اپراتورها

تلفن همراه

September 10, 2020
12:49 پنجشنبه، 20ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116090

تأکید ایرانسل بر نقش تولید محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد

 
 
معاون دیجیتال ایرانسل در نشست «نقد و اندیشه» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان محتوای داخلی برای تولید ثروت در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.
 
 پنجاه و چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال شرکت ایرانسل، مهندس احمد نخجوانی مدیرعامل شرکت شاتل و مهندس مهدی یزدانی رئیس هیأت مدیرۀ سامانۀ VoD نماوا برگزار شد.
 
معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در این نشست، در پاسخ به این پرسش که چطور اپراتورها می‌توانند به بازار تولید محتوا ورود کرده و جوانان در این زمینه چه نقشی دارند، گفت: اگر بخواهیم صادقانه دربارۀ تعرفۀ اپراتورها در ایران صحبت کنیم، باید گفت تعرفۀ اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، پایین است؛ اما با وجود این، اپراتورها با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم در زمان‌های مختلف، سعی می‌کنند به کمک مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه‌ها، در تولید محتوا کمک کنند که نیم‌بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه‌ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است.
 
وی تأکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم، هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی‌کنند، حتی ارزان و نیم‌بها؛ اما اگر محتوای باکیفیت ارائه شود، می‌تواند برای همه تولید ثروت کند.
 
معاون دیجیتال ایرانسل در ادامه دربارۀ استقبال از VODها در ماه‌های اخیر توضیح داد: در حال حاضر نسبت به قبل، استقبال خوبی از VODها شده است؛ اما هنوز هم ۷۰ درصد از ترافیک اپراتورها در پلتفرم‌های خارجی مصرف می‌شود و تنها ۳۰ درصد از آن در فضای داخلی صرف می‌شود. اگر می‌خواهیم این نسبت تغییر کند، باید تا حد امکان از تولید محتوای داخلی حمایت کنیم.
 
وی تصریح کرد: درست است که می‌گوییم ۷۰ درصد از ترافیک، در پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌شود؛ اما درصد بسیاری از این محتوا را مردم خودمان تولید می‌کنند و کافی است مدل‌های درآمدی مناسبی برای تولید محتوا در کشور وجود داشته باشد. زیرساخت‌های تولید محتوا در کشور وجود دارد، اما نیاز است پلتفرم‌های ارائه محتوا توسعه پیدا کنند.
 
صمدی به برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های آنلاین در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: استقبال از کنسرت‌ها و برنامه‌های آنلاینی که در  دوران کرونا برگزار شد، بیش از انتظار ما بود. به عنوان مثال، میزان استقبال در کنسرت شجریان، چند برابر پیش‌بینی ما بود.
 
معاون دیجیتال ایرانسل، سه مرحله را برای موفقیت در تولید و ارائۀ محتوای داخلی ضروری دانست و گفت: نخستین مرحله این است که پلتفرم‌های مناسب با ظرفیت بالای خدمات، شکل بگیرد. البته که این کار هزینۀ بالایی دارد. بنابراین باید سرمایه‌گذاران بزرگ وارد شوند، اما مطمئن باشند، سرمایۀ آنها برمی‌گردد. مرحله دوم، ترسیم طرح‌های تجاری مختلف است تا به تولید محتوای خوب در کشور کمک کند. مردم برای محتوای باکیفیت پول می‌دهند. وی افزود: مرحله سوم هم تشویق مردم به استفاده از پلتفرم‌های کاربرمحور است.
 
صمدی تصریح کرد: تولید محتوا باید اقتصادی باشد و نباید به صرف حمایت از مصرف‌کننده و محصولات فرهنگی، سیاست اشتباهی را در کشور پایه‌گذاری کنیم که منجر به ایجاد هزینه‌های دیگر شود.
 
وی افزود: در حال حاضر، متولی صدور مجوز تولید محتوا در کشور مشخص نیست، سیاست‌گذاری مشخصی برای آن وجود ندارد و تولیدکنندۀ محتوا باید به سازمان‌ها و ادارات مختلفی جواب پس بدهد. باید اجازه دهیم پلتفرم‌های مختلف ایجادشوند و رشد کند و از ابتدا، رویکرد سلبی نداشته باشیم تا افراد برای ورود به این حوزه، ترغیب شوند.
 
معاون دیجیتال ایرانسل از نهادهای مختلف خواست تا فضای تولید محتوا را تسهیل کنند و گفت: اگر فضای کار برای تولید محتوا راحت باشد، خواهید دید چقدر تولیدها بهتر و بیشتر می‌شود.
 
همچنین مدیرعامل شرکت شاتل در این نشست، استفاده مشترکان از اینترنت داخلی در حال حاضر را دو برابر بیشتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از محتوای داخلی، اگر تولیدات بهتر و بیشتری وجود داشته باشد و انحصار تولید از بین برود، حتماً استفاده از محتوای داخلی هم بیشتر می‌شود.
 
رئیس هیأت مدیرۀ سامانۀ VoD نماوا نیز با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی مقررات موجود در این زمینه، افزود: الان ۲۰ سال است که شبکۀ نمایش خانگی فعال است و از همان روز اول، توزیع غیرمجاز وجود داشته است. قانون باید برای برخورد با متخلفان، به‌روزرسانی شود و قانون ۲۰ سال پیش، به درد امروز نمی‌خورد. برای اینکه بتوانیم از حقوق مؤلف دفاع کنیم، باید قانونی بنویسیم که در ۲۰ سال آینده هم قابل ارجاع و استفاده باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.