سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 13, 2020
11:19 یکشنبه، 23ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116144

چین ادعای ساخت ابرکامپیوتری یک میلیون بار سریع‌تر از رکورد جهانی را کرد

 
 
ادعای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی از سوی یک دانشمند چینی مطرح شد، کامپیوتری که رقیب غربی خود یعنی ابرکامپیوتر سیکامور گوگل را کنار می‌زند.
 
 با مطرح شدن این ادعا از سوی چان ژیانوی فیزیک‌دان دانشگاه علوم و تکنولوژی چین طی کنفرانسی در دانشگاه وستلک در هانگژو چین اعضای تیم وی اعلام کردند این گفته نیاز به تایید و بررسی بیشتری دارد. براساس مقاله‌ای که محققان گوگل سال پیش منتشر کردند، سیکامور در حدود ۲۰۰ ثانیه محاسبه‌ای را به پایان رساند که سریع‌ترین کامپیوتر زمین ۱۰هزار سال برای حل آن زمان نیاز دارد.
 
البته تیم پن بیانیه‌ای در ویبو ،شبکه اجتماعی بزرگ چین، منتشر کردند و طی آن اعلام کردند که گفته‌های پن خارج از مضمون بوده و آنها بسیار نگران این ادعا هستند. در این بیانیه به نقل از پن گفته شده است که «تا تایید نهایی هیچ تضمین صد درصدی وجود ندارد».
 
یک کامپیوتر کوانتومی با استفاده از کوبیت یا ذرات زیراتمی در حالت‌های مختلف کوانتومی، تعداد زیادی محاسبات را در یک آن انجام می‌دهد. بسیاری از دانشمندان باور دارند که این تکنولوژی ممکن است روزی برای هک حساب بانکی و رمز عبور دیگر حساب‌ها استفاده شود. با این وجود هنوز با ساخت یک کامپیوتر کوانتومی قابل استفاده برای عموم ده‌ها سال فاصله داریم. اکثر ماشین‌های فعلی وظایف خاصی بر عهده دارند و هیچ ارتباطی با کد شکنی ندارند.
برای مثال کامپیوتر کوانتومی پن حرکت نور در محفظه‌ای پر از کریستال را شبیه سازی می‌کند. وقتی ذره‌ای از نور به کریستال برخورد کند به چپ یا راست خواهد رفت و به کریستال دیگری برخورد خواهد کرد. با افزایش ذرات نور، شرایط بسیار پیچیده خواهد شد.
 
حتی قدرتمندترین کامپیوترهای جهان هم در شبیه‌سازی این فرایند به مشکل می‌خورند اما با کامپیوتر کوانتومی این فرایند بسیار ساده‌تر خواهد بود. زمانی که تیم پن شروع به ساخت دستگاهی برای این شبیه‌سازی یا همان نمونه برداری بوزون کردند، این دستگاه قابلیت اداره ۱۰ کوبیت را داشت. اما به گفته پن حالا این رقم به ۵۰ کوبیت افزایش یافته است. کامپیوتر سیکامور گوگل ۵۳ کوبیت را پردازش می‌کند، با اینکه این رقم بسیار قابل توجه است اما این کامپیوتر با «مدار تصادفی» برای وظیفه متفاوتی طراحی شده است.
 
پن و تیمش توضیح ندادند که چطور عملکرد این دو ماشین را مقایسه کرده‌اند. هردوی این ماشین‌ها با هدف «برتری کوانتومی» ساخته شده‌اند و قصد دارند نشان دهند که کامپیتور‌های کوانتومی بسیار بهتر از همتایان معمولی خود عمل خواهند کرد.
 
اما بحث‌هایی نیز در این باره وجود دارد. برای مثال IBM ادعا می‌کند که گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خارج از رده زمان محاسبه ابر‌کامپیوترهای معمولی را از دو روز به ۱۰ هزار سال افزایش داده است. پن ساخت اولین ماهواره کوانتومی جهان و راه اندازی بزرگترین شبکه ارتباطی کوانتومی از پکن تا شانگهای را رهبری کرده است، پروژه‌ای که از لحاظ نظری غیرقابل نفوذ است. تیم پن در دو دهه گذشته برای تثبیت جایگاه چین در تکنولوژی کوانتوم کمک‌های زیادی از دولت این کشور دریافت کرده است.
 
به گفته یکی از اعضای تیم آنها تحت فشار هستند تا میزان سرمایه‌گذاری دولت را گزارش دهند. یکی از فیزیکدانان که به دلیل حساسیت موضوع خواسته است نامش فاش نشود می‌گوید: «برخی تحقیقات پایه‌ای کاربرد فوری و ملموس ندارند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.