم استارتاپی و زیست بوم فناوری اطلاعات فراهم گردیده است به گونه ای که استان فارس پس از تهران رتبه اول عضویت شرکت ها و کسب و کارها را در سامانه ایران نوآفرین به خود اختصاص داده است. 
 
کارخانه نوآوری شیراز طرحی جدید برای حمایت از ایده‌پردازان
وی ایجاد کارخانه نوآوری شیراز را یکی از مهمترین طرح‌های فارس در حوزه فناوری اطلاعات برشمرد و با اشاره به روند فعالیت این کارخانه ابراز داشت: تفاهم‌نامه ایجاد کارخانه نوآوری شیراز در تیرماه ۱۳۹۸ بین دستگاه‌های مسوول به امضا رسید و عملیات ساخت و ساز پروژه از مرداد ۹۸ آغاز شد و درنهایت در اسفند ۹۸ به بهره‌برداری رسید. 
وی با بیان اینکه این مجموعه واقع در کارخانجات مخابراتی ایران با زیربنایی بالغ بر ۹ هزار مترمربع در حال فعالیت است، هدف از ایجاد این کارخانه را تکمیل زنجیره زیست‌بومی کارآفرینی و نوآوری، رشد ایده‌های نخبگان و دانشجویان، ایجاد اکوسیستم‌ حاوی استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و موسسات دانشگاهی و دسترسی مناسب به فضایی برای فعالان حوزه تکنولوژی خواند. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در حوزه ارتباطات نیز به رشد شایان توجه فارس در تمامی حوزه‌ها اشاره کرد و ابراز داشت:  توسعه پهن‌باند دسترسی دیتا به اپراتورها در استان فارس در ابتدای دولت یازدهم ۵. ۷ گیگا بیت بر ثانیه بوده است که این رقم در مرداد ۹۹ به ۵۵۰ گیگا بیت بر ثانبه رسید و نشان از رشدی بیش از ۷هزار و ۲۳۳ درصدی دارد. 
سهرابی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۳۹۲ ظرفیت شبکه انتقال در استان ۱۷۰ گیگا بیت بر ثانیه بود که در مرداد ۹۹ به ۳۵۳۰ گیگابایت بر ثانیه رسید و رشدی بالغ بر ۱۹۷۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ افزون بر این توسعه شبکه ملی فیبر نوری نیز در دستور دولت تدبیر و امید بوده است که طی ۷ سال رشدی ۱۰۳درصدی را نشان می‌دهد. 
وی با اشاره به افزایش ضریب نفوذ شرکت‌های ایرانسل و همراه اول در فارس گفت: در ابتدای دولت ضریب نفوذ ایرانسل در فارس  ۹۹ .۲۸ درصد بوده است که این رقم در مردادماه سال جاری به ۹۳. ۶۲ درصد رسیده است؛ همچنین ضریب نفوذ همراه اول در سال ۹۲، ۲۹. ۵۰ بوده است که هم‌اکنون به ۸۲. ۷۸ درصد رسیده است.
سهرابی افزود: ضریب نفوذ رایتل نیز با رشدی معادل ۱۰۹درصد طی هفت سال اخیر تقویت شده و توسعه یافته است. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه به اجرای طرح خدمات عمومی اجباری USO اشاره کرد و گفت: در این راستا تاکنون در دولت تدبیر و امید اینترنت پرسرعت شرکت داده گستر عصر نوین  (های وب) در طرح USO در قالب خدمات عمومی اجباری دولت به ۱۶۷۹ روستا و اینترنت پرسرعت همراه اول و ایرانسل نیز به ۱۲۸۴ روستا ارائه شده است. همچنین ۵۴ دستگاه خودپرداز روستایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با هدف ارائه خدمات نوین بانکی توسط پست بانک و تامین ارتباط تلفن خانگی در ۴۰ روستا فاقد ارتباط نیزتوسط شرکت داده گستر عصر نوین (های‌وب)  از محل طرح خدمات عمومی اجباری USO انجام شده است. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اتصال ۳۷۴۷ مدرسه شهری و روستایی در استان به شبکه ملی اطلاعات در طرح  هوشمندسازی مدارس گفت: این استان از رتبه برتر  در ارائه اینترنت رایگان به مدارس برخوردار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.