اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

September 14, 2020
11:04 دوشنبه، 24ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116176

وزیر ارتباطات: اولین پارت گوشی های تولیدی صاایران به ایرانسل تحویل داده شد/ آزمایش هایی نهایی ماهواره پارس یک به سرانجام رسید

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحویل اولین پارت گوشی های تولیدی صاایران به ایرانسل برای واگذاری اقساطی به متقاضیان خبر داد.
 
Jahromi Tolid dakhel.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمجواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم معرفی دستاوردهای بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با اعلام این خبر گفت: یکی از نیازهای امروز مردم، تجهیزات دسترسی و مودم است و چهار شرکت داخلی مودم و سه شرکت داخلی گوشی تلفن همراه تولید می کنند.
 
او با اشاره به اینکه بعد از درخواست از وزارت دفاع برای ورود به حوزه تولیدات داخلی، صاایران اولین پارت گوشی های تولیدی اش را برای عرضه به ایرانسل داده شده است، ضمن قدردانی از امیر حاتمی، امیر شهرام و مدیرعامل ایرانسل برای تولید و عرضه این گوشی ها افزود: مقرر شده است از خط اعتباری 500 میلیاردی به اپراتورها وام بدهیم تا این گوشی ها را به صورت اقساطی به مردم برسانند.
 
جهرمی اظهار داشت: کارهایی که انجام می شود، زمانی شیرین خواهد بود که سرانجام آن به دست مردم برسد. باید موجودی بازار را در شرایط فعلی چه به لحاظ مودم چه گوشی و چه تبلت حفظ کنید. اگر برای تولید به قطعات نیاز دارید، در گمرگ و در تامین منابع ارزی برای واردات قطعات مشکل دارید، بیایید مشکل شما را حل کنیم. مساله وفور در بازار و تامین تجهیزات امروز برای ما تکلیف مهمی است که در شرایط اقتصادی امروز باید به سمت آن برویم.
 
رفع مشکل شبکه همراه اول در تهران و البرز
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: چون قبلا در مورد کیفیت بد شبکه همراه اول در تهران و البرز گلایه کرده بودم، اکنون که مشکل برطرف شده باید از مدیران و مجموعه کارشناسی همراه اول تشکر کنم.
او افزود: اشکال وارد شده، موضوع تحمیلی بود که به آنها وارد شده بود و و شب گذشته مشکل شبکه برطرف شده و به کیفیت قبل بازگشته است. 
 
به گفته جهرمی، مدیران همراه اول قول داده اند طی 10 روز آینده اتفاقات خوب تری نیز در شبکه همراه اول برای عرضه بهتر خدمات شروع شود و از اول مهر با شروع دانشگاه ها باید شبکه با افزایش تقاضا بهبود یابد.
 
تحویل ماهواره پارس یک به سازمان فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود از به سرانجام رسیدن کار آزمایش های نهایی و تحویل نهایی ماهواره پارس یک خبر داد و گفت: ماهواره پارس یک پیشرفته ترین ماهواره تولیدی کشور است که به سرانجام رسیده و هفته آینده برای طی مراحل بعدی از پژوهشگاه فضایی تحویل سازمان فضایی خواهد شد. 
 
او افزود: می خواهم بعد از این، تلاش ها روی ماهواره ناهید 2 گذاشته شود و پیشرفت ها و تلاش ها با جدیت ادامه پیدا کند تا به سرانجام برسد.
 
تخصیص 10 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی به اقتصاد دیجیتال
جهرمی همچنین گفت: تولید داخل یکی از محورهای اصلی در اقتصاد دیجیتال که جزو هسته اقتصاد دیجیتال و در حوزه صنعت ICT  است، محسوب می شود و اگر می گوییم سهم ICT از تولید ناخالص داخلی به 6.5 درصد رسیده، بخشی از آن مربوط به تولیدات داخلی است.
 
او با اشاره به اینکه وقتی صحبت از تولید داخل می شود، ذهنیت این است که همه چیز در داخل تولید شود، گفت: خیر. در صنایع قطعات نیمه هادی ما استفاده کننده از تولیدات دیگر کشورها هستیم اما در زمینه های دیگر دانش برای تولید در داخل کشور داریم.
 
جهرمی با اشاره به اینکه قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد، افزود: نمونه های خارجی قیمت تک محصول ندارند. آنها به دلیل تولید انبوه قیمت کمتری از محصول تولیدی ما دارند اما در نمونه خارجی هزینه گمرک، هزینه ارز و .. را داریم. 
 
وزیر ارتباطات، موضوع دیگر در مساله تولید داخل را خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: در مسوولیت اجرایی ام در شرکت ارتباطات زیرساخت، وقتی می گفتم از تولید داخل استفاده کنیم، همکاران می گفتند آیا تضمین می دهی که شرکت داخلی 15 سال بعد حضور داشته باشد و هنوز به ما سرویس دهد. نمونه می آوردند که از شرکت داخلی تجهیز خریدند، شرکت به بازار اولیه محصول را فروخته، رها کرده و رفته است.
 
او افزود: وقتی این موضوع را کالبد شکافی می کنیم، دلیل آن این است که کشش بازار داخلی ما یک حدی دارد و هزینه های نگهداشت بالاست و یک محصول همیشه کشش بازار ندارد. شرکتی که سودش را از بازار گرفت و اشباع شد، محصول را تعطیل می کند. راهکار این موضوع همگرایی و ادغام شرکت های مختلف تولیدکنده است.
 
