تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 8, 2020
11:33 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116008

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مانع خروج ۸۸ میلیون دلار ارز از کشور شد

 
 
هجدمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس امروز (۱۷ شهریورماه) برگزار شد. در این مراسم رئیس پارک علم و فناوری پردیس اعلام کرد که سه هزار و ۵۶۲ شرکت دانش‌بنیان عضو این پارک هستند و در سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند با تولید محصولات خود مانع خروج ۸۸ میلیون دلار ارز از کشور شوند. در این مراسم همچنین برترین شرکت‌‌های پارک فناوری پردیس هم معرفی شدند و براین اساس «شرکت نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا)» به عنوان برترین شرکت پارک معرفی شد. شرکت آسان‌پرداخت پرشین (آپ) به عنوان شرکت پیشگام در ایفای مسئولیت اجتماعی و شرکت فناوری اطلاعات پاسارگاد آرین (فناپ) به عنوان شرکت پیشگام در دو حوزه «تولید و توسعه فناوری» و «ارتقا و توسعه سازمانی» برگزیده شدند.
 
این اجلاس از ۳ بخش «تقدیر از برترین شرکت‌های پارک فناوری پردیس»، «رونمایی از محصولات فناورانه برتر پارک» و «ارائه گزارش اقدامات یک‌ساله پارک» تشکیل شده بود. در ابتدای مراسم مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس گزارشی از اقدامات یک‌ساله پارک علم و فناوری پردیس ارائه داد و گفت: «سازمان پارک فناوری پردیس در ابتدا ۲۱ هکتار بود و الان به ۱۴۵ هکتار توسعه یافته است. در این وسعت پردیس دانش، پردیس اقتصاد دیجیتال و پردیس خلاقیت و کارآفرینی مشغول به کار هستند. البته دو شعبه پارک پردیس هم در تهران است. در پارک بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت عضو پارک علم و فناوری پردیس است. این اعضا شامل ۶۵ شتاب‌دهنده، ۶۵۰ استارتاپ، ۱۲ فضای اشتراکی، ۴۵ کارگزار تخصصی، ۱۳۷ استارتاپ مستقر در ۱۲ شتاب‌دهنده، ۹۴ تیم نوپا، ۴۱ شرکت استیجاری و ۱۱۸ شرکت تملیکی می‌شوند. ۲ هزار و ۴۰۰ عضو حقوقی هم در شبکه فناوری و نوآوری ایران تحت پوشش پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند.»
 
او ادامه داد: «در سال ۹۸ براساس اطلاعات و آماری که خود شرکت‌ها اعلام کردند، ۵۰ محصول تولید شده در پارک فناوری پردیس به ارزش ۲۷ میلیون یورو صادر شده است. این محصولات به ۲۲ کشور صادر شده‌اند. در شرکت‌های مستقر در پارک رشد ۳۷ درصدی منابع انسانی را تجربه کردیم. در سال ۹۸ همچنین شرکت‌ها ۸۸ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز داشتند. یعنی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان جایگزین محصولاتی شده که قبلا از خارج کشور وارد می‌شد. بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال همچنین شرکت‌‌‌ها در بحث تحقیق و توسعه هزینه کردند.»
 
صفاری‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعامل دانشگاهیان با پارک اشاره کرد و گفت: «این همکاری‌‌ها در زمینه اشتراک‌گذاری امکانات، پروژه مشترک، جذب کارآموز و دانشجو و جذب استادهای دانشگاه در شرکت‌‌ها بود. بیش از ۱۶۲ مورد همکاری جدید بین دانشگاهیان و پارک شکل گرفته است. در مورد محصولات جدید هم ۱۱۹ عنوان محصول جدید یا بومی‌سازی شدند یا ارتقا یافتند.»
 
براساس گفته‌‌های صفاری‌نیا، ستاد پارک در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال حمایت‌های بلاعوض از شرکت‌‌‌ها کرده و شرکت‌ها هزار و ۲۴۰ نفر-‌ساعت آموزش و مشاوره دریافت کردند. او همچنین تاکید کرد: «ما در ستاد پارک در تلاش بودیم تا شرکت‌‌‌ها از مناقصه‌ها اطلاع پیدا کنند. به این ترتیب بیش از ۳۵۰ مناقصه را به شرکت‌ها اعلام کردیم و صندوق توسعه فناوری‌های نوین در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال ضمانت برای شرکت‌ها فراهم کرده است که عدد قابل توجهی است.»
 
