رگولاتوری

September 26, 2020
14:23 شنبه، 5ام مهرماه 1399
کد خبر: 116570

رگولاتوری: ۸۶ مورد تداخل فرکانسی در نواحی آبی جنوب کشور رفع شد

 
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق از رفع ۸۶ مورد تداخل مرزی فرکانسی در نواحی آبی جنوب کشور در طول شش ماهه اول سال ۹۹ خبر داد.
 
علی‌اصغر ترحم با بیان اینکه عمده‌ترین تداخلات مرزی در نواحی مرز آبی نزدیک به جزیره کیش، بندرعباس، بندر چابهار، کنارک، بندرجاسک و … بود، گفت: سیگنال‌های تداخلی بیشتر از سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، امارات، قطر و …، روی تکه باندهای واگذار شده به شبکه‌های سلولی مشاهده شده است که سعی کردیم با هماهنگی دفتر سازمانهای تخصصی بین‌المللی و نظارت بر طیف رگولاتوری، عواملی که باعث ایجاد تداخل می‌شود را بررسی و رفع کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی رگولاتوری حفظ و صیانت از فضای فرکانسی کشور است، گفت: به همین منظور طیف‌های فرکانسی با استفاده از سامانه‌های پایش رادیویی شامل ایستگاههای ثابت، سیار و نیمه سیار بصورت آنلاین رصد و پایش می‌شود و در آخرین پایش رادیویی نوار مرزی به طول ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مرزهای منطقه جنوب شرق با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان در طول ۱۲ روز انجام شده است.
 
ترحم درباره نتایج انجام پایش طیف فرکانسی عنوان کرد: نظارت و کنترل فرکانسهای واگذار شده به بهره‌برداران به صورت کنترل از راه دور، شناسایی فرکانسهای غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها، دستیابی به تعداد کانالهای فرکانسی مجاز و غیرمجاز و فعال و غیرفعال و بررسی و رفع تداخلات فرکانسی از جمله نتایج انجام پایش طیف فرکانسی است.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق، پایش پوشش شبکه مخابرات سلولی در مرزها را یکی دیگر از وظایف رگولاتوری عنوان کرد و گفت: این مساله از موضوعات مهم سازمانهای قانون‌گذار بین‌المللی مانند ITU و نهادهای قانون‌گذار کشورها است و با توجه به اینکه پوشش در مرز تنها به اپراتورهای داخلی مربوط نیست، به منظور جلوگیری از افت کیفیت سرویس در مرزها، تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته برای کاربران، باید توافق و برنامه‌ریزیهای لازم میان اپراتورهای تلفن همراه کشورهای هم مرز انجام شود.
 
ترحم عنوان کرد: در دسترس بودن شبکه، مهمترین شاخص کیفیت سرویس برای کاربران در مرزها است، چرا که در صورت در دسترس بودن شبکه داخلی احتمال رومینگ ناخواسته برای کاربران کاهش می‌یابد و برای اطمینان از در دسترس بودن شبکه باید سطح شدت میدان ارسالی از سمت ایستگاههای فرستنده دو کشور هم مرز به گونه‌ای تنظیم شود که احتمال تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته کاهش یابد.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق افزود: کاربران شبکه‌های تلفن همراه در نواحی مرزی معمولاً به طور ناخواسته وارد شبکه سلولی کشورهای همسایه شده و به دلیل رومینگ، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. علاوه بر این، در این نواحی گاهی به علت نبود پوشش‌دهی شبکه داخلی و سطح سیگنال کافی برای کاربران و یا سطح بالای سیگنال از اپراتور کشور همسایه، تلفن همراه مشترکان به شبکه خارجی متصل می‌شود و به طور غیرعمدی رومینگ رخ می‌دهد.
 
وی گفت: مناطق ۹‌گانه اداره‌کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به منظور آگاهی از وضعیت طیف فرکانسی مورد استفاده توسط شبکه‌های سلولی در نواحی مرز آبی و خشکی و همچنین صحت سنجی رعایت تفاهم‌نامه‌های جاری از سوی کشورهای همسایه، موظفند تا براساس برنامه ارسالی از سوی دفتر نظارت بر طیف رگولاتوری، دو بار در سال در مناطق مرزی درایوتست انجام دهند که فاصله بین این دو تست نباید کمتر از ۴ ماه باشد. بر همین اساس اداره‌کل تنظیم مقررات منطقه جنوب شرق درایوتست دریایی را به طول هزار و ۶۲۰ کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت آبهای خلیج فارس و تحلیل داده‌ای اپراتورهای فعال در این محدوده انجام داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.