بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

September 24, 2020
13:04 پنجشنبه، 3ام مهرماه 1399
کد خبر: 116512

بازار سهام چه تاثیری روی قیمت بیت‌کوین خواهد داشت

 
 
تنهای چیزی که امروزه بازار‌های سهام را هدایت می‌کند نقدینگی است. یعنی دارایی‌ها تنها براساس جذب، حرکت و توزیع پول قدیمی و جدید هدایت می‌شوند. ارزش‌گذاری حداقل تا مدتی به جریان پول بستگی دارد و در جایی که جریان پولی در کار نباشد ارزش سقوط می‌کند. تمامی بازار‌ها از طلا گرفته تا بیتکوین یا سهام در حال حاضر همین وضعیت را دارند.
 
به نقل از فوربز، جریان پول در دوران کرونا و به دلیل تزریق نقدینگی از سوی دولت‌ها شدت گرفته است و این حجم از پول و اعتبار، بازار را حفظ کرده است. با پایان برنامه‌های حمایتی شرایط در حال حاضر به شکلی متزلزل درآمده و بسته‌های حمایتی آمریکا و برنامه‌ریزی آن تا حدی بازیچه انتخابات پیش‌ رو شده است.
 
همین امر موجب بروز نگرانی‌هایی شده است، بازارهای سهامی در صورت سقوط همه چیز را با خود به زیر خواهند کشید. حفظ حاشیه امن مالی یا همان اصطلاح مارجین در بازار‌های سهامی سرمایه گذاران را وادار می‌کند تا دارایی‌های فرعی خود را برای حمایت از سرمایه اصلی نقد کنند از همین رو ارزش بسیاری چیز‌ها که به ظاهر ارتباطی با بازار سهام نیز ندارند سقوط خواهد کرد. درنتیجه بیت‌کوین، طلا و احتمالا سایر بازارها قربانی حمایت از دارایی‌های مهم خواهند شد. این فرایند ممکن است به سقوط آزادی در ارزش این دارایی‌ها منتهی شود. در حال حاضر تنها تزریق پول از سوی دولت است که مانع از روند نزولی شده است.
 
این تزریق نقدینگی به بازار‌های سهام آنچنان که تصور می‌شود خوشایند نخواهد بود. درنتیجه بسته‌های حمایت نقدی دولت آمریکا در دوران کرونا، بورس نیویورک در عین بحرانی که جهان را فرا گرفته است روندی رو به رشد را تجربه کرد. البته طبیعی است که برخی شرکت‌های خلاق و خصوصا شرکت‌های حوزه دیجیتال در این دوره شاهد رشد باشند اما آنچه تحلیلگران بازار را نگران کرده است رشد بیش از حد و غیرمنطقی بخش تکنولوژی در بحران کرونا است.
 
برای مثال یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در دوران بحران و قرنطینه را می‌توان شرکت آمازون دانست. آمازون تنها در سال ۲۰۲۰ چیزی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار به سرمایه بازار خود افزوده است و سهام این شرکت رشدی ۶۰ درصدی  را نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است. با این همه ماه سپتامبر برخلاف ماه‌های گذشته چندان برای آمازون مطلوب نبود و شاهد شروع روندی نزولی در ارزش سهامش بودیم. شاید این موضوع را بتوان ناشی از اصلاح قیمت بازار و در واقع خالی شدن باد حبابی دانست که در سال ۲۰۲۰ برای آمازون و البته بسیاری شرکت‌های دیگر در نتیجه تزریق نقدینگی شکل گرفته است.
 
همانطور که گفتیم این جریان صعودی تنها محدود به شرکت آمازون نبود. شاخص نزدک (Nasdaq) آمریکا در این دوره روند صعودی داشته است؛ این شاخص که بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ سهم را در خود جای داده است، سهام مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و اینترنت را دنبال می‌کند، از این رو نزدک را می‌توان شاخص مناسبی برای سنجش بازار کلی شرکت‌های تکنولوژی دانست. به عقیده تحلیلگران بازار روند صعودی این شاخص در دوران بحران اقتصادی ناشی از کرونا را نمی‌توان یک جریان معقول دانست و حباب شکل گرفته در بخش شرکت‌های تکنولوژی در این شاخص نمود پیدا کرده است.
 
