سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 21, 2020
16:57 دوشنبه، 31ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116420

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT احتمالا ۱۶ گیگابایت حافظه خواهد داشت

توییت یکی از افشاگران اعلام می‌کند دو تراشه‌ی نوی ۲۱ و نوی ۲۲ که در کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 استفاده می‌شوند به‌ترتیب ۱۶ و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دارند.
 
 
به‌تازگی مشخصات فنی یکی از کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 شرکت AMD که با نام بیگ نوی (Big Navi) شناخته می‌شوند توسط یکی از افشاگران با نام کاربری Rogame در توییتر فاش شده است. بر اساس ادعای او،‌ نسل بعدی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA 2 (یا Navi 2X) در ابتدا قرار است شامل دو تراشه با چند پیکربندی حافظه باشد. دو پردازنده‌ گرافیکی که Rogame به آن‌ها اشاره کرد، شامل نوی ۲۱ (Navi 21) و نوی ۲۲ (Navi 22) هستند. ظاهرا نوی ۲۱ قرار است مخصوص کارت‌های گرافیک پرچم‌دار سری رادئون آر ایکس ۶۰۰۰ باشد و نوی ۲۲ در کارت‌هایی که حدودا ۵۰۰ دلار قیمت خواهند داشت استفاده می‌شود.
 
بر اساس آنچه Rogame ادعا می‌کند، تراشه‌ی نوی ۲۱ مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی است. پیش‌تر نمونه‌ای از پردازنده‌ی گرافیکی بیگ نوی را که مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 سامسونگ با رابط باس ۲۵۶ بیت بود، دیده بودیم. گفته می‌شود نوی ۲۱ قرار است در کارت گرافیک AMD Radeon RX 6900 XT مورداستفاده قرار گیرد.
 
تراشه‌ی دوم یعنی نوی ۲۲ دارای ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی خواهد بود و به‌احتمال زیاد از رابط باس ۱۹۲ بیت استفاده خواهد کرد. بر اساس مشخصات فاش‌شده، نوی ۲۲ در کارتی استفاده می‌شود که مدل جدید سری Radeon RX 5700 XT به‌حساب می‌آید. درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که AMD چه نامی برای این کارت‌ گرافیک انتخاب می‌کند، اما می‌توانیم حدس‌هایی مثل Radeon RX 6700 XT یا Radeon RX 6800 XT مطرح کنیم.
 
Rogame همچنین در توییت خود می‌نویسد فعلا نمی‌داند مشخصاتی که ازطریق منابعش به‌دست آورده، به نسخه‌ی کامل تراشه‌های نوی ۲۱ و نوی ۲۲ مربوط است یا نسخه‌ی ضعیف‌شده‌ی آن‌ها. حضور رابط باس کمتر در کارت‌های پرچم‌دار کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، بااین‌حال احتمال می‌دهیم مشخصات فاش‌شده، مربوط به نمونه‌ی اولیه‌ی تراشه‌ها باشد. در نظر داشته باشید که ۱۶ و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی با رابط باس ۵۱۲ و ۳۸۴ بیت هم امکان‌پذیر هستند و AMD می‌تواند سراغ استفاده آن‌ها برود. 
 
AMD پیش‌تر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که قصد دارد در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹) ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران کنفرانسی مطبوعاتی برای رونمایی کارت‌های گرافیک جدید خود برگزار کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.