اپلیکیشن

تلفن همراه

September 6, 2020
16:58 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115953

شیپور از کاهش 18 درصدی فروش خودرو و افزایش 10 درصدی خرید خودرو خبر داد

شیپور، پلتفرم نیازمندی‌های آنلاین در گزارش فصل بهار خود خبر از کاهش ۱۸ درصدی ثبت آگهی برای فروش خودرو و در مقابل افزایش ۱۰ درصدی تماس برای خرید خودرو داد.
 
 گزارش منتشر شده از سوی شیپور نشان می‌دهد که هر چند میزان ثبت آگهی برای فروش خودرو در زمستان در مقایسه با پاییز سال ۹۸ افزایش ۶ درصدی را تجربه کرده؛ اما به صورت ناگهانی در بهار ۹۹ این میزان کاهش یافته است. برآرودهای این پلتفرم نشان می‌دهد که میزان ثبت آگهی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته و نسبت به بهار سال گذشته یعنی درست یک سال پیش ۶ درصد کاهش داشته است.
 
البته کاهش میزان معمالات در فصل بهار تا حدودی هرساله اتفاق می‌افتد، معمولا افراد اقدام به خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال می‌کنند و بازار خودرو در این دوره رونق می‌گیرد و در ماه‌های ابتدایی سال با یک سکون مواجه می‌شود.
 
در این گزارش عوامل کاهش ثبت آگهی در این دوره کاهش عرضه خودرو توسط خودورسازها و کم‌شدن خودروی صفر در بازار عنوان شده است. همچنین نوسانات قیمت ارز و قیمت خودرو و عدم تمایل فروشندگان به فروش خودرو از دیگر عوامل ذکر شده در خصوص دلایل کاهش ثبت آگهی است. در این میان نباید شیوع ویروس کرونا را نیز نادیده گرفت چرا که شیوع این ویروس موجب کاهش تردد‌های بین شهری شد و لزوم خرید خودرو را تا حدودی کاهش داد.
 
 
مقایسه تعداد آگهی‌های ثبت شده برای فروش خودرو در پلتفرم شیپور در فصل‌های مختلف
 
در این گزارش تاکید شده که هر چند آگهی ثبت شده برای فروش خودرو کاهش یافته؛ اما میزان تقاضا برای خرید خودرو در بهار در مقایسه با زمستان افزایش قابل توجهی یافته است.  شیپور ملاک خود برای این نتیجه‌گیری را افزایش تعداد تماس با آگهی‌دهنده‌های فروش خودرو اعلام کرده است.
 
با افزایش قیمت خودرو طی فصل بهار و همچنین تورم ایجاد شده در این ماه بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول به صورت ناگهانی به سمت خرید خودرو روی آوردند. از سویی به دلیل عرضه نشدن خودرو از سوی خودروسازان داخلی و همچنین وارد نشدن خوردروی خارجی به کشور، تقاضای خرید خودرو افزایش یافت. همین امر نیز می‌تواند در میزان تماس برای خرید خودرو کافی باشد. هرچند نباید تاثیر حذف قیمت از پلتفرم‌های آنلاین آگهی ثبت خودرو را نیز فراموش کرد؛ چرا که پیش از این بسیاری از مخاطبان خرید خودرو پیش از تماس از قیمت آن خودرو مطلع می‌شدند و در صورت نیاز اقدام به تماس با فروشنده می‌کردند این در حالی است که هم‌اکنون برای اطلاع از قیمت نیز باید با فروشنده و آگهی دهنده نیز تماس برقرار می‌کردند.
 
 
نمودار مقایسه‌ای میزان افزایش تماس برای خرید خودرو
 
با این وجود به گفته شیپور، تعداد تماس با آگهی‌دهنده‌ها در زمستان ۹۸ نسبت به پاییز ۹۸ با افزایش ۳۵ درصدی و در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده است. همچنین این افزایش در مقایسه بهار امسال و بهار سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته است.
 
 پراید صبا و سوناتا پرفروش‌ترین‌ مدل‌های شیپور
بخشی از گزارش شیپور به خودروهای پرتقاضا اشاره می‌کند. گزارش شیپور نشان می‌دهد که برند پژو پرفروش‎ترین برند در بین خودرو‌های داخلی بوده و بعد از آن پراید و سمند در رده‎های بعدی قرار دارند. همچنین پراید صبا، پراید ۱۳۱و پژو ۴۰۵ پرفروش‎ترین مدل‌های خودرو در بهار امسال بوده‌اند. Hyundai سوناتا نیز پرفروش‎ترین خوردوی وارداتی در میان کاربران شیپور بوده و بعد از آن Hyundai سانتافه  iX45 و Hyundai توسان iX35 در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
 
مقایسه تعداد آگهی‌های صفر کیلومتر و کارکرده در شیپور
 
بیش از ۸۹ درصد از خودرو‌های آگهی شده درشیپور، خودروهای کارکرده و تنها نزدیک به ۱۰ درصد خودروهای صفرکیلومتر بوده است. همچنین بیش از ۶۶ درصد از خودرو‌های آگهی شده رنگ‌ سفید و خاکستری داشته‌اند. در این میان ۸۸ درصد از خودرو‌ها دنده‌ای و حدود ۱۲ درصد اتومات بوده‌ است. بیشترین سهم از خودرو‌های آگهی شده در شیپور با ۱۵ درصد متعلق به خودروهای سال ۹۵ است. خودرو‌های سال ۹۶، ۹۷ و ۹۹ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
 گران‌ترین خودروی آگهی شده
گران‌ترین خودرویی که در فصل بهار در شیپور آگهی شده بنز S500 مدل ۲۰۱۴ به قیمت ۹ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. پس از آن مازراتی کواتروپورته مدل ۲۰۱۳ به قیمت ۶ میلیارد و BMW 730LI مدل ۲۰۱۴ به قیمت ۵ میلیارد تومان آگهی شده است. در این میان خودرو‌های هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۱۱، میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۵ و نیسان پاترول مدل سال ۱۳۷۷ پربازدید‌ترین خودرو‌های سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ بوده است.
 
بر اساس این گزارش خودرو دنا بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته داشته؛ این خودرو نسبت به بهار سال ۹۸، ۶۳ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. همچنین تیبا یک با ۴۲ درصد کمترین افزایش را نسبت به سال گذشته داشته است.
 
 
میزان آگهی ثبت شده در شیپور بر اساس قیمت
 
پراکندگی میزان آگهی‌ها بر اساس قیمت نشان می‌دهد، خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون تومان، با ۳۷/۵ درصد از کل تعداد آگهی‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بر این اساس خودرو‌های بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان، ۲۵/۵ درصد و خودرو‌های بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان ۲۲/۳ درصد از آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. تنها حدود ۱۵ درصد از آگهی‌ها را خودرو‌های بالا ۱۵۰ میلیون تومان تشکیل داده است. بر اساس گزارش شیپور، ساعات بین ۱۱ تا ۱۴، ساعات اوج ثبت آگهی‌های خودرو توسط کاربران و فروشگاه‌های خودرو بوده است.
 
فایل PDF گزارش شیپور از بازار خودرو در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ را از طریق این لینک بخوانید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.