تلفن همراه

فناوری

October 2, 2020
12:37 جمعه، 11ام مهرماه 1399
کد خبر: 116776

مبین‌نت با دریافت پروانه جدید شبکه ۵G راه‌اندازی می‌کند

 
مدیرعامل مبین‌نت  اعلام کرد این اپراتور با تغییراتی که در پروانه‌اش ایجاد می‌شود، به سمت ۵G و ارائه سرویس‌هایی در این زمینه با کمک همراه اول، حرکت خواهد کرد.
 
 حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت درباره آینده این شرکت پس از تغییر پروانه‌اش گفت: «با تغییر پروانه، دو اتفاق مهم رخ می‌دهد. یکی همگرایی بین ارایه خدمات ارتباطی ثابت و سیار در لایه سرویس است که FWA چون در همسایگی موبایل قرار دارد فرصت‌های نزدیک شدن بین این دو بخش، زیاد است و دومی ورود ۵G است.»
 
به تازگی اعلام شده است که پروانه FWA یا همان پروانه انتقال داده بر بستر بی‌سیم با تغییراتی روبرو خواهد شد و از جمله این تغییرات، اضافه شدن ترابردپذیری و قابلیت جابجایی است که این دو موضوع می‌تواند فناوری FWA‌ را بازارهای جدیدی روبرو سازد. با این تغییرات پروانه‌ای، مدیرعامل مبین‌نت می‌گوید این شرکت به سمت ۵G‌ و ارائه سرویس‌ها در این زمینه حرکت خواهد کرد.
 
طهرانی در این زمینه گفت: «با توجه به این‌که در ایران FWA را در فرکانس ۳.۵ داریم و این فرکانس، باند طلایی ۵G شناخته شده، کمک می‌کند که این دو سرویس [ثابت و سیار] به هم نزدیک شوند. اگر تحرک‌پذیری و رومینگ به قابلیت‌های پروانه اضافه شوند این دو به هم نزدیک می‌شوند.»
 
او اضافه کرد: «ما یقیناً وارد بازار ۵G می‌شویم. مهم‌ترین مورد استفاده FWA در ۵G است و این در کشور ما پررنگ‌تر می‌شود چون ما در زمینه FTTX‌ و توسعه فیبر مشکلاتی داریم. مدیرعامل شرکت اریکسون درباره FWA تعبیر جالبی دارد و می‌گوید fiber in air [فیبر در آسمان] است. در باند ۳.۵ گیگاهرتز، تمرکز روی افزایش ظرفیت است؛ بنابراین وقتی روی ۵G می‌توانیم با ظرفیت بیشتری به مشتری سرویس بدهیم. این به ما کمک می‌کند در نقاط پرتراکم شهری بتوانیم خیلی ساده‌تر سرویس بدهیم. من مطمئنم در شهرهای پرجمعیت می‌توانیم نقش خوبی ایفا کنیم.
 
همراه اول اکنون ۸۰ درصد سهام مبین‌نت را در اختیار دارد و مدیرعامل مبین‌نت درباره نقش این اپراتور در زمینه ۵G گفت: «به دلیل هزینه زیاد سرمایه‌گذاری، مبین نت و همراه اول در این زمینه همکاری می‌کنند و در همه طرح‌های تجاری‌ای که نوشته‌ایم، همراه اول هم حضور دارد. همراه اول امسال حتماً چند سایت ۵G را رونمایی می‌کند؛ اما شاید سال آینده را بتوانیم به عنوان سالی در نظر بگیریم که ۵G‌ را به صورت تجاری در برخی از نقاط کشور داشته باشیم.»
 
