اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

September 13, 2020
11:11 یکشنبه، 23ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116141

رشد ۲ برابری سایت‌های تلفن همراه در خراسان جنوبی

تعداد سایت‌های تلفن همراه خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بیش از ۲ برابر رشد داشته و توسعه شبکه فیبرنوری در این استان مرزی تا روستاها پیش رفته است.
 
 تعداد سایت‌های نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه در خراسان جنوبی از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون رشد ۲ برابری را نشان می‌دهد به این معنا که نسل دوم از ۴۷۱ سایت به ۷۲۰، نسل سوم از ۱۵۰ به ۳۳۰ سایت و نسل چهارم از ۱۳۱ اکنون به ۲۹۰ سایت رسیده است.
 
همچنین طول شبکه فیبرنوری استان در ابتدای دولت یازدهم بیش از ۲ هزار و ۴۲۷ کیلومتر بود که ابتدای دولت دوازدهم به سه هزار و ۵۶۸ کیلومتر و اکنون به سه هزار و ۶۳۷ کیلومتر افزایش یافته است.
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید با هدف توسعه و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در استان خراسان جنوبی پروژه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد که از مهمترین آنها می‌توان به ۲۷۰ کیلومتر فیبرنوری اشاره کرد.
 
با توجه به ظرفیت بالای فیبرنوری در انتقال دیتا، توسعه این نوع خط ارتباطی علاوه بر تقویت سرویس‌های ارتباطی موجود، امکان ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی را در روستاها امکان‌پذیر می‌کند و با اتصال برخی سایت‌های همراه به شبکه فیبرنوری، امکان ارتقای فناوری برای این سایت‌ها نیز فراهم می‌شود.
 
استان خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع، ۹.۱۷ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود و از این نظر سومین استان پهناور ایران است از این رو پراکنده بودن و فاصله طولانی بین شهرها و روستاهای این استان در سالیان گذشته سبب محرومیت این مناطق از لحاظ ارتباطات و فناوری اطلاعات شده بود و اکثر امور به صورت سنتی و دستی انجام می‌شد.
 
توجه ویژه دولت به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی طی سال‌های اخیر سبب رشد شاخص‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته و کاهش شکاف دسترسی به این خدمات در مناطق شهری و روستایی استان خراسان جنوبی شده است.
 
در حال حاضر بهره‌مندی از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به یکی از مطالبات اصلی مردم خراسان جنوبی تبدیل شده و مجموعه ارتباطات و مخابرات استان نیز همه تلاش خود را برای ارتقای کیفیت بسترهای ارتباطی و پاسخگویی نیاز مردم در این بخش به کار گرفته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که بهمن ماه ۹۸ برای افتتاح پنج طرح جامع ارتباطی با هزینه‌کرد ۶۹۰ میلیاد ریال و ۴۶۹ پروژه مخابراتی با اعتبار ۴۹۴ میلیارد ریال، دومین بار به خراسان جنوبی آمد، گفت: سال ۹۶ خراسان جنوبی در رده‌بندی استان‌های کشور از لحاظ میزان دسترسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات رده ۳۱ بود و با مجموعه اقداماتی که در استان انجام شد، این جایگاه به ۲۴ رسیده است.
 
محمد جواد آذری جهرمی افزود: تا سال ۹۶ هنوز شرایط و خدماتی که در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی ارائه می‌شد متناسب با نیازهای مردم استان نبود در حالی که ظرفیت نیروی جوان، باانگیزه و توانمند در استان بالاتر از سطح متوسط سایر استان‌های کشور بود.
 
وی گفت: به لحاظ زیرساختی جهش قابل ملاحظه‌ای را در خراسان جنوبی شاهد هستیم و در مجموع اکنون وضعیت استان به سطح قابل قبولی رسیده است.
 
وعده‌هایی که محقق شد
 
آیین بهره‌برداری دسترسی بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات با همراهی ویدئو کنفرانسی معاون اول رییس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور استاندار خراسان جنوبی ۲۸ اردیبهشت امسال در روستای سیدان از توابع شهرستان مرزی درمیان برگزار و ۷۶ روستای استان خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.
 