به گفته رئیس پارک فناوری پردیس ۲ هزار و ۸۹۱ نفر از پرسنل ۵۰ شرکت دانش‌بنیان عضو پارک از معافیت مالیات بر حقوق برخوردار شدند و همچنین ۸۱۸ میلیارد ریال معافیت برای ۷۵ شرکت عضو به ثبت رسید.
 
او همچنین بیان کرد: «از نظر قانونی سال گذشته با همکاری مجلس که در قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاحاتی انجام داد، ۱۰ از سهم مالیات برارزش افزوده به پارک‌ها اختصاص یافت. سال گذشته در بحث نظام وظیفه ۲۰ نفر برای گذراندن خدمت در شرکت‌های عضو پارک امریه گرفتند.»
 
 
صفاری‌نیا ادامه داد: «سال گذشته سه بخش دولتی در پارک دفتری راه‌اندازی کردیم؛ اداره صنعت و معدن و تجارت، شورای حل اختلاف و دفتر مرکز مالکیت معنوی. شرکت‌های عضو تمام خدماتی که برای ثبت اختراع و علائم تجاری نیاز دارند، می‌توانند در پارک دریافت کنند. سال گذشته همچنین حدود ۲۷ میلیارد ریال شرکت‌ها برای نگهداری و توسعه پارک پرداخت کردند که صرف احداث بوستان و نگهداری شبکه‌‌‌‌های آب و برق شد.» براساس گفته‌های صفاری‌نیا از ۱۴ کشور مهاجرت معکوس رخ داده و ۲۸ شرکت دانش‌بنیان عضو پارک توسط ایرانیان مقیم خارج راه‌اندازی شده است.»
 
صفاری‌نیا همچنین به رویدادهای برگزار شده توسط پارک فناوری در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: «در برگزاری ۱۰ رویداد در ۹ حوزه، ۴۰ نیاز فناوری مورد شناسایی قرار گرفت، در ۴ فستیوال اختراعات (صنعت کشاورزی، سنگ، کاشی و سرامیک، از پساب تا آب) ۳۰۰ طرح معرفی شدند و همچنین ۷ استارتاپ به سرمایه‌گذاران در رویدادهای مختلف معرفی شدند.»
 
طرحی برای رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان
در ادامه این مراسم سید محسن دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس گفت: «صبح امروز در فراکسیون مجلس با جمعی از سیاستگزاران حوزه اقتصادی کشور جلسه داشتیم و در مورد اقتصاد دانش‌بنیان صحبت‌هایی شد. به نظر من زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور دوران تاسیس و تولد خود را گذرانده است و الان در دوره رشد و بلوغ هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان باید آماده پذیرش نقش‌های بزرگ  باشند. این نقش‌های بزرگ نیاز به الزامات قانونی دارد و مجلس آماده برای همکاری در این زمینه است.»
 
او ادامه داد: «طرح جهش تولید دانش‌بنیان در فراکسیون تهیه کردیم که روز گذشته کلیات آن در کمیسیون تخصصی تصویب شد و این طرح درحال نهایی شدن و آماده ارائه به صحن علنی است. در این طرح در ۳۳ بند مسائل مهمی چون مالیات، بیمه، تامین اجتماعی و گمرک و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصه‌ها مطرح شده است.»
 
به گفته دهنوی در این طرح  ۱۰۵ مورد از موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان‌ شناسایی شدند و در تلاش هستند تا با تصویب این طرح این مشکلات برطرف شود. او با اشاره به اینکه پارک فناوری پردیس به نوعی نماینده سایر پارک های فناوری کشور است گفت: «ما از پارک پردیس انتظار داریم موانع قانونی، یحث زیرساخت و پشتیبانی پارک‌های کشور را پیگیری کند و مشکلات و چالش‌ها را با مجلس مطرح کند و ما هم آمادگی همکاری داریم.»
 
دهنوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اوضاع شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: «در بازدیدی که از شهرک‌های صنعتی داشتم، دریافتم که اوضاع این شهرک‌ها مناسب نیست. متاسفانه با وجود فعالیت ۴۵ هزار واحد تولیدی و صنعتی، ۲۱ درصد آنها فعالیتی ندارند و ۲۵درصد آنها نیمه فعال هستند. به نظر من این شهرک‌های صنعتی ظرفیت‌های خوبی دارند و جوانان زیست‌بوم دانش بنیان کشور می‌توانند راهکارهایی برای فعال کردن این شهرک‌ها ارائه دهند.»
 
پارک پردیس به هاب فناوری تبدیل شود
در ادامه مراسم سورنا ستاری، معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه در یک سال باقیمانده از عمر دولت باید اقدامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان صورت گیرد که دولت‌‎های آینده قادر به برگشت به عقب نباشند، گفت: «در مدت باقیمانده از دولت باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و پارک‌های علم و فناوری را به عدد قابل قبولی برسانیم. در مدت فعالیت خود در معاونت علمی تلاش کرده‌ام تا فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور ایجاد کنم. البته در این فرهنگ، آدم‌ها مهم هستند و باید به آموزش، پرورش، اعتقادات، پایداری و اعتماد به نفس نیروهای انسانی توجه شود.»
 
او ادامه داد: «من امیدوار هستم تا پارک فناوری پردیس به جایگاه واقعی خود برسد. در جدیدترین رتبه‌بندی شهرهای نوآور، رتبه تهران از ۴۵ به ۴۳ ارتقا یافته است. تهران شهری است که باید با فناوری ساخته شود و در این رتبه جدید ایران از برلین پیشی گرفته است. رسیدن به این جایگاه محصول تلاش استارت‌اپ‌ها، صندوق‌های مالی و سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان است.»
 
سورنا ستاری با اشاره اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب سرمایه در پارک فناوری پردیس صف کشیدند، گفت: «با تصویب شورای معماری و شهرسازی، ۵۰۰ هکتار به اراضی این پارک اضافه خواهد شد و با اقداماتی که از سوی مسئولان این منطقه صورت گرفته است، پردیس تبدیل به “هاب فناوری” خواهد شد.»
 
او همچنین بیان کرد: «براساس آمار هزار و ۸۰۰ ایرانی نخبه به کشور بازگشتند و دو سوم این افراد جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شدند و تعداد کمی از آنها جذب دانشگاه‌های بزرگ همچون تهران و صنعتی شریف شده‌اند.
 
رونمایی از ۴ محصول و معرفی شرکت‌های برتر پارک فناوری پردیس
در این مراسم از ۴ محصول دانش‌بنیان این پارک رونمایی شد. این محصولات شامل «ربات هوشمند بازرس تونل‌های انتقال برق (روبین)»، «جک رباتیک رفع انسداد و جداره گذاری چاه‌های عمیق آب»،«دستگاه ترریسی کارگاهی» و «ردیاب پیگ چهار اینچ با قابلیت مانور بالا» است.
 
علاوه بر مراسم رونمایی، از ۱۰ شرکت برتر این پارک در حوزه‌های مختلف هم تقدیر شد. براین اساس شرکت «نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا)» به عنوان برترین شرکت پارک برگزیده شد. این شرکت همچنین به عنوان شرکت برتر در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی هم معرفی شد. در بخش شرکت‌های برتر پیشگام نیکوکاری در ایفای مسئولیت اجتماعی، «شرکت آسان‌پرداخت پرشین (آپ)» به عنوان شرکت برتر انتخاب شد. در زمینه شرکت‌های برتر مرکز رشد در توسعه اقتصادی و کسب بازار، «شرکت توسعه ارتباطات راشا»، به دلیل انعقاد ۵ میلیارد ریال قرارداد با مجموعه‌های بزرگ مانند ایرانسل و آسیاتک و آغاز صادرات محصولات به جمهوری آذربایجان به عنوان شرکت برگزیده معرفی شد. در بخش شرکت صادرکننده برتر، «شرکت فرآورده‌های پویش دارو» به دلیل صادرات داروهای بیولوژیک به ارزش تقریبی ۱.۴ میلیون یورو به کشورهای همجوار در سال ۱۳۹۸ برگزیده شد. شرکت فناوری اطلاعات پاسارگاد آرین (فناپ) به عنوان شرکت پیشگام در در دو حوزه «تولید و توسعه فناوری» و «ارتقا و توسعه سازمانی» انتخاب شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.