اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

September 9, 2020
14:41 چهارشنبه، 19ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116061

هرگز این پیام های «ترسناک» را در واتساپ باز نکنید

 
 
کاربران واتساپ این روزها مورد هدف پیام مخربی شبیه به «بمب متنی» قرار گرفته‌اند که چندی پیش دردسرهایی را بری کاربران iMessage اپل به وجود آورده بود.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مجموعه‌ای از حروف و اعداد نامفهوم در قالب پیام‌هایی برای کاربران ارسال می‌شود که اگرچه معنی خاصی ندارند، اما می‌توانند عملکرد اکانت واتساپ کاربر را مختل کنند. دقیقا شبیه به اتفاقی که در iMessages افتاد، ناتوانی پیام‌رسان واتساپ در خوانش این پیام‌ها منجر به بروز مشکل برای اپلیکیشن خواهد شد.
 
کاربران اعلام کرده‌اند که به محض باز کردن پیام، اپلیکیشن واتساپ بعد از هر بار باز شدن، با مشکل مواجه خواهد شد. در نتیجه، کاربر می‌بایست برای رفع آن، اپلیکیشن را حذف و دوباره نصب کند. این تهدید اخیرا توسط WABetaInfo کشف شده و در توضیح آن آمده است: فعلا هیچ راهی برای توصیف این تهدید وجود ندارد. ترجیح می‌دهیم که این پیام‌ها را «پیام‌های ترسناک» بامیم. پیام‌های ترسناک بسیار خطرناک هستند و می‌توانند تجربه شما در واتساپ را نابود کنند.
 
گفته می‌شود که این مشکل فعلا برای کاربران واتساپ در برزیل کزارش شده و هنوز کاربران سایر کشورها درگیر آن نشده‌اند. یک بعد دیگر این حمله، فروارد کردن فایل‌های معیوب VCF است. این فایل‌ها حاوی مخاطبان هستند و در نامگذاری برخی از مخاطبان، از کلمات و حروف عجیب و طولانی استفاده شده است.
 
واتساپ اما در واکنش به انتشار این گزارش، در حال عرضه بروزرسانی برای رفع مشکل مذکور است و در بیانیه‌ای اعلام کرده که یک پچ را به مظور رفع مشکل برای کاربران آی او اس عرضه کرده است. این شرکت همچنین به کاربران توصیه کرد تا حتما از جدیدترین نسخه‌های اپلیکیشن واتساپ استفاده و آخرین بروزرسانی‌ها را دانلود کنند.
 
همانطور که اشاره شد، این تهدید تازگی ندارد و تقریبا 3 سال است که شاهد چنین حملاتی در پلتفرم‌های مختلف هستیم. واتساپ نیز برای ارتقای امنیت خود، اقداماتی را در این مدت در دستور کار قرار داده که از جمله آن‌ها می‌توان به محدود کردن دسترسی در اضافه کردن کاربران به گروه‌ها اشاره کرد. برخی از محققان امنیتی اعلام کردند که گروه‌ها، یکی از اهداف اصلی ارسال محتواهای مخرب هستند که می‌توانند بسیاری از کاربران را به دام خود بکشانند.
 
با افزایش این تهدیدها و حملات در پلتفرم‌های مختلف از قبیل اندروید و آی او اس، به کاربران توصیه می‌شود که بعد از مشاهده پیام‌هایی مشابه، هرگز آن‌ها را باز نکنند و بعد از مسدود کردن مخاطب ارسال‌کننده فایل، پیام را حذف کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.