اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

September 20, 2020
12:01 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116370

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران: در حال بررسی ورود به اپراتور فیبرنوری هستیم

 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از مذاکره با وزارت ارتباطات برای ورود به پروژه اپراتوری چهارم فیبرنوری (ایرانیان‌نت) خبر داد. محمد فرجود به پیوست می‌گوید که هنوز هیچ چیز قطعی نشده؛ اما اگر شرایط حضور شهردرای در این پروژه فراهم شود، به عنوان یکی از گزینه‌های همکاری برای توسعه فیبرنوری به آن فکر خواهند کرد.
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در مورد جزییات این اتفاق به گفت:‌ «صحبت‌هایی در این زمینه با وزارت ارتباطات داشته‌ایم که اگر شرایط حضور شهرداری در این پروژه فراهم شود به عنوان یک گزینه همکاری به آن فکر خواهیم کرد. هنوز چیزی در این زمینه نهایی نشده؛ چرا که در شرکت ایرانیان‌نت به عنوان مجری اجرای پروژه اپراتور فیبرنوری سهامداران مختلفی وجود دارد.» به گفته او بحث تعدد سهماداران در این شرکت فرایند به نتیجه رسیدن در این زمینه را طولانی می‌کند.
 
او ادامه داد: «اگر قرار به ورود شهرداری به این شرکت باشد، باید شرایط سهامداری مشخص شود و از سوی دیگر این شرکت ارزش‌گذاری شود. ورود ما به این شرکت باید براساس چارچوب قانونی باشد. با توجه به تعدد سهامداران فکر می‌کنم مسیر طولانی برای به نتیجه رسیدن در مورد ورود شهرداری به این اپراتور وجود داشته باشد.»
 
او در پاسخ به این سوال که در صورت طی شدن مراحل قانونی شهرداری به چه صورت در این پروژه مشارکت خواهد داشت، تاکید می‌کند که هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌اند؛ اما ممکن است این ورود به صورت سهامداری به ایرانیان‌نت باشد.
 
ورود احتمالی شهرداری به پروژه اپراتور چهارم فیبرنوری در حالی مطرح می‌شود که در چند ماه اخیر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر سر واگذاری ظرفیت‌های مازاد فیبرنوری به اپراتورهای اینترنتی در حال مذاکره است. آنطور که فرجود به پیوست می‌گوید واگذاری این ظرفیت‌ها در حال پیگیری است و مشارکت آنها در این زمینه با بخش خصوصی نسبت به گذشته شتاب‌ بیشتری گرفته است. حالا این سوال به وجود می‌آید که در صورت ورود شهرداری به پروژه ایرانیان‌نت طرح مشارکتی سازمان فاوای شهرداری تهران با شرکت‌های اینترنتی خصوصی دچار مشکل نخواهد شد و آیا این ورود به انحصار واگذاری فیبرنوری شهرداری به دیگر بازیگران اینترنتی منجر نمی‌شود.
 
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران
 
فرجود ایجاد هرگونه انحصاری در صورت ورود شهرداری به پروژه ایرانیان‌نت را رد می‌کند. او در این مورد به پیوست گفت:‌ «قرار نیست در صورت ورود ما به ایرانیان‌نت بر سر واگذاری ظرفیت‌های مازاد فیبرنوری به دیگر بازیگران این حوزه انحصار ایجاد شود. در این زمینه طرح مشارکتی وجود دارد که در حال پیگیری است.»
 
او از انتشار فراخوانی برای همکاری در تجاری‌سازی ظرفیت‌های فیبرنوری شهرداری خبر می‌دهد و در این مورد توضیح می‌دهد: «اخیرا فراخوانی را به صورت عمومی منتشر کرده‌ایم تا علاقه‌مندان به مشارکت در تجاری‌سازی ظرفیت‌های فیبرنوری شهرداری به ما مراجعه و توسعه در زمینه زیرساخت‌های فیبرنوری را دنبال کنیم.» به گفته او در این زمینه تمام دارندگان پروانه از رگولاتوری و حتی ایرانیان‌نت امکان همکاری خواهند داشت و شهرداری نمی‌خواهد در این خصوص وارد فضای ارائه سرویس شود.
 
پروانه اپراتور فیبرنوری در سال ۹۱ به شرکت ایرنیان‌نت اعطا شد. براساس آن قرار بود این شرکت از زمان ارائه پروانه تا ۸ سال بعد، ۶٫۸ میلیون پورت فیبرنوری با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران خانگی و بنگاه‌های اقتصادی برساند؛ اما این شرکت نه تنها نتوانست به این تعهدات عمل کند که به دلیل خروج MTN از این پروژه و پایان زمان انحصار واگذاری خدماتش از سوی رگولاتوری پروانه‌اش تعلیق شد. آخرین خبر در مورد فعالیت ایرانیان‌نت مربوط به پاییز سال گذشته و تغییرات در اعضای هیات مدیره آن بود.
 
در حال‌حاضر سهامداران اصلی شرکت ایرانیان‌نت را شرکت ارتباطات زیرساخت (۲۰درصد سهم) شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سینا، شرکت توسعه خدمات مدیریت اهداف (۱۱.۴۲ درصد) و صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیما (۰۰.۰۰۵۰) تشکیل می‌دهند. همچنین بهار سال گذشته پیوست در خبری از ورود های‌وب به سهامداری ایرانیان‌نت نیز خبر داد. براساس این خبر های‌وب تمام ۲۳ درصد سهام شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران در این شرکت را خریداری کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.