تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 7, 2020
11:18 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115964

«ایفا 2020» برلین به صورت حضوری برگزار شد

شیوع کرونا که بر همه ابعاد زندگی بشر تأثیرگذار بوده، دامان صنعت فناوری را نیز گرفت وعملاً موجب شد تا تعداد زیادی از نمایشگاه‌ها و رویدادهای بزرگ فناوری جهان که هرسال برگزار می‌شد و تعداد زیادی از دوستداران تکنولوژی را گردهم جمع می‌کرد به تعویق بیفتد یا به‌صورت آنلاین برگزار شوند؛ اما مسئولان برگزاری نمایشگاه فناوری ایفا برلین تصمیم گرفتند تا نخستین گام به سوی زندگی عادی را برداشته و نمایشگاه 2020 را به‌صورت حضوری برگزار کنند.این نمایشگاه از سوم سپتامبر (13 شهریور) آغاز به کار کرد و دیروز به کار خود پایان داد.
جای خالی 240هزار بازدیدکننده
بزرگ‌ترین رویداد فناوری اروپا که بسیاری آن را پاسخی به نمایشگاه سالانه CES لاس وگاس امریکا می‌دانند قدمتی 96ساله دارد و از سال 1924 تاکنون نام فناوری با آن عجین شده است. برگزارکنندگان این نمایشگاه معتقدند «ایفا»، پلتفرمی است که نوآوران، برندها، فروشندگان، مصرف کنندگان و خبرنگاران سراسر جهان را به هم پیوند می‌دهد از این‌رو گردانندگان آن تلاش کردند تا علاوه بر حمایت از صنعت فناوری، سلامت شرکت کنندگان در این رویداد نیز تضمین شود بنابراین برپایی نمایشگاه با محدودیت‌هایی همراه شد.
«درک کوزلوسکی» دبیر اجرایی این نمایشگاه گفت.نمایشگاه تجاری-فناوری  IFA برلین بازگشت اما امسال برخلاف سال‌های قبل خبری از بازدیدکننده‌ها نبود. هرسال به طور متوسط 240هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کردند و 6هزار رسانه از بیش از 80 کشور جهان، آن را پوشش می‌دادند که در نوع خود بی‌نظیر بود اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا و به منظور حفاظت از جان غرفه داران و همچنین دوستداران صنعت فناوری، به اجبار محدودیت‌های فراوانی برای حضور در این رویداد تجاری بزرگ اعمال شد و تنها تعداد محدودی خبرنگار و بازدیدکننده اجازه حضور در نمایشگاه را یافتند.
وی ادامه داد: از زمان همه گیر شدن کرونا همه نمایشگاه‌های تجاری اروپا ازجمله کنگره جهانی موبایل بارسلونا، نمایشگاه تجاری سفر ITB برلین و نمایشگاه تجاری خودرو ژنو به تعویق افتاده با این حال ما همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا با کمترین دردسر پربارترین رویداد را برگزار کنیم، ازاین رو رویداد را به‌صورت هیبریدی برپا کردیم به این معنا که بخشی از نمایشگاه به‌صورت حضوری و بخشی دیگر به‌صورت آنلاین برگزار شد.
لوازم خانگی هوشمند در کانون توجه
در نمایشگاه ایفا 2020 کمپانی‌های بزرگی همچون ال جی، هوآوی، کوالکوم و Realme تازه‌ترین محصولات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند و شاهد ارائه محصولات از تلفن‌های هوشمند جدید و لپ تاپ گرفته تا تلویزیون‌های غول پیکر، تبلت‌های نوین، لوازم خانگی هوشمند و… بودیم. با این حال البته برخی برندها هم ترجیح دادند در این رویداد حضور نیابند که از آنها می‌توان به سونی اشاره کرد. هرچند سونی از غایبان نمایشگاه امسال ایفا بود ولی بدان معنا نیست که محصولات جدیدی برای ارائه ندارد. این غول ژاپنی دنیای فناوری قرار است 17سپتامبر در رویداد آنلاین خود از گوشی Xperia 5 II رونمایی کند. همچنین گفته می‌شود در این رویداد آنلاین از تلویزیون‌های جدید و چند محصول دیگر نیز رونمایی خواهد شد.
امسال بخش عمده این نمایشگاه بر وسایل و لوازم خانگی هوشمند و محصولاتی تمرکز داشت که می‌توانند رفاه را برای مردم به ارمغان بیاورند. لوازم خانگی مجهز به فناوری اینترنت اشیا، 5G و هوش مصنوعی و همچنین روبات‌ها وکارکردهای فناوری واقعیت افزوده و مجازی در عصر دورکاری، پزشکی از راه دور، آموزش آنلاین و… بخشی دیگر از شگفتی‌های این نمایشگاه به شمار می‌روند.
یکی از کمپانی‌هایی که در حوزه لوازم خانگی هوشمند حضوری پررنگ داشت، ال جی است. سخنگوی این برند گفت: شرایط حال حاضر جهان، ما را نسبت به آینده بیشتر به تفکر وامی دارد. چنین همه‌گیری ممکن است باز هم رخ بدهد پس ما باید در خانه هایمان بتوانیم همه نیازهایمان را با کمک هوش مصنوعی و… برآورده کنیم به همین دلیل هم شعار«زندگی از خانه خوب است» را انتخاب کردیم. ال جی همچنین بر سلامت تأکید ویژه دارد و ماسک تصفیه هوای PuriCare Wearable Air Purifier را در نمایشگاه ایفا برلین ارائه داد. این ماسک دارای دو فیلتر HEPA و فن‌های الکتریکی است که انرژی آنها توسط باتری تأمین می‌شود و با هر بار شارژ می‌تواند تا 8ساعت به تصفیه هوای اطراف بپردازد. این ماسک همچنین به دوربین حرارتی و هوش مصنوعی مجهز است.هرچند بسیاری تلاش داشتند تا این ماسک را یک نمونه ضد کرونا جلوه دهند اما ال جی اعلام کرد که هنوز این قابلیت در ماسک تولید شده ما تأیید نشده است.
