امینت

تلفن همراه

فناوری

September 10, 2020
12:28 پنجشنبه، 20ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116088

GSMA امنیت ۵G هوآوی را تایید کرد

 
سازمان GSMA، انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار، با انجام تست‌هایی، امنیت سایبری فناوری  ۵G هوآوی را تایید کرد. سازمان GSMA، مدیریت تشکیلاتی را برعهده دارد که شرکت‌های مخابراتی و تلفنی از جمله‌ AT&T و Verizon در آمریکای شمالی و «یوروپین دویچ تلکام»، «تلفونیکا» و «ودافون» در اروپا اعضای آن هستند.
 
به گزارش روابط عمومی هواوی، تعدادی از اپراتورهای عضو GSMA، پس از آنکه هوآوی به جاسوسی متهم شد و استفاده از فناوری ساخته شده توسط این شرکت برای شرکت‌های ارتباطی آمریکایی ممنوع شد، هوآوی را از هسته شبکه مخابراتی خود حذف کردند. حال این سازمان با کمک ۳GPP که از همکاری مشترک شرکت‌های مخابراتی شکل گرفته، با درنظر گرفتن برخی از پارامترها و تست آنها، امنیت سایبری تجهیزات شبکه‌ مرکزی ۵G هوآوی را تایید کرده است.
 
موسسه‌ GSMA در گزارش منتشر شده بعد از تست کردن محصولات هوآوی، آورده است که : «براساس نتایج و شواهد استخراج‌شده از آزمایش‌ها، بررسی‌کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که این محصول، با نیازمندی‌های سیستم NESAS سازگاری دارد.»
 
NESAS یک مکانیزم ارزیابی امنیت سایبری استاندارد شده است که توسط ائتلاف مشترک GSMA و ۳GPP و همکاری آنها با اپراتورهای برتر دنیا، تامین‌کنندگان، شرکای صنعتی و قانون‌گذاران تعریف می‌شود. مکانیزم NESAS نوعی چارچوب تضمین امنیتی در گستره‌ صنعت مخابرات ارائه می‌دهد.
 
ترامپ با این تئوری که تجهیزات هوآوی برای چین جاسوسی انجام می‌دهند، استفاده از تجهیزات ۵G هوآوی را در ایالات متحده ممنوع کرده است. اروپا نسبت به هوآوی موضعی خنثی دارد و در میانه قرار گرفته و تصمیم دارد به روش هماهنگی برسد که سازندگان زیرساخت شبکه‌ ۵Gملزم به تبعیت از آن باشند و بر مبنای آن در قاره‌ کهن فعالیت کنند.
 
کمیسیون اروپایی در گزارشی در این باره نوشته: «هدف اتحادیه‌ اروپا این است که یک رویکرد هماهنگ‌شده‌‌ای شکل بگیرد. این رویکرد براساس مجموعه‌ مشترکی از اقدامات و با هدف کم کردن خطرات امنیت سایبری آن دسته از شبکه‌های ۵Gتنظیم شود که در آن ریسک‌های احتمالی ارزیابی کاهش یابد. هدف نهایی این کار، ایجاد یک چارچوب محکم و مقبول عام از اقدامات امنیتی است که سطح مناسبی از امنیت سایبری را برای شبکه‌های ۵G در سرتاسر اتحادیه‌ اروپا تضمین کنند.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.