تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 13, 2020
16:47 یکشنبه، 23ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116172

زمان مهاجرت پرداخت‌یارها رسیده است

 
 
 
دو هفته دیگر فرصت مهاجرت پرداخت‌یارها به مدل پرداخت‌یاری به اتمام می‌رسد. طبق اعلام شاپرک تمامی ۱۲۰ شرکتی که موفق به امضای تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری شده‌اند باید تا ۵ مهرماه به صورت کامل به مدل کامل پرداخت‌یاری مهاجرت کنند. هر چند که ۲ سال از اعلام چارچوب‌ها به شرکت‌های پرداخت‌یاری می‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز بسیاری از پرداخت‌یارها آمادگی لازم برای اجرای مدل کامل پرداخت‌یاری و مهاجرت به آن سمت را ندارند. با تمام اینها رگولاتور این‌بار اعلام کرده است که دیگر زمان مهاجرت رسیده است.
 
 تعدادی از پرداخت‌یارها معتقدند که مدل فعلی پرداخت‌یاری، مدل‌های مختلف کسب وکاری را پوشش نمی‌دهد و فقط جوابگوی تعداد محدودی از مدل‌های کسب و کاری است. همین محدودیت‌ها و الزام به مهاجرت احتمال تعطیلی تعدادی از پرداخت‌یارها را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه طبق گفته رگولاتور اگر پرداخت‌یارها نتوانند مهاجرت کنند احتمال تعطیلی ترمینال‌های آنها وجود خواهد داشت.
 
مهدی عبادی، مدیرعامل وندار در این خصوص به پیوست می‌گوید: « برای ما در شرایط فعلی، بود و نبود کسب و کارمان مطرح است. طبیعی است که ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا کسب و کارمان از بین نرود و بتوانیم آن را حفظ کنیم و با رگولاتور نیز برای رفع دغدغه‌هایش همکاری کنیم.»
 
به عقیده او در شرایط فعلی موضوع یک انتخاب است. او توضیح می‌دهد: «یا باید به پرداخت‌یاری مهاجرت کنیم و با مشتریانی که تا امروز به دست آوردیم خداحافظ کنیم که این یعنی مرگ کسب و کار ما یا مهاجرت نکنیم و بگذاریم شاپرک ترمینال‌های ما را ببندد که این هم مرگ کسب وکار ماست.»
 
او اینگونه ادامه می‌دهد که: «در این خصوص هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم؛ اما تمامی پذیرندگان ما که نیاز به سرویس‌های خاص را ندارند به مدل پرداخت‌یاری منتقل خواهیم کرد و در مورد پذیرندگانی که در مدل کنونی پرداخت‌یاری نمی‌گنجند در شرایط فعلی هیچ تصمیمی نداریم.» عبادی اظهار امیدواری می‌کند که تا زمان نهایی مهاجرت به پرداخت‌یاری شرایطی مهیا شود که امکان مهاجرت تمامی پذیرندگانشان فراهم شده باشد.
 
از سویی تعداد محدودی از پرداخت‌یارها نیز که پیش از همه به مدل کامل پرداخت‌یاری مهاجرت کرده‌اند انتظار دارند سایرپرداخت‌یارها نیز به مدل کامل پرداخت‌یاری مهاجرت کنند در این صورت است که می‌توانند برای توسعه بازار با رگولاتور به گفت‌وگو بنشینند.
 
میلاد جهاندار، مدیرعامل باهمتا، در این خصوص به پیوست می‌گوید: « درست است که چارچوب تعیین شده برای پرداخت‌یاری پوشش دهنده همه نیازهای کسب و کارها نیست؛ اما در آن زمان نیز که ما مهاجرت کردیم مجبور شدیم برخی از نیازها و سرویس‌های خود را با امید توسعه بازار و پرداخت‌یاری کنار بگذاریم.»
 
او ادمه می‌دهد: «در شرایط فعلی اولویت‌های کسانی که داخل پرداخت‌یاری هستند با کسانی که خارج از آن فعالیت می‌کنند متفاوت است، این درحالی است که اگر همه به پرداخت‌یاری مهاجرت کرده بودیم می‌توانستیم روی توسعه بازار حرکت کنیم.»
 
