اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 16, 2020
11:38 چهارشنبه، 26ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116267

شاد هیچ مشکل فنی ندارد، کیفیت اینترنت مشکل دارد

 
 
چند ماه از رونمایی نسخه دوم شبکه دانش‌آموزی شاد می‌گذرد؛ اما گروهی از معلمان و دانش‌آموزان از قطع و وصل‌های مکرر، سرعت پایین، قطع شدن تصویر هنگام پخش زنده،‌ از دسترس خارج شدن سرویس به دنبال بالا رفتن حجم تقاضا و… این شبکه گله‌مند‌اند. برخی مشکلات زیرساختی شاد را عامل این ضعف‌ها می‌دانند و اینکه چنین شبکه‌ای برای ارائه به این جعمیت آموزشی کشور آمادگی فنی لازم را ندارد. با این حال محمدامین ابطحی،‌ نماینده تام الاختیار مدیرعامل همراه اول در پروژه شاد به پیوست می‌گوید که شاد از نظر فنی صددرصد بدون مشکل است و مشکلات در این زمینه به خاطر کیفیت اینترنت است. همچنین او اعلام می‌کند که تمام هزینه‌های توسعه این شبکه را همراه اول به عنوان مسئولیت اجتماعی خود پرداخت کرده و شاد هیچ ارتباطی با روبیکا ندارد.
 
شبکه شاد در حالی به عنوان پلتفرم آموزشی مدارس معرفی شده که از سوی جامعه مخاطبانش به دلیل سرعت پایین و نداشتن یک ارتباط پایدار هنگام آموزش با انتقاد‌های بسیاری همراه است. تا کنون گزارش‌های مختلفی از سوی معلمان و دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حکایت از مشکل برقراری ارتباط هنگام پخش زنده در شبکه شاد دارد. محمدامین ابطحی، نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل همراه اول در پروژه شاد در واکنش به این مشکل اعلام می‌کند که این یک مشکل فنی نیست و مشکل از اینترنت استفاده‌کنندگان است.
 
او با اعلام اینکه چنین گزارش‌هایی را در مورد پخش زنده شاد دریافت کرده‌اند به پیوست می‌گوید: «چنین اتفاقی مربوط به زمانی است که سرعت اینترنت کاربر ارسال کننده یا دریافت‌کننده از حداقل سرعت کمتر باشد. وقتی سرعت اینترنت از حدی پایین‌تر بیاید از نظر فنی ترجیح ما این است که تصویر را قطع کنیم تا حداقل با صدا دانش‌آموز امکان درک مطالب را داشته باشد.» ابطحی در پاسخ به این سوال که چه چیز مشخص می‌کند که مشکل از اینترنت است نه مشکل فنی شاد توضیح داد: « صددرصد به وجود آمدن چنین مشکلی به خاطر سرعت اینترنت است مخصوصا در شرایطی که تمام زیرساخت‌های فنی و ظرفیت‌های لازم در شبکه شاد برای پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان و معلمان در نظر گرفته شده است.»
 
ابطحی در مورد ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای مبادلات محتوا روی این شبکه به پیوست می‌گوید: «در شاد ظرفیت چند برابری در نظر گرفته‌ایم که حتی نزدیک استفاده از این میزان ظرفیت هم نشده‌ایم. روزانه بالای ۴۰۰ ترابایت شاد پهنای‌باند مصرف می‌کند که با توجه به ظرفیتی که ما برای شاد در نظر گرفته‌ایم آمادگی ظرفیت بسیار بیش ازین را داریم.» براساس توضیحات او ظرفیت پهنای‌باند لحظه‌ای که برای شاد روی همراه اول در نظر گرفته شده ۱.۴ ترابیت برثانیه است که این میزان مصرف پهنای‌باند در لحظه حالا به بیش از ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه هم نرسیده است. براساس توضیحات او در حال حاضر احراز هویت ۱۱ میلیون ۲۰۰ هزار دانش‌آموز روی این شبکه انجام شده و این درحالی است که ۱۲ میلیون دانش‌آموز این شبکه را نصب کرده‌اند. از سوی دیگر احراز هویت ۱۰۰ هزار مدیر و ۵۷۰ هزار معلم هم بدون مشکل روی این شبکه انجام شده است.
 
امنیت شاد تضمین شده است
یکی از مباحث مهم در مورد شبکه شاد بحث مربوط به امنیت آن است. روی این شبکه اطلاعات شخصی و آموزشی صدها هزار دانش‌آموز و معلم قرار دارد. در زمان انتشار نسخه اول شاد گزارش‌های متعددی در زمینه دسترسی راحت به دیتابیس شاد و نشت اطلاعات از طریق این شبکه وجود داشت. با این حال ابطحی اعلام می‌کند که امنیت شاد کاملا تضمین شده است. او در این مورد به پیوست می‌گوید: «با توجه به اینکه شبکه شاد یک پروژه ملی است، امنیت آن با کمک سیستم امنیت همراه اول به اضافه سیستم نظارتی افتای ریاست جمهوری پیش می‌رود.» او تاکید می‌کند که تا به حال هم هیچ مسئله جدی در زمینه پایین بودن امنیت حفاظت از اطلاعات روی شاد نداشته‌اند.
 
شاد ربطی به روبیکا ندارد
 شبکه اجتماعی دانش‌آموزان که به اختصار «شاد» نامیده می‌شود طی توافقنامه‌ای میان همراه اول و وزارت آموزش و پرورش توسط این اپراتور ایجاد شده است. با تمام اینها از ابتدای مطرح شدن راه‌اندازی شبکه شاد، نام این شبکه با سوپر اپ روبیکا گره خورده است. با این حال ابطحی، نماینده تام الاختیار مدیرعامل همراه اول در پروژه شاد به پیوست می‌گوید که شاد یک تیم اختصاصی مخصوص به خود را دارد و با روبیکا هم هیچ ارتباط مستقیمی ندارد. او با اعلام اینکه نمی‌تواند میزان هزینه پرداخت شده برای توسعه شاد را اعلام کنند در این مورد توضیح می‌دهد: «همراه اول برای شاد یک زیرساخت‌ کاملا اختصاصی و شاید بهتر باشد بگوییم بزرگترین زیرساختی که در کشور وجود دارد را اختصاصا برای شاد آماده و پیاده‌سازی کرده و شاد روی این زیرساخت‌ها فعال است.» به گفته او شاد تماما ایزوله است و هیچ شبکه یا سیستم دیگری به آن  دسترسی ندارد. آنطور که او اعلام می‌کند تمام هزینه‌های فنی این شبکه از سوی همراه اول تامین شده و همراه اول توسعه این شبکه را به عنوان مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.