سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 6, 2020
10:56 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115918

بزرگترین تراشه ساز چین هدف جدید تحریم آمریکا شد

 
 
دولت ترامپ در راستای تشدید سرکوبی شرکتهای چینی، در حال بررسی افزودن شرکت تراشه ساز چینی SMIC به فهرست سیاه تجاری است.
 
 یک سخنگوی پنتاگون اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا در حال همکاری با سایر سازمانها در خصوص اقدام علیه شرکت SMIC است که شرکتهای آمریکایی را وادار خواهد کرد پیش از فروش هر گونه محصولی به این شرکت، مجوز ویژه دولت را دریافت کنند.
 
شرکت SMIC در بیانیه‌ای اعلام کرد از شنیدن این خبر در شوک کامل است اما آماده است با سازمانهای دولت آمریکا به منظور رفع هر گونه سوء تفاهم همکاری کند.
 
رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: پنتاگون اخیرا پیشنهاد کرد شرکت SMIC در لیست کمیته کاربر نهایی قرار بگیرد که پنلی مرکب از وزارت بازرگانی، کشور و انرژی آمریکا بوده و در خصوص افزودن شرکتها به فهرست سیاه تجاری تصمیم می گیرد.
 
دولت ترامپ از فهرست سیاه تجاری که اکنون شامل بیش از ۲۷۵ شرکت چینی است، برای ضربه زدن به صنایع کلیدی چین استفاده کرده و به عنوان مثال غولهای مخابراتی هواوی و ZTE را بر سر نقض تحریمها و سازنده دوربین مراقبتی Hikvision را بر سر موضوع اقلیت اویغورهای چین هدف قرار داده است.
 
شرکت SMIC بزرگترین تولیدکننده تراشه چین بوده اما در سطح جهانی پس از شرکت تایوانی تولیدکننده نیمه رسانا TSMC قرار دارد. این شرکت به دنبال ساخت کارخانه هایی برای تولید تراشه های رایانه قابل رقابت با TSMC بوده است. اما با محدودیتهای جدید وزارت بازرگانی آمریکا روبرو شده که ملزم می کند تولیدکنندگان تراشه هواوی پیش از تولید تراشه برای این غول مخابراتی در صورت استفاده از فناوری آمریکایی، مجوز دولت آمریکا را دریافت کنند. شرکت SMIC یکی از تولیدکنندگان هواوی است.
 
شرکتهای آمریکایی نظیر لام ریسرچ، کی ال ای کورپ و اپلاید متریالز که تجهیزات تراشه سازی مهمی را تامین می کنند، ممکن است از افزودن شدن SMIC به فهرست سیاه لطمه ببینند.
 
یک مقام آمریکایی آگاه اظهار کرد: علت اقدام علیه SMIC روابط این شرکت با ارتش چین است اما شرکت SMIC در بیانیه ای اعلام کرد هیچ ارتباطی با ارتش چین ندارد.
 
دولت آمریکا به میزان فزاینده ای توجه خود را معطوف شرکتهای چینی کرده که ارتش چین را تقویت می کنند. آمریکا ماه گذشته ۲۴ شرکت و اشخاصی چینی که گفته شده در اقدامات ساخت و ساز و نظامی در دریای جنوب چین مشارکت داشته اند را هدف تحریم قرار دارد که نخستین تحریم علیه پکن در خصوص این آبراه استراتژیک مورد مناقشه بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، وزارت دفاع آمریکا در چند ماه اخیر دو فهرست از شرکتهای چینی منتشر کرده که مدعی است تحت مالکیت ارتش چین قرار دارند. این فهرستهای گزیده شده به رییس جمهور آمریکا اختیار می دهد شرکتهای مذکور را هدف تحریمهای شدیدتری قرار دهد اما هنوز اقدامی علیه این شرکتها انجام نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.