سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 3, 2020
16:56 شنبه، 12ام مهرماه 1399
کد خبر: 116818

انتقال موفقیت آمیز اندام‌های پیوندی با پهپاد در صحرای نوادا

 
محققان در آزمایشی که در صحرای نوادا انجام شد، کلیه و قرنیه آماده پیوند را با موفقیت بوسیله پهپاد انتقال دادند. پهپاد در یکی از آزمایش‌ها مسیر ۱۶.۵ کیلومتری را طی کرد و کلیه را سالم به مقصد رساند.
 
آزمایش مورد بحث در ایالت «نوادا» آمریکا انجام شد و نشان می‌دهد پهپادها می‌توانند اندام‌های پیوندی را به طور امن حمل کنند. شرکت حمل و نقل هوایی MissionGo با همکاری شبکه اهدای عضو نوادا (Nevada Donor Network) آزمایش انتقال کلیه و قرنیه چشم را در صحرای نوادا تا فاصله حداکثر ۵۰ کیلومتر انجام دادند.
 
MissionGo می‌گوید استفاده از پهپادها برای انتقال اندام‌های آماده پیوند می‌تواند به روند اهدای عضو سرعت بخشیده و میزان انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهد. این شرکت اضافه کرد که برای انتقال اندام‌ها در پی اخذ مجوز از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)  است. این اداره به تازگی به آمازون برای انتقال مرسولات مجوز داده و فروشگاه والمارت نیز در حال آزمایش ارسال کالاهای پزشکی و سوپرمارکتی با استفاده از پهپاد است.
 
با اینکه پهپادها تاکنون دو پرواز آزمایشی انجام داده‌اند، ولی محققان معتقدند از آن‌ها می‌توان برای انتقال اندام‌های پیوندی استفاده کرد. پهپاد در پرواز آزمایشی اول قرنیه چشم را که در محفظه مخصوصی قرار گرفته بود به مقصد رساند و به طور میانگین در مدت زمان ۵ دقیقه مسافت ۲.۹ کیلومتری را طی کرد.
 
پهپاد در آزمایش دوم رکورد طولانی‌ترین پرواز انتقال اندام پیوندی توسط یک پهپاد را شکست و کلیه را با طی مسافت ۱۶.۵ کیلومتر در مدت زمان ۲۵ دقیقه به شهر کوچکی در صحرا رساند. محققان پس از رسیدن اندام‌ها به مقصد و بررسی آن‌ها متوجه شدند در طول پرواز آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.