با این تفاسیر با قطع حمایت‌های نقدی از سوی دولت و کاهش نقدینگی، بازارها به سمت اصلاح قیمت یا حتی سقوط پیش خواهند رفت. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قیمت‌ها بسیار بالا هستند. ارزش‌گذاری‌ها برای بخش تکنولوژی سر به فلک کشیده است و انتخابات پیش رو نیز نگرانی‌هایی جدی را ایجاد کرده است.
 
این شرایط یعنی عدم تزریق نقدینگی و سقوط بازار‌های سهامی، روند نزولی را در کوتاه مدت برای بیتکوین به همراه خواهد داشت.  در این شرایط شما می‌توانید از طریق معامله و بواسطه نوسان قیمت کسب سود کنید یا آنچه دارید را برای بلند مدت ذخیره کنید و اصلاح قیمت را پشت سر بگذارید.
 
اما احتمال یک روند صعودی نیز وجود دارد که البته وابسته به عدم سقوط بازار سهام است. سختی شبکه استخراج بیت‌کوین در طول چند ماه گذشته با افزایش قدرت استخراج ۱۰ درصد بیشتر شده است.
 
سختی برابر است با قیمت. هرچه رسیدن به سکه‌ها دشوارتر باشد، آنها ارزشمندتر خواهند بود. همین منطق است که باعث می‌شود با وجود افزایش هزینه تراکنش‌ها در اتریوم قیمت این رمز‌ارز نیز افزایش پیدا کند. برخلاف سیستم رایج اثبات سهم، سیستم اثبات کار ارزش خود را براساس کاری که برای به دست آوردن یک سکه نیاز است تعیین می‌کند. با اینکه سیستم اثبات سهم به گونه‌ای رعیت و اربابی به ثروتمندان پاداش بیشتری می‌دهد، سیستم اثبات کار برای سخت‌کوشی و باهوشی ارزش قائل است. درنتیجه فعالیت بیشتر مساوی است با بیت‌کوین بیشتر و سرمایه گذاری ساده و بدون کار باعث سود چندانی نخواهد شد. افزایش دشواری با افزایش ارزش برابر است.
 
در این شرایط تکلیف سرمایه‌گذار چیست؟ به نظر می‌رسد بهترین کار حفظ بیت‌کوین‌های فعلی و خرید در زمان کاهش قیمت است. این روش، رایج‌ترین روش برای کسب درآمد در بازاری است که از لحاظ استراتژیک روند صعودی دارد. هرکجا که پس از طی شدن اوج قیمت روند نزولی شکل می‌گیرد با اینکه نمی‌توان رکود را پیش بینی کرد اما در هنگام مشاهده سقوط می‌توانید اقدام به خرید کنید.
 
اگر بازار سهام سقوط کند بیت‌کوین احتمالا تا چندین هفته در برابر فشار وارده مقاومت خواهد کرد. اما اگر در این دوره شما بیت‌کوین خود را بفروشید و قیمت سقوط نکند، ممکن است در چشم به هم زدنی قیمت به ۲ هزار دلار افزایش یابد و دیگر شانس خرید نداشته باشید.
 
بیت‌کوین در طولانی مدت بسیار گران خواهد شد اما نمی‌توان تمامی پستی و بلندی‌های این مسیر را پیش‌بینی کرد. آنچه مسلم است روند صعودی در طولانی مدت است. شاید کار دشواری باشد که بخرید و نگهدارید و خرید خود را زمانی انجام دهید که قیمت به حداقل رسیده است. اما اگر در زمان حداقل قیمت حاضر به خرید نباشید برای سختی‌های بازار آماده نیستید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.