رابطه مبین‌نت با همراه اول
همراه اول علاوه بر افزایش سهم خود در مبین‌نت، به تازگی، نمایندگی بازاریابی، فروش و پشتیبانی محصولات و خدمات سازمانی (B2B) خود را به این شرکت واگذار کرده است. طهرانی مقدم درباره نقش همراه اول در مبین‌نت می‌گوید: «قبل از سال ۹۷ سهام همراه اول در مبین‌نت کمتر بود و شاید فقط نگاه سرمایه‌گذاری داشتند؛ اما از سال گذشته و با افزایش سهام این نگاه تغییر کرد و اکنون انتظار می‌رود مبین‌نت در استراتژی‌های همراه اول، نقش فعالی را ایفا کند. نمی‌توان انکار کرد یکی از موضوعاتی که همراه اول در نظر داشته، استفاده از منابع فرکانسی مبین‌نت بوده است؛ اما از پارسال تغییراتی در استراتژی‌های مبین‌نت ایجاد شد و یکی از دلایل حضور من در مبین‌نت همین بود.»
 
او در توضیح این تغییرات گفت: «در استراتژی جدید، مبین‌نت به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش همراه اول نقش می‌کند. این موضوع باعث شد همراه اول برای اینکه بخش سازمانی‌اش چابکی بیشتری داشته باشد، این بخش را به مبین‌نت واگذار کند. چون مبین‌نت در بازار ثابت بعد از شرکت مخابرات ایران، بیشترین سهم را در B2B‌ دارد. اضافه شدن کسب‌وکارهای سازمانی همراه اول باعث می‌شود بتوانیم ادعا کنیم در حال شکل‌دهی به یک اپراتور سازمانی هستیم که بزرگترین اپراتور سازمانی کشور است؛ اما نمی‌خواهیم اپراتور ارتباطی سازمانی باشیم بلکه می‌خواهیم اپراتور دیجیتال سازمانی باشیم.
 
 
حسین طهرانی مقدم، مدیرعامل مبین‌نت در لایو اینستاگرامی خود بارها بابت مشکلات موجود در سرویس این شرکت، ابراز تاسف کرد؛ اما بخشی از مشکلات را مربوط به مسائل ارزی و ناتوانی در واردات تجهیزات و مودم عنوان کرد.
طهرانی در توضیح این استراتژی جدید مبین‌نت افزود:‌ «مبین نت یک شبکه TD-LTE دارد که به مشتریان سازمان می‌گفت من در ۶۰ شهر کشور یک شبکه ارتباطی دارم و هرکس می‌خواهد شبکه داشته باشد بیاید از من سرویس بگیرد؛ اما یک سازمان می‌آمد و می‌گفت در فلان نقطه هم ارتباط بدهید، ما می‌گفتیم در آنجا پوشش نداریم و مجبور بود از شرکت‌های دیگر سرویس بگیرد. در اولین قدم ما یک قرارداد عمده‌فروشی با همراه اول بستیم و در جاهایی که پوشش نداشتیم، از لایه دسترسی شبکه آنها استفاده کردیم؛ اما معماری شبکه به گونه‌ای بود که آن سازمان می‌توانست شبکه‌اش را به صورت یکپارچه مدیریت کند.
 
مدیرعامل مبین‌نت ادامه داد: ‌«اواخر سال گذشته VSAT‌ را اضافه کردیم که باز هم در معماری به صورت یکپارچه سرویس می‌داد و مبین‌نت در انتهای سال گذشته می‌توانست ادعا کند که یک مشتری سازمانی در داخل کشور یا خارج از کشور یا حتی روی آب، هر نقطه‌ای داشته باشد می‌تواند روی شبکه اختصاصی‌اش آن را مدیریت کند؛ اما هنوز ما در حوزه ارتباط سازمانی داریم صحبت می‌کنیم. این‌که می‌گویم اپراتور دیجیتال می‌شویم یعنی از سال گذشته نقشه راهی را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (IT Service Management) طراحی کردیم.»
 
افزایش مصرف و مشکلات
مدیرعامل مبین‌نت در این لایو اینستاگرامی اعلام کرد میزان مصرف در شبکه‌اش پس از همه‌گیری کرونا در کشور به میزان ۲.۵ برابر افزایش یافته و گرچه در اردیبهشت ماه امسال اندکی از این مصرف کاسته شده؛ اما هیچ‌گاه به اندازه پیش از کرونا بازنگشت. او می‌گوید به دلیل این افزایش ناگهانی مصرف، طرح توسعه ۱۸ ماهه مبین‌نت در ۱۸ روز اجرایی شده است که شامل افزایش ۸۰ درصدی در لایه Core شبکه و پورت‌های انتقال می‌شود.
 
