اینترنت و شبکه

باندپهن

فناوری اطلاعات

September 10, 2020
11:53 پنجشنبه، 20ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116080

شرکت ترانزیت پهنای باند در کشور ایجاد می شود

 
 
نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اساسنامه ایجاد «شرکت ترانزیت پهنای باند» در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است تا تجارت ترانزیت پهنای باند ایران به کشورهای خارجی تسریع شود.
 
سجاد بنابی با بیان اینکه ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده شده است که یک شرکت دولتی ترانزیت اینترنت ایجاد کند، گفت: طبق این ماده دولت باید بتواند در این شرکت، حداکثر ۴۹ درصد سهام را در اختیار داشته باشد و ۵۱ درصد این شرکت نیز در اختیار بخش خصوصی باشد.
 
وی افزود: اساسنامه ایجاد این شرکت هم اکنون در وزارت ارتباطات تدوین و به تصویب رسیده است و برای تصویب نهایی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
 
نائب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه ما برای مدل اجرایی این تکلیف قانونی، یک سری پیشنهاداتی داده‌ایم که هنوز به تایید نهایی نرسیده است، گفت: مدل اجرای این تکلیف، توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تعیین نمی‌شود و مطابق با مصوبه هیات دولت خواهد بود.
 
بنابی هدف از ایجاد شرکت ترانزیت پهنای باند را تسریع در فروش ترانزیت ایران در زمینه پهنای باند به کشورهای خارجی عنوان کرد و گفت: رویکرد این است که با توجه به اینکه بخش دولتی مقداری با محدودیت‌های قانونی مواجه است و به دلیل این سازوکارها، با کندی پیش می‌رود، بخش خصوصی با حضور در عرصه فروش پهنای باند، بتواند زمینه تجارت پهنای باند را در کشور تسریع کند.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع ترانزیت پهنای باند ایران به کشورهای خارجی، ربطی به پهنای باند داخل کشور ندارد و تاثیری در این زمینه نخواهد داشت. موضوع این است که با ایجاد این شرکت، ایران بتواند بازار ترانزیت ارتباطی کشورهای همسایه را که می‌خواهند از ایران رد شده و به اروپا متصل شوند، در اختیار بگیرد.
 
نائب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: به این ترتیب به جایی که کشورهای همسایه برای دریافت پهنای باند اینترنت از مسیر دریا و اقیانوس هند و کانال سوئز به اروپا برسند، از مسیر ترانزیت پهنای باند ایران و ترکیه به سمت اروپا متصل می‌شوند.
 
 موضوع تاسیس شرکتی برای تجارت پهنای باند بین الملل در ذیل شرکت ارتباطات زیرساخت و اجازه مشارکت بخش خصوصی در حوزه ترانزیت ارتباطات از سال ۹۵ و مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه با هدف ارزآوری برای کشور و تبدیل ایران به هاب تجاری پهنای باند در دستور کار قرار گرفته است. گفته شده که افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات از این طریق، می‌تواند تا پایان برنامه ششم، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای کشور ارزآوری داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.