یکی دیگر از مواردی هم که ال جی در این رویداد بر آن تأکید داشت، خط تولید روبات ال جی با نام CLOi است در شرایط کرونا می‌توان از این روبات‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی کمک گرفت. در این نمایشگاه عنوان شد که از ماه ژوئیه تاکنون از روبات‌های ServeBots این خط تولید در کره جنوبی استفاده شده تا میزان تماس انسان‌ها با یکدیگر به حداقل برسد. استفاده از تکنولوژی‌هایی برای مدیریت سلامت از راه دور وآغاز همکاری ال جی با بیمارستان سئول هم از دیگر خبرهای فناورانه این برند در ایفا برلین بود.
در این رویداد، کمپانی کوالکوم هم از تراشه اسنپ دراگون 732G ویژه لپ تاپ‌ها و گوشی‌های ارزان قیمت5G رونمایی کرد و هوآوی سری جدید گوشی‌های Mate خود را به نمایش گذاشت هرچند خبری از گوشی‌های پرچمدار این برند نبود چراکه قرار است گوشی‌های Mate 40 Pro و Mate 40
در مراسمی جداگانه در پاییز رونمایی شود.این برند همچنین از تراشه‌های Kirin 1020 رونمایی کرد. Honor دیگر برند چینی هم با ساعت‌های مچی هوشمند به میدان آمد و از ساعت‌های Honor Watch GS Pro و همچنین Honor Watch ES رونمایی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفتند. سامسونگ، Acer و… نیز محصولات جالبی در این رویداد ارائه دادند.
جوایز ایفا 2020
نمایشگاه ایفا برلین هرسال در روز پایانی برگزیدگان بخش‌های مختلف را معرفی می‌کند و امسال نیز این مراسم برگزار شد. در ایفا 2020 سامسونگ از گوشی Galaxy Z Fold 2رونمایی کرد و موفق به دریافت جایزه بهترین گوشی هوشمند این رویداد شد. این گوشی 2هزار دلاری، دوربین ارتقا یافته نسبت به نمونه‌های تاشدنی پیشین خود دارد و برای تا شدن آن هم از فناوری استفاده شده که کاملاً از آن در برابر شکسته شدن احتمالی محافظت می‌شود. سامسونگ همچنین جایزه بهترین تجهیزات جانبی موبایل را برای شارژر وایرلس Trio، ازآن خود کرد. این شارژر می‌تواند به طور همزمان سه وسیله دیجیتال را شارژ کند.
جایزه بهترین گوشی‌های ارزان قیمت هم ازآن گوشی ZTE Axon 20 5G شد که بهای 320 دلاری دارد. این گوشی جایزه بهترین نوآوری تلفن هوشمند را نیز به خود اختصاص داد.
ساعت‌های هوشمند نیز امسال در ایفا 2020 جولان دادند و جایزه بهترین ساعت هوشمند به فیت بیت رسید. Fitbit Sense دارای سنسور EDA برای رصد میزان استرس، ECG برای نظارت بر سلامت قلب و نوعی جی پی اس است و می‌تواند دمای بدن را اندازه‌گیری کند. ازسوی دیگر جایزه بهترین ساعت هوشمند ارزان قیمت به Honor Watch GS Pro رسید.
ماسک تصفیه هوای ال جی هم موفق شد جایزه برترین تکنولوژی سلامت را به دست بیاورد. جایزه بهترین تلویزیون این نمایشگاه نیز به تلویزیون8K ال جی رسید. این تلویزیون OLED 88اینچی قیمتی معادل 30هزار دلار دارد.اما جایزه بهترین تلویزیون ارزان قیمت، ازآن سامسونگ شد. تلویزیون8K سامسونگ با نام Q700T که در ساخت آن از تکنولوژی QLED استفاده شده و بهای آن 1999یورو است.
جایزه بهترین تبلت به‌دلیل رزولوشن بالا، صفحه نمایش OLED درخشان و اسپیکرهای مجهز به سیستم دالبی به Tab P11 Pro لنوو رسید و Summit E15 محصول کمپانی MSI نیز به‌عنوان بهترین لپ تاپ معرفی شد. در ساخت این لپ تاپ از سی پی یو نسل یازدهم Tiger Lake اینتل استفاده شده و در اکتبر به بازار خواهد آمد.
جایزه بهترین ابزار دورکاری هم به روتر TP-Link X80 5G mesh مربوط به کمپانی Deco تعلق گرفت. امسال کمپانی iRobot با ارائه جاروبرقی Genius Home Intelligence که مجهز به هوش مصنوعی است خوش درخشید و جایزه بهترین نوآوری در خانه هوشمند را به خود اختصاص داد.
گیمرها هم در ایفا 2020 از نظر دور نماندند و جایزه بهترین مانیتور برای بازی به کمپانی Acer رسید. مانیتور 24.5اینچی Predator X25 فول اچ دی است و هر 28میلی ثانیه یک بار رفرش می‌شود تا سرعت بازی بالاتر برود. Stealth 15M برند MSI نیز به‌عنوان بهترین لپ تاپ بازی معرفی شد. این محصول که باریک‌ترین لپ تاپ بازی جهان است می‌تواند لحظاتی خوش را برای گیمرها رقم بزند.در این دسته، ایسوس با هدست ROG Delta S مجهز به تکنولوژی MQA، برنده جایزه بهترین هدست بازی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.