اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 6, 2020
14:40 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115941

وزیر ارتباطات: تمام پروژه های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت به سرانجام می رسد

 
 
وزیر ارتباطات گفت: با همدلی به وجود آمده تا پایان دولت ۱۰۰ درصد پروژه های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام می رسانیم.
 
محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز یکشنبه در مراسم افتتاح دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات با دفاع از پروژه شبکه ملی اطلاعات و هزینه هایی که کشور بابت اجرای این پروژه پرداخته است، گفت: دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ما ۴۰۰ میلیارد تومان برای پیام رسان ها در دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده ایم. باید بگوییم از ابتدای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که ظرفیتی حدود ۶۸۴ گیگابیت بر ثانیه داشت، تا به امروز که به ظرفیت ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده ایم، ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
 
وی افزود: راه اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و ۴ مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه ای ارتباطی پایدار، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.حدود دو سال گذشته برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات یک هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی نیز برای شبکه دسترسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. به همین دلیل باید بگوییم که ۴۰۰ میلیارد تومانی که برای پیاده سازی دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات صرف شده است، برای داشتن شبکه ای مستقل و پایدار عدد بزرگی نیست.
 
جهرمی تصریح کرد: فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید شرکت خارجی تصمیم گرفته است به ما خدمات پیام رسان و یا موتور جستجو را ندهد. در آن زمان شما از ما مسئولان نمی پرسید که زندگی ما چه می شود؟ این موضوع بعید نیست چرا که هم اکنون نیز بسیاری از شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها به استارت آپ های حوزه پرداخت بانکی، نقشه، خدمات ابری و اپلیکیشن ها سرویس نمی دهند. به همین دلیل ما مصمم هستیم که شبکه مستقل ایجاد کنیم تا در صورت تحریم زندگی مردم فلج نشود.
 
وزیر ارتباطات گفت: در سه سال اخیر حجم اقتصاد دیجیتال ما از دو و نیم درصد به ۶ درصد رسیده است  و ما هم اکنون با کشوری مانند آمریکا مواجه هستیم که اجازه وارد کردن دارو را به ما نمی دهد و مشخص است که از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال ما نیز نمی گذرد و به راحتی می تواند برای ما تحریم وضع کند.
 
وی ادامه داد: عمده خدمات ابری به شرکت های ایرانی تحریم شده است و ما امروز می توانیم بگوییم که خدمات ابری در کشور مستقل است و شرکت ها بدون نیاز به شرکت های خارجی در حال فعالیت هستند.
 
وی با بیان اینکه قبول داریم در شرایط اقتصادی سختی هستیم، گفت: برای اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی دیتاسنتر شبکه ملی اطلاعات بالغ بر ۲۰ بار پله های سازمان برنامه را طی کرده ام اما معتقدم این مرکز ضامن رشد اقتصادی جوانان ما است.
 
جهرمی اظهار داشت: کسانی که واژه اینترنت ملی را به جای شبکه ملی اطلاعات به کار می برند، خائن هستند. نباید لفظ مجعول برای شبکه ای که مادر زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی کشور است، به کار ببریم.
 
وی افزود: امروز با داشتن شبکه ملی اطلاعات، سهمگین ترین حملات روی گیت وی ما می آید و شبکه ما سالم است و کار می کند. ما تأکید داریم شبکه ملی  اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور بوده و خدمات پایه ای که روی این شبکه ارائه می شود، ضامن بازدارندگی در حملات دشمن است.
 
وزیر ارتباطات گفت: ما قصد نداریم یک مدل سرویس بین المللی را که سالهاست کار می کند، درست کنیم. بلکه قصدمان این است که نیاز حداقلی مردم را روی شبکه داخلی برآورده کنیم.
 
جهرمی تصریح کرد: مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پایه شبکه ملی که شامل پیام رسان ها، موتور جستجو و ایمیل می شود، حمایت می کند. هم اکنون سه ایمیل فعالیت خود را روی این مرکز آغاز کرده اند و سه پیام رسان نیز برای ارائه کیفیت بالای خدمات در این مرکز مستقر شده اند. دیگر بهانه سخت افزاری برای ارائه این خدمات وجود ندارد و باید موضوعات نرم افزاری را تمرکز کرد. از ۲۳ جز زیرساختی شبکه ملی اطلاعات ۲۰ جز آن هم اکنون مستقر شده است و سه جز آن نیز به استقرار نرسیده است. برای مثال مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات یکی از اجزایی است که تا دو هفته دیگر توسط سازمان فناوری اطلاعات پیاده سازی می شود.
 
جهرمی با بیان اینکه مطابق با زمان بندی معماری شبکه ملی اطلاعات با جدیت در حال کار هستیم، خاطرنشان کرد: پیام رسان ها تنها نیازمند سرور، وک و پهنای باند نیستند و نیاز به خدمات نیز دارند. باید خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسان ها انجام شود و از دستگاه ها تقاضا داریم خدماتشان را به این کسب و کارها بدهند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: حرکت جدی از سمت وزارت ارتباطات، مرکز ملی و سایر دستگاه ها برای تقویت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات آغاز شده است به نحوی که ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعلام آمادگی کرده که در حوزه موتور جستجو نه پیام رسان ها به ما کمک کند.
 
وی افزود: نباید از بابت قطع اینترنت و محدود کردن شبکه های خارجی نگران بود که ما معتقدیم دشمن دوست دارد ما صحنه بین المللی را خالی کنیم و حضور جریان ساز نداشته باشیم. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خود را برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کردیم.
 
جهرمی تصریح کرد: نامگذاری این مرکز به نام سردار شهید سلیمانی پیام ویژه ای برای حرکت و ایستادگی در مسیر استقلال و حفظ عزت مردم ایران است و با همدلی به وجود آمده تا پایان دولت ۱۰۰ درصد پروژه های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام می رسانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.