افتتاح این پروژه‌ها از وعده‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر بهمن ماه سال گذشته به خراسان جنوبی بود که محقق شد.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه کاربری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است که این دو مکمل یکدیگر هستند.
 
مصطفی بهی افزود: هدف تنها توسعه ارتباطات نیست بلکه افزایش کاربری‌ها نیز هست لذا توسعه کاربری‌ها تنها وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و به نوعی باید همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه فعالیت داشته باشند.
 
وی با اشاره به سه لایه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، خدمات و تولید محتوا بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تنها وظیفه وزارت ارتباطات است که علاوه بر شهرها در مناطق روستایی نیز اجرا می‌شود.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نقش دستگاه‌های اجرایی در لایه خدمات خیلی مهم است تصریح کرد: همچنین در لایه تولید محتوا نقش آفرین اصلی، بخش خصوصی است که ایده‌پردازان خلاق، خوش فکر و فعال در این بخش مشغول به کار هستند.
 
وی عنوان کرد: اکنون در تمامی ۳۰ شهر خراسان جنوبی سرویس‌های ارتباطی از جمله اینترنت ۳G و ۴G کامل است، اگرچه شرکت‌ها همواره در تلاش هستند کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهند که ما ناظر بر این خدمات هستیم و ضعف ارتباطی شهروندان را پیگیری و رفع می‌کنیم.
 
بهی بررسی وضعیت ارتباطی را یکی از وظایف این اداره کل دانست و یادآور شد: همواره بحث پایش ارتباطی در روستاها انجام می‌شود و مناطقی که فاقد ارتباط هستند در چند حوزه به ویژه پوشش تلفن همراه و اتصال به شبکه ملی اطلاعات شناسایی و به مجری طرح USO (طرح خدمات اجباری روستایی) معرفی می‌شوند تا مصوباتی برای اجرا و اتصال روستاها اخذ شود.
 
اخذ مصوبه ۷۷ سایت جدید 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه مصوبه ۷۷ سایت جدید در استان اخذ شده است گفت: تا پایان امسال با نصب این سایت‌ها ۱۳۰ روستای استان زیر پوشش قرار می‌گیرد و تاکنون ۴۹ سایت اجرا شده است.
 
وی با بیان اینکه برای هر سایت ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود افزود: مجموع اعتبار این طرح‌ها به مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح ملی USO تامین می‌شود.
 
بهی اظهار داشت: همچنین بیش از ۷۰ تا ۷۵ سایت در قالب ۱۰۰ روستا از ۲G به ۴G ارتقا می‌یابد و به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
 
وی ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان را ۳۴.۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: اینکه رقم مذکور در ظاهر عدد پایینی است به دلیل اینکه ذائقه مردم به سمت تلفن همراه تغییر پیدا کرده در غیر این صورت زیرساخت‌های تلفن ثابت در استان وجود دارد.
 
وی با اشاره به وجود ۳۵۱ مرکز تلفن ثابت در خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد ۳۱۷ مورد در مناطق روستایی و ۳۴ مورد در مناطق شهری است و اکنون از یک هزار و ۷۷۹ روستای داری سکنه استان یک هزار و ۲۷۰ روستا دارای تلفن خانگی هستند.
 
ضریب نفوذ ۸۵ درصدی تلفن همراه در خراسان جنوبی
 
وی ضریب نفود تلفن همراه در استان را بیش از ۸۵ درصد بیان کرد و گفت: در زمینه تلفن همراه در استان ۲ اپراتور غالب همراه اول (۷۶.۷۹ درصد) و ایرانسل (۳۸.۶۶ درصد) فعال هستند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: تعداد سایت‌های تلفن همراه در استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون افزایش چشمگیری داشته و در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه در روستاها در دولت کنونی انقلابی شکل گرفته است.
 
