اپلیکیشن

تلفن همراه

October 4, 2020
16:40 یکشنبه، 13ام مهرماه 1399
کد خبر: 116851

گوگل با «نیوز شوکیس» باکیفیت‌ترین اخبار را به اطلاع کاربران می‌رساند

 
 
گوگل سرویس جدیدی به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده که نیوز شوکیس (News Showcase) نام دارد. گوگل برای تزریق باکیفیت‌ترین محتوای خبری به نیوز شوکیس، طی سه سال آینده یک میلیارد دلار هزینه می‌کند.
 
 
رابطه‌ی گوگل با رسانه‌ها بر سر محتوای خبری، همواره خبرساز بوده. این شرکت محتوایی را که رسانه‌های مختلف تولید می‌کنند در موتور جست‌‌و‌جو نمایش می‌دهد و همین موضوع تاکنون بارها توجه نهادهای ضدانحصار را جلب کرده است. در جدیدترین خبر مربوط به گوگل و رسانه‌ها، مدیرعامل شرکت موردبحث در بیانیه‌ای از سرمایه‌گذاری هنگفت در این حوزه خبر داده است.
 
گوگل پنج‌شنبه‌ی گذشته اعلام کرد درصدد راه‌اندازی پروژه‌ جدیدی است تا کیفیت مقالات بخش خبری خود را بهبود بخشد. گوگل در همین راستا قصد دارد طی سه سال آینده بالغ‌بر یک میلیارد دلار برای دریافت محتوای خبری به رسانه‌ها پرداخت کند. گوگل در ازای پرداخت این مبلغ هنگفت قصد دارد جدیدترین و بهترین مقالات خبرگزاری‌های معتبر دنیا را به درون سرویس جدید خود یعنی گوگل نیوز شوکیس (Google News Showcase) تزریق کند. شوکیس با این هدف طراحی شده که مقالات دست اول را به کاربر ارائه دهد. به‌نظر می‌رسد گوگل ازطریق شوکیس در تلاش است رابطه‌ی خود را با خبرگزاری‌ها بهتر کند.
 
شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک همواره به‌دلیل داشتن تسلط بسیار زیاد روی صنعت خبر، مورد توجه بوده‌اند. پلتفرم‌های گوگل و فیسبوک، کاربران بسیار زیادی دارند و همین موضوع باعث شده انتشار محتوای خبری جعلی در گوگل و فیسبوک اتفاقی نگران‌کننده باشد. این دو شرکت تاکنون اقدامات زیادی برای مقابله با اخبار جعلی انجام داده‌اند، اما هنوز همچنین اخباری در گوگل و فیسبوک منتشر می‌شود. پیش‌تر در ماه جون ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) بود که گوگل گفت برای دریافت محتوای خبری باکیفیت قصد دارد مبالغی خاص به رسانه‌ها بدهد؛ البته در آن زمان نمی‌دانستیم گوگل قصد دارد چقدر پرداخت کند.
 
اهالی مانتین‌ویو در سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با اخبار جعلی، سرمایه‌گذاری کردند. گوگل اقدامات دیگری نیز انجام داده که از بین آن‌ها می‌توانیم به چشم‌پوشی از هزینه‌ی تبلیغات برای برخی رسانه‌ها و ارائه‌ی مجوزهای رایگان G-Suite برای صنعت روزنامه‌نگاری اشاره کنیم. گوگل درحال‌حاضر در فرانسه و استرالیا بر سر پرداخت پول به رسانه‌های خبری، مشغول نبردی حقوقی است. 
 
 
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل و شرکت مادر آن یعنی آلفابت، با انتشار بیانیه‌ای جدید گفت: «اپلیکیشن گوگل نیوز شوکیس قرار است حاوی برجسته‌ترین مقالات خبرگزاری‌های معتبر که پیش‌تر برنده‌ی جوایز شده‌اند باشد. نیوز شوکیس باعث می‌شود کاربران، اطلاعات بیشتری درباره‌ی موضوعات پراهمیت کسب کنند. به‌علاوه در فرایند این کار به ناشران خبر امکان داده می‌شود روابطی عمیق‌تر با مخاطبان خود برقرار کنند».
 
خبر مربوط به پرداخت یک میلیارد دلار توسط گوگل به خبرگزاری‌ها درحالی منتشر می‌شود که این شرکت طی چند وقت اخیر به‌دلیل سیاست‌هایش در حوزه‌ی خبر مورد انتقاد قرار گرفته. خبرگزاری‌ها، نهادهای ناظر و نهادهای حوزه‌ی قوانین آنتی‌تراست (ضدانحصار) معتقد هستند گوگل از محتوای تولید‌شده توسط وب‌سایت‌های دیگر درآمد کسب می‌کند بدون اینکه به آن‌ها پول کافی بدهد. 
 
بر اساس اطلاعیه‌ی منتشرشده توسط گوگل، نیوز شوکیس از پنج‌شنبه‌ی گذشته در آلمان و برزیل آغازبه‌کار کرده و در آینده به‌تدریج برای دیگر کشورهای دنیا منتشر خواهد شد. گوگل می‌گوید نیوز شوکیس شامل پنل‌های خبری است که در ابتدا روی اپلیکیشن گوگل نیوز در اندروید به‌نمایش درمی‌آیند. سرویس موردبحث به‌زودی در نسخه‌ی iOS گوگل نیوز نیز آغازبه‌کار می‌کند. نیوز شوکیس در آینده به گوگل دیسکاور (Google Discover) و موتور جست‌و‌جو هم خواهد آمد.
 
گوگل می‌گوید تاکنون نزدیک‌به ۲۰۰ رسانه‌ی خبری را در سرویس نیوز شوکیس ثبت‌نام کرده است. این رسانه‌های خبری در کشورهای آلمان، برزیل، آرژانتین، کانادا، بریتانیا و استرالیا حضور دارند. خبرنگاران برای کسب جزئیات دقیق‌تر درباره‌ی سرویس نیوز شوکیس با گوگل ارتباط برقرار کردند بااین‌حال اهالی مانتین‌ویو فعلا درخواست آن‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.