جهرمی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دغدغه های مصرف کننده داخلی را برطرف کنیم باید به بلوغ در بازار برسیم، تصریح کرد: مساله اصلی تداوم فعالیت شرکت ها است که دغدغه اصلی است و راهکار اولیه آن اتصال این شرکت ها باهم است. به روز نگه داشتن تحقیق و توسعه در شرکت های تولیدکننده مهم است و عمدتا وقتی محصولی در داخل تولید می شود، از ظرفیت حمایتی استفاده و واردات آن ممنوع می شود.
 
او افزود: تولیدکننده وقتی می بیند یک مجموعه ای با فشار دولت از آن خرید می کند، می گوید مگر بیکارم پول برای تحقیق و توسعه دوباره بدهم. راهکار این مساله، رفتن به سطح بازار بین المللی است. تولید داخل ما نباید به بازار داخل بسنده کند. تا زمانی که اینگونه فکر کنیم نمی توانیم پیشرفت کنیم.
 
جهرمی گفت: زمانی که در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم، ملزم به رقابت خواهیم بود. بازار بین المللی هم فراهم است اگر حاضر باشیم در کلاس بین المللی خدمات را ارایه کنیم. تداوم تحقیق و توسعه و به روزرسانی حیات تولید داخل ما را تضمین می کند.
 
او پشتیبانی و خدمات پس از فروش را چالش دیگر شرکت های تولیدی داخلی عنوان کرد و گفت: زمانی که از شرکت های خارجی خرید کنیم، در ارایه خدمات پس از فروش می گویند همواره حق با مشتری است اما وقتی از شرکت داخلی خرید می کنیم، خدمات پس از فروش چندان مطلوبی وجود ندارد و راهکار آن ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت ها و ارتقای فرهنگ خدمات پس از فروش است که نیاز به توجه ویژه دارد.
 
جهرمی افزود: این موضوع در ارایه کنندکان خدمات اپراتوری هم وجود دارد. وقتی خدمات ارتباطی دچار مشکل شود و به 2020 مخابرات یا به شماره اپراتورهای تلفن همراه زنگ بزنید، می بینید چه کیفیتی خدمات پس از فروش دارد که مردم به شوخی می گویند وقتی به اپراتور زنگ می زنیم، می گوید مودمت را خاموش و روشن کند.
 
او گفت: برنامه ما برای رشد تولید داخل پیگیری پیوست فناوری با همکاری سندیکای تولید تجهیزات مخابراتی بود که نیازها و توانمندی های 15 سال آینده استخراج و اولویت ها مشخص شد که براساس آن تولید صورت گیرد.
 
وزیر ارتباطات افزود: امروز 70 درصد تجهیزات شبکه ارتباطات ثابت، تولید داخل است و در زمینه کافوها، مودم های دسترسی، OSS، BSS و … توان تولید داخل وجود دارد و ما در سال های پیش رو بایستی جهش بزرگی در شبکه ثابت داشته باشیم و توان تولیدی ما و مصرف بازار به هم رسیده باشد.
 
زیرآب همدیگر را نزنید
او خطاب به شرکت های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی گفت: اگر می خواهید از هم بازار را بگیرید، همدیگر را خراب نکنید. به اپراتور می گوییم از تجهیزات داخل استفاده کنید، سه شرکت برای عرصه محسولات شان می روند و سند می برند که محصولات فلان شرکت از چیپست فلان شرکت خارجی استفاده می کند یا اگر فلان آپشن را روی تجهیزات آن بگذاری، شبکه ات فلج می شود و اپراتور هم می گوید نمی خواهم.
 
 جهرمی از شرکت های تولیدکننده تجهیزات داخلی خواست: رقابت منفی را کنار بگذارید. این رقابت مثبت و سازنده نیست و باید کنار گذاشته شود. اگر نکات منفی از هم دارید، در سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و در کنار هم طرح کنید.
 
او افزود: برخی آنچنان در عرصه رقابت و فروش تجهیزات زیرآب همدیگر را می زنند که هیچ دشمنی برای دشمن خود این کار را نمی کند.
 
وزیر ارتباطات گفت: هدف اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که باید 10 درصد سهم تولید ناخالص داخلی را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. تولیدکنندگان داخلی هم یک ستون اقتصاد داخلی هستند. با تحریم هایی که اعمال شد، برخی شرکت های خارجی بازار را ترک کردند اما مشکلی ایجاد نشد چون از قبل تدبیر شده بود.
 
جهرمی، امنیت را یکی از حوزه های پراهمیت برشمرد و تصریح کرد: می بینیم که هر روز جنگ تکنولوژی وجود دارد و درباره سوءاستفاده هایی که از این مسیر می شود، کشورهای مختلف به صورت علنی صحبت می کنند.
 
او افزود: آنها از هم خبر دارند که چه بلایی سر هم می آورند. وقتی ترامپ می گوید چین با 5G از ما جاسوسی می کند، خودش هم همین کار را می کند. برهمین اساس هم موضوع امنیت اطلاعات هم در سند شبکه ملی اطلاعات آمده و در برخی جاها خیلی هم سخت گیری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.