تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 3, 2020
16:55 شنبه، 12ام مهرماه 1399
کد خبر: 116817

سرقت پیام و مخاطب کاربران اندروید با بدافزار جوکر

 
 
بدافزار جوکر که دستگاه‌های اندروید را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند منجر به سرقت پیام‌های اسمس و لیست‌های تماس کاربران شود.
 
بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب در هر یک از فروشگاه‌های آنلاین یافت می‌شوند؛ بسیاری از برنامه‌هایی که تحت عناوین مختلف برای سیستم عامل اندروید منتشر می­‌شوند، از روی برنامه‌های منبع باز ساخته شده‌اند. بسیاری از این برنامه‌ها صرفاً با تغییر نام و آیکون به‌عنوان برنامه‌های گوناگون و با هدف استفاده از سرویس­‌های تبلیغاتی داخل این برنامه­‌ها و درآمدزایی برای منتشرکننده برنامه، تولید می‌شوند.
 
این برنامه‌ها در عمل هیچ کارایی نداشته و حتی ممکن است بدافزار باشند و یا عملکرد جعلی داشته و تنها با هدف جذب کاربر و کسب درآمد از تبلیغات توسعه یافته­‌ باشند.
 
جوکر (Joker) یکی از بزرگترین خانواده‌های بدافزار است که به‌طور مداوم دستگاه‌های اندروید را هدف قرار می‌دهد. این بدافزار با ایجاد تغییر کد، روش‌های اجرایی یا تکنیک‌های بازیابی محموله، بار دیگر در گوگل‌پلی ظاهر شده است. معاونت بررسی مرکز افتا هشدار داده است که محققان امنیتی از تیم تحقیقاتی Zscaler ThreatLabZ بارگذاری منظم فایل‌های آلوده به بدافزار را در فروشگاه گوگل‌پلی شناسایی کرده‌اند.
 
این موضوع باعث شد چگونگی دستیابی موفقیت‌آمیز جوکر به فرآیند ورود به گوگل‌پلی مورد ارزیابی قرار گیرد. در سپتامبر امسال، ۱۷ نمونه مختلف برنامه آلوده که به‌طور منظم در گوگل‌پلی بارگذاری می‌شده، مورد شناسایی قرار گرفته و حدود ۱۲۰ هزار دانلود برای برنامه‌های مخرب انجام شده است.
 
نمونه‌هایی از این برنامه‌های مخرب شامل All Good PDF Scanner، Tangram App Lock، Direct Messenger، Private SMS، Meticulous Scanner،Desire Translate، Talent Photo Editor – Blur focus، Care Message، Part Message، Paper Doc Scanner، Blue Scanner و Hummingbird PDF Converter – Photo to PDF می‌شود.
 
محققان سه سناریوی مختلف در این آلودگی را بررسی کردند. در سناریو اول، برنامه مخرب URL C&C را برای دانلود مستقیم در برنامه جاسازی کرده و پس از نصب برنامه مخرب، برای دانلود با سرور C&C تماس می‌گیرد. در سناریو دوم، برنامه‌های مخرب stager payload را اضافه می‌کنند. وظیفه این stager payload این است که به‌راحتی payload URL نهایی را از کد بازیابی کرده و سپس دانلود و اجرا می‌کند. در سناریو سوم، برنامه‌های آلوده برای دانلود payload نهایی، payload  دومرحله‌ای دارند. برنامه آلوده گوگل‌پلی مرحله اول payload  را دانلود می‌کند که سپس مرحله دوم payload هم دانلود شده و در نهایت payload نهایی Joker  را دانلود می‌کند.
 
در تمام سناریوها، Payload نهایی که دانلود می‌شود بدافزار جوکر است و از کد رمزگذاری DES برای اجرای فعالیت‌های C&C استفاده می‌کند. به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود که مجوز برنامه‌هایی که نصب می‌کنند را به‌خوبی بررسی کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.