طهرانی در این رابطه گفت: «جناب وزیر در این زمینه خیلی کمک کرد. هم در مذاکره با وندور- چون در آن زمان کم نه می‌شد پول واریز کرد و نه می‌شد توافق تجاری خاصی انجام داد- و هم در لایه انتقال معمولا وقتی می‌خواهیم پورت اضافه کنیم (پورت‌های بین استانی یا با زیرساخت) باید روال خاصی را طی کنیم که این روال تسهیل شد و در عرض چند ساعت با تلفن انجام شد.»
 
با این وجود برخی از مشترکان مبین‌نت از سرویسی که دریافت می‌کنند، رضایت ندارند. مدیرعامل این شرکت درباره این مشکل توضیح داد: «الان به صورت میانگین ما ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش مصرف نسبت به بهمن و دی سال گذشته داریم؛ اما لایه دسترسی چیزی نیست که بتوان سریع آن را توسعه داد. ما مثل ADSL یک لایه دسترسی اختصاصی نداریم. لایه دسترسی ما یک منبع مشترک بین کاربران است. وقتی مصرف در یک منطقه (در یک BTS) اضافه می‌شود یا باید فرکانس افزایش پیدا کند یا باید اپراتور بیاید تجهیزات خاصی را اضافه کند. آن چیزی که در انبار داشتیم را اضافه کردیم؛ اما الان یکی از مشکلاتی که داریم، مشکلات ارزی کشور است.»
 
طرح‌های حذف شده
بخش عمده‌ای از سئوال‌ها و نظراتی که بینندگان این گفت‌وگوی تصویری مطرح می‌کردند در رابطه با طرح تعویض مودم‌های قدیمی با جدید و همچنین اینترنت شبانه مبین‌نت بود که طهرانی مقدم درباره موضوع مودم گفت: «اگر مودم‌های TD-LTE‌ در کشور تولید می‌شد یا ما می‌توانستیم آنها را وارد کنیم، اینقدر شرمنده مشتریان نمی‌شدیم. الان با هر روشی که فکر کنید، تعداد محدودی مودم وارد می‌کنیم؛ اما مثل قبل نیست که هر بار به اندازه مصرف چند ماه، مودم می‌آوردیم. در دوران کرونا ۲ یا ۳ بار- که الان هم یکی از آنها است- مجبور شدیم به مشتریان بگوییم مودم نداریم.
 
او درباره طرح تعویض مودم‌های وایمکس به TD-LTE گفت: «شبکه TD-LTE‌ مبین‌نت از بهمن ۹۵ راه‌اندازی شد. در آن زمان طرحی را اعلام کردیم که مشترکان مبین‌نت می‌توانند مودم‌شان را با ۵۰ هزار تومان تعویض کنند. این طرح تا دو سال ادامه داشت. الان حدود یک سال است که شبکه وایمکس خاموش است. کسی که الان می‌خواهد مودم وایمکس را تعویض کند، یعنی حداقل ۲ سال است که روی شبکه مبین‌نت هیچ فعالیتی نداشته. ما الان مودم را نمی‌فروشیم. قیمت مودم در بازار، بیش از ۲ میلیون تومان است؛ اما ما در طرح ورود به مبین‌نت آن را حدود ۱ میلیون تومان به صورت ودیعه در اختیار مشترکان قرار می‌دهیم.»
 