وی گفت: در زمینه توسعه کیفی ارتباطات طرح «تار» توسعه ارتباطات روستایی در دست اجرا است که در قالب این پروژه ۲۷۰ کیلومتر فیبرنوری از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات در سطح استان افزوده می‌شود که تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر اجرا شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در ارتباط با پوشش جاده‌ای تلفن همراه در استان بیان کرد: تعهد وزارت ارتباطات، جاده‌های اصلی است اما در جاده‌های فرعی یا روستایی در جانمایی سایت‌های جدید به گونه‌ای عمل می‌کنیم که پوشش جاده نیز تامین شود.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد جاده‌های اصلی استان زیر پوشش تلفن همراه قرار دارند اظهار داشت: در حال حاضر یک سایت جاده‌ای جدید از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات در منطقه تپه جعفران سه راهی طبس تا خور بیابانک در دست اجرا است که در 2 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۵ کیلومتر از منطقه فاقد پوشش را پوشش خواهد داد.
 
بهی درباره وضعیت اینترنت پرسرعت در خراسان جنوبی گفت: تعداد مشترکین ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در استان ۹۵ هزار و ۵۵۱ مشترک معادل ۱۲ درصد است همچنین ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار با ۵۸۳ هزار و ۲۱۴ مشترک اکنون ۷۳.۲۷ درصد است.
 
وی بیان کرد: ۱۷۴ روستای استان دارای اینترنت پرسرعت ADSL هستند و ۶۱۶ روستا نیز از خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم بهره‌مند شده‌اند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: طول شبکه فیبرنوری در ابتدای دولت یازدهم در استان بیش از ۲ هزار و ۴۲۷ کیلومتر بود که ابتدای دولت دوازدهم به سه هزار و ۵۶۸ کیلومتر و اکنون به سه هزار و ۶۳۷ کیلومتر افزایش یافته است.
 
افزایش ظرفیت پهنای باند ورودی استان
 
وی افزود: ظرفیت پهنای باند ورودی استان ابتدای دولت یازدهم ۲.۶۲ گیگابایت در ثانیه بود که اکنون به ۱۱۰ گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است.
 
وی گفت: همچنین میزان پهنای باند بهره‌برداری شده از یک گیگابایت در ثانیه اکنون به ۲۵.۷ گیگابایت و ظرفیت شبکه انتقال از ۲۰ گیگابایت در ثانیه به ۷۷.۷ گیگابایت رسیده است.
 
بهی با اشاره به طرح‌های اجرا شده و توسعه‌ای در روستاهای استان در قالب طرح USO از سال ۹۲ تاکنون تصریح کرد: از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تاکنون بیش از ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.
 
وی گفت: در زمینه توسعه پوشش تلفن همراه در روستاها نیز ۸۶ سایت برای تامین پوشش ۱۳۷ روستا پیش بینی شده است که از این تعداد ۴۸ سایت اجرا شده و ۳۸ سایت تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: در زمینه توسعه فیبرنوری در قالب طرح USO نیز ۱۳۷ کیلومتر شبکه در حال اجرا است و ۱۲۶.۵ کیلومتر نیز از سال ۹۲ تاکنون در استان اجرا شده است.
 
وی با اشاره به ارتقای سایت‌های همراه اول روستایی به ۳G و ۴G افزود: از سال ۹۲ تاکنون ارتقای سایت‌های همراه اول روستایی در ۱۸ روستا اجرا شده و در ۵۶ روستا نیز در حال اجرا است.
 
بهی بیان کرد: تعداد سایت‌های نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون رشد ۲ برابری داشته به این معنا که نسل دوم از ۴۷۱ سایت به ۷۲۰، نسل سوم از ۱۵۰ به ۳۳۰ سایت و نسل چهارم از ۱۳۱ اکنون به ۲۹۰ سایت رسیده است.
 
وی اظهار داشت: تعداد روستاهای متصل به اینترنت پهن باند در دولت دوزادهم به چهار برابر افزایش یافته است (۶۰۰ روستا) و تا پایان دولت تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار (۹۱۸ روستا) به شبکه اینترنت متصل خواهند شد.
 
وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه ارتباطات از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۸ در استان خراسان جنوبی، ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.