تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 14, 2020
12:02 دوشنبه، 24ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116191

هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ در استان تهران فعالیت می‌کنند

 
اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران با هدف هم‌افزایی بین اعضای زیست‌بوم فناوری امروز (۲۳ شهریورماه) در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. در این مراسم رئیس پارک فناوری پردیس با اعلام اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ و ۵۴ مرکز رشد در استان تهران فعالیت دارند، بیان کرد که نخستین باری است که تمامی بازیگران اصلی زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری تهران زیر یک سقف جمع می‌شوند تا دغدغه‌های مشترک خود را بیان کنند. معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس همچنین در این نشست با بیان اینکه همدلی و همکاری در اکوسیستم فناوری در دیگر استان‌ها بیشتر از تهران است، گفت که در مجمع فناوری و نوآوری استان تهران، فعالان این عرصه در مورد موضوعات و مسائل مختلف زیست‌بومشان گفت‌وگو خواهند کرد و نتیجه آن را به استانداری تهران منتقل می‌کنند.
 
به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، با تصویب طرح تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران در کارگروه آموزش، پژوهش، ‌فناوری و نوآوری استان تهران، امروز اولین نشست این مجمع با حضور مدیران دولتی و مدیران پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.
 
در این نشست اکبر قنبرپور، معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد دانش‌بنیان کشور در استان تهران متمرکز است، بیان کرد: «اما همدلی و همکاری در اکوسیستم در دیگر استان‌ها بیشتر از تهران است و در تهران ما در این زمینه ضعف‌هایی را شاهد هستیم.»
 
او ادامه داد: «مسائل استانی تهران در سایه دستگاه‌ها و برنامه‌های ملی نادیده گرفته می‌شود. در مجمع فناوری و نوآوری استان تهران، فعالان این عرصه در مورد موضوعات و مسائل مختلف زیست‌بومشان گفتگو خواهند کرد و نتیجه آن را به استانداری تهران منتقل می‌کنند. به اینگونه استانداری تهران به مسائل آگاه شده و می‌تواند در زمینه رفع آنها قدم بردارد.»
 
در ادامه این نشست حسین صابری، قائم مقام رئیس پارک فناوری پردیس گفت: «انتقال تجربه‌ای که باید از بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری و نهادهای تسهیل‌گر انجام شود، در استان تهران اتفاق نیفتاده است. رجوع به استانداری برای حل مسائل، خیلی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری جا نیفتاده است. ما فکر می‌کنیم برای حل مسائل باید به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مراجعه کنیم، در حالی که اینطور نیست و برای حل بسیاری از مسائل باید به استانداری و استاندار که رئیس استان است، مراجعه کرد.»
 
بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری زیر یک سقف
مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس از دیگر سخنرانان این نشست بیان کرد که نخستین باری است که تمامی بازیگران اصلی زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری تهران زیر یک سقف جمع می‌شوند تا دغدغه‌های مشترک خود را بیان کنند.
 
رییس پارک فناوری پردیس سپس به ارائه آمار اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران پرداخت و گفت: «۵۰ درصد از استعدادهای تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در استان تهران مستقر هستند. ۱.۴ میلیون نفر دانشجو و ۵۰۰ دانشگاه و پژوهشگاه در استان تهران وجود دارد. در بخش خصوصی، ۵۸ مجموعه سرمایه‌گذار و ۴۲ مرکز نوآوری و  فضای کار اشتراکی در استان تهران وجود دارد‌. از ۱۰۰ شتاب‌دهنده کشور نیز ۵۸ شتاب‌دهنده در استان تهران فعالیت می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد از این مراکز در شهر تهران مستقر هستند.»
 
او ادامه داد: «بیش از هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ و ۵۴ مرکز رشد در استان تهران فعالیت دارند. همچنین ۱۹ شهرک صنعتی و ۱۰ پارک علم و فناوری در تهران وجود دارد. بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان و حدود ۲۰ درصد از صنایع کشور نیز در استان تهران مستقر هستند.»
 
صفاری‌نیا همچنین بیان کرد: «ما در تهران تا چه اندازه توانسته‌ایم میان عناصر زیست‌بوم علم و فناوری استان تهران ارتباط برقرار کنیم یا از تجارب هم استفاده کنیم و دغدغه‌های مشترک را بیان کنیم؟ از آنجایی که در این زمینه خلایی حس می‌شد، ما از ظرفیت کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تهران برای تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران استفاده کردیم. نشست‌های این مجمع سالی یک یا دوبار انجام خواهد شد و امید داریم طی آن، رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران رقم خورد.»
 
تبدیل مکان‌های متروکه به فضای نوآورانه
در بخش دیگری از نشست پیروز حناچی، شهرداری تهران از استفاده بهینه مکان‌های متروکه به فضای برای رشد کسب‌وکارهای نوآورانه صحبت کرد. آنطور که او در این نشست اعلام کرد بیش از ۳۰ درصد گردش اقتصادی کشور، ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۲ درصد مساحت و ۲۰ درصد جمعیت کشور سهم تهران است و همین موضوع پایتخت را برای توسعه کسب و کارهای فناور مساعد می‌کند.
 
او با اشاره به اینکه تبدیل مکان‌های متروکه به فضاهای فناورانه و نوآورانه حاصل یک دیدگاه است، بیان کرد: «دیدگاهی که بر مبنای آن هرچیزی که عمرش تمام شود می‌تواند منبعی برای حرکتی جدید باشد. کارخانه نوآوری آزادی زمینه‌ای برای تبدیل به ایده‌های نوآورانه شده است. نمونه‌های موفقی از مکان‎های بلااستفاده وجود دارد که به مراکز فرهنگی، تاریخی، هنری و نوآور و دانش‌بنیان تبدیل شده‎اند و باید این روند را ادامه دهیم.»
 
به گفته حناچی در شرایط تحریم نقش شرکت‌های دانش‌بنیان جدی شده و در همین راستا با همکاری معاونت علمی و فناوری در حوزه حمل و نقل پیشرفته کارهای خوبی صورت گرفته است. او همچنین تاکید کرد: «به زودی اولین رام قطار شهری را که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی شده، به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در این همکاری، توسعه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، به آسانی محقق خواهد شد.»
 
سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس جمهوری از دیگر حاضران این نشست بود او با اشاره به نقش شهرداری‌ها در رشد کسب‌‌‌وکارها گفت: «شهر نوآور، شهری است که شهرداری آن شتابدهنده‌ای برای کسب‌و کار شهرش باشد. شهرداری بازار عظیمی در اختیار دارد. در شهری مانند تهران که حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد خدمات مختلف در حوزه‌های متفاوتی قابلیت عرضه دارند.»
 
ستاری ادامه داد: «تمامی سرویس‌های شهری که از سوی فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری طراحی می‌شود، قابلیت این را دارند که شهرداری به عنوان یک نهاد مدیریتی، حاکمیتی و نظارتی در آنها سرمایه‌گذاری کنند. بخش عمده‌ای از درآمدهای شهری از این طریق قابل تامین است.» ستاری در این نشست خواست تا همگی مسئولان تلاش کنند که زیرساخت مناسبی برای فعالیت فعالان این حوزه ارائه شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.