اپلیکیشن

تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 4, 2020
14:52 یکشنبه، 13ام مهرماه 1399
کد خبر: 116845

اتحادیه اروپا حذف برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی را ممکن می‌کند

 
 
 
اتحادیه اروپا در حال تدوین قانون جدیدی است که سازندگان موبایل مثل سامسونگ، ال جی، شیائومی و غیره را ملزم به آزاد گذاشتن کاربر در حذف برنامه‌های پیش فرض روی گوشی می‌کند.
 
برنامه‌های از پیش نصب شده و غیرضروری که به آن‌ها Bloatware هم گفته می‌شود، فضای زیادی در حافظه داخلی گوشی اشغال نکرده و بسیاری از کاربران آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما این قبیل برنامه‌ها می‌توانند مقداری از رم را به خود اختصاص داده و روی شارژدهی تأثیر منفی بگذارند.
 
حال اتحادیه اروپا با پیش نویس قانون جدید که Digital Services Act نام دارد، می‌خواهد به کاربران اجازه پاک کردن برنامه‌های پیش فرض را بدهد. جزئیات زیادی از این قانون منتشر نشده، اما اگر تصویب شود شرکت‌ها را از نصب برنامه‌های اختصاصی و وادار کردن شرکت‌های دیگر به نصب «انحصاری» برنامه‌ها منع می‌کند.
 
 
در حال حاضر مشخص نیست این قانون کدام شرکت را هدف قرار داده، اما با توجه به عبارت «Big Tech» که به شرکت‌های فناوری بزرگ اشاره می‌کند، احتمالاً شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک را هدف گرفته است که در قرارداد با سازندگان موبایل برنامه‌های خود را روی گوشی‌های آن‌ها نصب می‌کنند.
 
اگر قانون Digital Services Act تصویب شود به کاربران توانایی حذف اپ‌های اختصاصی اپراتورهای موبایل و همچنین برنامه‌های از پیش نصب شده غیرضروری را خواهد داد. این قانون همچنین شرکت‌های فناوری بزرگ را ملزم به اشتراک گذاری داده‌های مشتریان با رقبایی خواهد کرد که «فعالیت‌های تجاری یکسانی» با آن‌ها دارند.
 
علاوه بر این در جمع‌آوری داده‌ها از کاربران نیز محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد و برای مثال شرکت‌ها دیگر از داده‌های جمع‌آوری شده برای تبلیغات هدفمند نمی‌توانند برای خدمات دیگر استفاده کنند.
 
قانون مورد بحث تا انتهای سال ۲۰۲۰ آماده خواهد شد و از هم اکنون پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های فناوری بزرگ مثل گوگل با آن مخالفت کنند. این قانون نه تنها دست کاربران را در کنترل موبایل بازتر می‌کند، بلکه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن نیز مفید خواهد بود و به آن‌ها اجازه توسعه اپ‌های جایگزین که تا پیش از این نادیده گرفته می‌شدند را می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.