اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

September 27, 2020
11:40 یکشنبه، 6ام مهرماه 1399
کد خبر: 116605

وزیر ارتباطات: تا پایان دولت خدمات FWA 5G ارایه خواهد شد

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارایه خدمات FWA 5G به صورت نقطه ای تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.
 
Jahromi Tolid dakhel.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم رونمایی از کاربردهای 5G در ایران در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان این خبر گفت: در همین راستا دو هفته پیش مجوزهای لازم در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تصویب صادر شد و به 24 شرکت برای پیشبرد کارها مجوز داده شد.
 
او افزود: در کنار فعالیت بخش خصوصی درحال ارزیابی سرمایه گذاری دولت در این حوزه نیز هستیم و همه تلاش مان را متمرکز کردیم که این کار پیش برود.
 
جهرمی با اشاره به اینکه برنامه مان این است که همه بخش های کشور همزمان به سراغ تکنولوژی های جدید5G  بروند، اظهار داشت: طی تفاهم نامه هایی که امروز امضا شدند، امیدواریم سازمان منطقه آزاد کیش بتواند استاندارد خودروهای خودران هوشمند را با همکاری ایرانسل و دانشگاه ها اجرا کند. در حوزه سلامت نیز که بسیار حائز اهمیت است، هر دو اپراتور تلفن همراه کشور برای ورود به آن برنامه ریزی کرده اند تا اقتصاد بخش ساخته شود.
 
او افزود: درحالیکه رشد اقتصادی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 19.4 درصد درنظر گرفته شده اما بیش از 30 درصد رشد داشته ایم و فکر می کنم صورت های مالی شرکت های ICT در بازار بورس، سیگنال های بسیار مثبتی به سرمایه گذاران می دهد.
 
جهرمی با اشاره به اینکه سازمان بورس به دنبال برطرف کردن برخی موانع و تنگ نظری ها برای ورود شرکت های ICT به بورس است تا سرمایه های جمع آوری شده صرف توسعه زیرساخت های کشور شود، گفت: در ایران 5G را با کاربردهایش شروع کردیم و اقتصاد آن هم اقتصاد مطمئنی خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سخنان مدیرعامل همراه اول مبنی بر متوسط مصرف 9 گیگابایتی یک کاربر موبایل در شبکه همراه اول گفت: این رقم به صورت متوسط در کشور 10 گیگابایت و در اپراتورهای ثابت نیز متوسط مصرف 45 گیگ است.
 
او افزود: ما موظفیم همه نقاط کشور را تحت پوشش قرار دهیم اما پوشش شبکه سلولار کار مشکلی است و وقتی می خواهیم سایت بزنیم با مشکلات متولیان شهری مواجه می شویم. به عنوان مثال، منطقه دروس تهران یکی از نقاط پرتراکم است که هیچ کس هم مجوز نصب دکل نمی دهد.
 
جهرمی با اشاره به اینکه برخی می گویند وقتی روی شبکه 4G حداقل 10 گیگ مصرف می کنیم، با 5G همه شارژ ما می رود و بحث اقتصادی آن چه می شود، گفت: همواره وقتی مصرف بالا می رود، هزینه ها کاهش می یابد و هزینه ارتباطات در سبد اقتصاد خانوار باید دو درصد باشد.
 
به گفته او، در قالب شبکه ملی اطلاعات مجوزهای لازم برای توسعه 5G دریافت شده است. 5G در ایرانسل درحال خدمات دهی است و دو نقطه دیگر هم در حال راه اندازی است. همراه اول نیز برنامه هایش را اعلام کرده است. عقب افتادگی در حوزه ارتباطات ثابت نیز به دلیل مشکلات توسعه ارتباطات ثابت است که به موضوع تکراری مخابرات ایران برمی گردد.
 
جهرمی از پیگیری و اجرای فرایند تولید مودم های 5G در داخل کشور خبرداد و گفت: اپراتورها تلاش کردند تجهیزات توسعه نسل پنجم را برنامه ریزی کنند و زمان رشد امروز است. پنجمین کشور منطقه هستیم که نسل پنجم در آن وارد شده است و تاخیر ما به دلیل گرفتن مصوبات بالادستی بود.
 
او ضمن تاکید بر اصلاح فرایندهای آموزش مجازی تصریح کرد: دانش آموزان بهانه می آورند اینترنت قطع است و استاد دانشگاه هم وقتی حوصله ندارد، می گوید ارتباطم قطع شد. در فضای فعلی مشکلات هست اما شیوه آموزش نباید اینگونه باشد بلکه باید با شیوه های AR و VR متحول شود.
 
جهرمی افزود: امروز سکوی شاد شکل گرفته و وزارت آموزش و پرورش و همراه اول تلاش زیادی برای توسعه آن کردند. به طور قطع اشکالاتی دارد اما با این فناوری و زمان محدود احتمالا اشکال فناوری داریم اما تا دیروز شبکه شاد 180 گیگ ترافیک داشت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای ساختن آینده روش برای ایران، برنامه ایران هوشمند را پیگیری کردیم که توسط دانشگاه تهران تدوین و نوشته شده است. نزدیک سه ماه است که این برنامه به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده چون فقط برنامه وزارت ارتباطات نیست بلکه برنامه کل کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال است بخش مهمی از اقتصاد دنیا را نیز اقتصاد دیجیتال شکل داده است.
 
او با اشاره به اینکه در چند سال گذشته برای برنامه ایران هوشمند تلاش زیادی کردیم، افزود: یکی از موضوعات کلیدی این حوزه راه اندازی خدمات 5G است.
 
جهرمی با اشاره به اینکه 12 سال در برابر ورود نسل 3 و 4 تلفن همراه به کشور به بهانه های دل نگرانی مقاومت شد، تصریح کرد: 12 سال فرصت طلایی برای همزیستی مسالمت آمیز با تکنولوژی که سبک زندگی جدیدی است و با خودش فرهنگ و شیوه زندگی جدید می آورد، از دست داده شد درحالیکه نیاز و پیشرفت کشور به این فناوری وابسته بود. یکسری دل نگران هستند که فضای مجازی آفات دارد. بله دارد اما در 12سالی که فرصت داشتید، چه کردید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.