او تاکید می‌کند: « نیاز به ارائه سرویس‌هایی ماننده بازگشت پول یا تنوع در تسویه از سوی تمامی پرداخت‌یارها حس می‌شود و از همان روز اول نیز در جلسات مختلف این درخواست‌ها مطرح شد. حال یا می‌توانیم مهاجرت کنیم و روی توسعه بازار با یکدیگر همکاری کنیم و از رگولاتور بخواهیم فضای باز رقابتی ایجاد کند یا می‌توانیم مشکل را بزرگتر کنیم.»
 
در همین زمینه احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ نیز معتقد است که شرکت‌های پرداخت‌یاری باید سریع‌تر در مسیر مهاجرت به سمت مدل کامل پرداخت‌یاری حرکت می‌کردند. او در این مورد به پیوست می‌گوید: «اگر این مهاجرت اتفاق بیفتد درآن صورت در شرایط فعلی روی توسعه بازار با رگولاتور وارد مذاکره می‌شدند و از او می‌خواستند تا مدل‌های کسب وکاری بیشتری را پوشش دهد.»
 
به عقیده او پرداخت‌یارها این ظرفیت را دارند که با خلاقیت و نوآوری که در ارائه سرویس‌های مختلف پرداخت دارند بازار صنایع بزرگ کشور را بدست آورند، بازاری که شاید شرکت‌های PSP به دلیل شرایطشان قادر به دست آوردن آن نبودند.
 
محمد اژدری، معاون پرداخت دیجی‌پی نیز در این مورد به پیوست می‌گوید: «باید مهاجرت و تغییر چارچوب‌های مدل پرداخت‌یاری هم‌زمان و همراستا با یکدیگر پیش رود.» به عقیده او همان زمان که شرکت‌های پرداخت‌یاری در حال مهاجرت به سمت مدل کامل پرداخت‌یاری هستند، رگولاتور نیز باید راهکارهایی برای توسعه مدل‌های کسب وکاری تحت پوشش خود را بیابد.
 
با تمام اینها محمد رضا عباسی، معاون نظارت و توسعه شاپرک در این خصوص می‌گوید که واقعیت این است که ۵ مهر تمامی شرکت‌های پرداخت‌یاری باید به مدل پرداخت‌یاری مهاجرت کنندو دیگر زمان مهاجرت فرا رسیده است.
 
او با اشاره به احتمال اینکه ممکن است  در حین انجام مهاجرت برخی از کسب و کارها تعطیل شوند به پیوست توضیح داد: «مطمئنا ما از تعطیلی هیچ کسب و کاری خوشحال نمی‌شویم و خودمان نیز نمی‌خواهیم هیچ‌کسب و کاری را تعطیل کنیم. تمام تلاش خودمان را برای تطابق مدل کسب و کار آنها با مدل پرداخت‌یاری انجام خواهیم داد.»
 
او تاکید می‌کند که تقریبا تمامی زیرساخت‌های فعلی برای مهاجرت پرداخت‌ها به مدل کامل پرداخت‌یاری از یک سال پیش آماده بوده؛ اما به دلیل برخی از مشکلات ایجاد شده از جمله قطعی سراسری اینترنت در آبان ماه گذشته، پیاده‌سازی رمز پویا و همه‌گیری کرونا اجرای قطعی این طرح به تاخیر افتاد. با این حال دیگر تمامی شرکت‌ها باید مهاجرت کنند.»
 
او تاکید می‌کند که باید این موضوع پذیرفته شود که امکان پوشش دادن تمامی انواع مدل‌های کسب وکاری از طریق پرداخت‌یاری وجود ندارد از سویی برخی از درخواست‌ها و نیازها طی یک ماه گذشته از سوی پرداخت‌یارها به شاپرک اعلام شده و شاپرک نیز آنها را به بانک مرکزی منعکس کرده؛ اما باید یک نقطه صفر برای اجرایی شدن پروژه وجود داشته باشد.
 
به عقیده عباسی با پیاده‌سازی مدل کامل پرداخت‌یاری و حرکت از یک نقطه می‌توان روی توسعه بازار و تعریف مدل‌های مختلف کسب و کار تا جایی که قوانین بالادستی اجازه می‌دهد کار کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.