مدیرعامل مبین‌نت همچنین درباره متوقف شدن طرح اینترنت شبانه این شرکت توضیح داد: «این تصمیم سختی بود. کاربران مبین‌نت، کاربران حرفه‌ای هستند؛ یعنی ترافیک میانگین ما نسبت به هر مشترک، خیلی بالا است. این نشان می‌دهد کاربران ما تخصصی هستند و اطمینان به شبکه برایشان مهم است؛ یعنی قطعی خیلی کم و محدود باشد. زمانی که مصرف بالا رفت، تمام ظرفیت‌های خالی ما پر شد. قبلا زمان‌های بسیار کمی شبکه به ظرفیت‌های بالای خودش می‌رسید و طرح شبانه را داشتیم و مشکلی هم نبود؛ اما وقتی وارد محدوده تراکم (congestion) شدیم، با یک دو راهی مواجه شدیم. بیش از ۸۰ درصد کاربران ما کسانی هستند که برایشان مهم نیست اینترنت رایگان باشند؛ آنها می‌خواهند از بسته‌ای که می‌خرند بتوانند در تمام ساعات شبانه روز استفاده کنند. ما شب‌ها با کاربرانی مواجه می‌شدیم به واسطه رایگان بودن اینترنت، دانلودهای سنگین روی شبکه انجام می‌دادند و بدین ترتیب سرویس ما دچار افت می‌شد و مشتریانی که سهم بیشتری دارند ناراضی بودند و شکایت‌های زیادی به ما می‌رسید. بدین ترتیب مجبور به انتخاب میان کاربران پرمصرف و حرفه‌ای و کسانی شدیم که می‌خواستند دانلود شبانه داشته باشند.»
 
او افزود: «من بابت این موضوع متأسفم و همه مشتریان برای ما عزیز هستند. به محض آنکه بتوانیم ظرفیت شبکه را بالا ببریم حتماً این طرح را برمی‌گردانیم.»
 
مشکل مودم
مدیرعامل مبین‌نت با تائید افزایش درآمدهای این شرکت بابت افزایش مصرف، تأکید کرد با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی، این درآمدها متناسب با هزینه‌ها نیست «و اگر اپراتورها نتوانند منابعی را پیدا کنند که نیازهای شبکه‌ای‌شان را پاسخ بدهند، وضعیت فعلی امکان ادامه ندارد.»
 
او همچنین درباره افزایش قیمت و نبود تنوع در بسته‌های ارائه شده گفت: «ما مودم را با ودیعه به مشتری می‌دهیم. پیش از این مودم را حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌خریدیم و ۳۵۰ هزار تومان بابت آن می‌گرفتیم. الان مودم در بازار بالای ۲ میلیون است و برای ما بالای ۱.۵ میلیون تومان تمام می‌شود. دیگر واقعا امکان نداشت آن را با ۳۵۰ هزار تومان به مشتری بدهیم.»
 
طهرانی افزود: «مشترکی که می‌خواهد مبین‌نتی شود، دو طرح ۳ ماهه و ۶ ماهه دارد که قبلا یک ساله هم داشتیم. با عرضه مودم، بسته‌های دیگری هم بود که الان با توجه به کمبود مودم آن بسته‌ها را نداریم؛ اما برای مشتریان قبلی ما از سال ۹۷ هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. تنها افزایش قیمت در بسته‌های پرمصرف اتفاق افتاد که آن هم به صورت میانگین ۳ تا ۳.۵ درصد بود و میانگین کل افزایش قیمت ما ۹ درصد است.»
 
 تداخل در جنوب
مدیرعامل مبین‌نت همچنین به موضوع افت کیفیت سرویس این شرکت در نوار شمالی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «کشورهای جنوبی خلیج فارس از بهمن ماه ۵G را روشن کرده‌اند و بدین ترتیب ما دچار تداخل فرکانسی شده‌ایم. به صورت هفتگی در سازمان تنظیم مقررات جلسه داریم؛ اما بعضی کشورها مثل بحرین به خاطر مشکلات سیاسی اصلاً همکاری نمی‌کنند. در تابستان به خاطر پدیده داکتینگ (ducting) تداخل به حداکثر رسید. تنها راه حل این مشکل، سینک کردن بین اپراتورها است. بهبودهایی انجام داده‌ایم اما خودمان ناراضی هستیم؛ اما چاره‌ای جز صبر کردن نداریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.