تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 5, 2020
11:17 دوشنبه، 14ام مهرماه 1399
کد خبر: 116863

سامانه «راه نوآوری» برای حمایت از استارتاپ های فناور محور افتتاح می شود

 سامانه «راه نوآوری» با هدف توسعه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استارتاپ‌ها راه‌اندازی شد. در زمینه اهداف و کارکرد این سامانه با «مهدی محمدی» دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید.
چه عواملی باعث شد که سامانه «راه نوآوری» برای استارتاپ‌ها راه‌اندازی شود؟
واقعیت این است از حدود یکسال پیش به این نتیجه رسیدیم باید کاری کنیم تا هزینه‌های استارتاپ‌ها کاهش یابد. به‌عبارتی باید کاری انجام می‌دادیم تا نه تنها آنها  زیر بار وام نروند و بدهکار نشوند، بلکه آنها به پول‌های بلاعوض هم عادت نکنند. بنابراین ایده راه‌اندازی سامانه «راه نوآوری» (APP.INNOWAY.IR)
 استارتاپ‌ها بخصوص برای کسب و کارهای فناور محور را عملیاتی کردیم.
قرار است هزینه‌های استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در چه بخش‌هایی کاهش یابد؟
می خواهیم هزینه‌های سه بخش کلیدی از یک کسب و کار استارتاپی را کاهش دهیم. به‌عبارتی می‌خواهیم هزینه‌هایی که برای توسعه محصول و خدمت، زیرساخت (مانند دیتاسنتر، سرور و…) و بازاریابی نیاز است را کاهش دهیم. برای کاهش هزینه‌ها سامانه یا پلتفرم راه نوآوری را که سامانه‌ای B2B (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) است را راه‌اندازی کردیم تا کسانی که هر سه امکانات را دارند در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند. از این‌رو با شرکت‌هایی که استارتاپ‌ها در هر سه بخش کلیدی به آنها نیاز دارند، وارد تعامل و مذاکره شدیم تا خدمت دهنده‌ها که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و می‌توانند به توسعه بازار و زیرساخت و توسعه محصول استارتاپ‌ها کمک کنند، در این پلتفرم ثبت‌نام کرده و حضور پیدا کنند تا محصولات خود را با یک قیمت مناسب و با تخفیف به استارتاپ‌ها ارائه دهند تا به این طریق هزینه‌ها را کمی برای استارتاپ‌ها کاهش دهیم.
آیا کاهش هزینه‌ها تنها هدف راه‌اندازی این سامانه است؟
همانطور که گفته شد پلتفرم «راه نوآوری»، پلتفرم خدمت گیرنده‌ها و خدمت دهنده هاست و با این کار می‌خواهیم راهی را در پیش روی فرد صاحب ایده که می‌خواهد استارتاپی راه‌اندازی کند، قرار دهیم. این کار باعث می‌شود فردی که به‌دنبال راه‌اندازی استارتاپ است، بداند که چه مسیری را باید طی کند. باید از چه خدماتی برای موفقیت استارتاپ خود بهره ببرد از سوی دیگر چون در اول راه قرار دارد بتواند با حداقل قیمت و هزینه خدمات مورد نیاز برای راه‌اندازی یک استارتاپ حوزه اقتصاد دیجیتال را دریافت کند از این‌رو نام این سامانه را «راه نوآوری» انتخاب کردیم.
در این سامانه چه خدماتی به استارتاپ‌ها با چه میزان تخفیف ارائه می‌شود.
در این سامانه خدمت دهنده‌ها فعلاً در 10 موضوع دسته‌بندی شده‌اند، به‌طوری که ۴۴ خدمت‌دهنده، ۸۷ خدمت مختلف را در حوزه‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، هوش مصنوعی، خدمات نرم افزاری، خدمات اداری و منابع انسانی، خدمات زیرساختی، خدمات حقوقی و بیمه، خدمات شتابدهی و سرمایه گذاری، فضای کار اشتراکی و آموزش و مشاوره که برای راه‌اندازی استارتاپ‌های کسب و کار دیجیتالی نیاز است، ارائه می‌دهند. با مذاکراتی که با شرکت‌های خدمت دهنده به استارتاپ‌ها انجام دادیم، قرار است خدمات خود را به نرخ ترجیحی و همراه با تخفیف 10 تا 30 درصدی و در برخی از سرویس‌ها تا 40 درصد تخفیف ارائه دهند.
معاونت علمی و فناوری در این سامانه چه تسهیلاتی را برای استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتالی در نظر گرفته است؟
در سامانه «راه نوآوری» یک کمپین جدید راه‌اندازی کردیم با عنوان «استارتاپ پلاس». این کمپین به‌صورت تخصصی از استارتاپ‌های حوزه «های‌تک» یا استارتاپ‌های فناوری محور در حوزه دیجیتال حمایت کرده و سه خدمت ارائه می‌دهد. به عبارتی ستاد برای استارتاپ‌هایی که راهبردی و برای کشور دارای اولویت بوده و فناوری محورتر هستند، در قالب «استارتاپ پلاس» یکسری تسهیلات را به صورت یارانه در نظر گرفته است تا بتوانند علاوه بر تخفیفاتی که در سامانه است، از این تسهیلات نیز بهره‌مند شود.
استارتاپ‌های راهبردی و اولویت دار فناور محور چه استارتاپ‌هایی هستند؟
در فاز اول استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان داده، بلاک چین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فناوری‌های هوشمند (شهر هوشمند، تولید هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند) می‌توانند از یارانه‌های معاونت علمی و فناوری استفاده کنند.
چه خدماتی در حوزه فناورمحور به استارتاپ‌ها ارائه می‌شود؟
اول اینکه در سامانه «راه نوآوری» برای استارتاپ‌های فناور محور خوب، خدمت کیف پول 20 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است به‌طوریکه این دسته از استارتاپ‌ها علاوه بر تخفیفی که در سامانه وجود دارد، با این کیف پول می‌توانند از خدمات دهنده‌ها خرید کنند و از این یارانه معاونت علمی و فناوری نیز بهره‌مند شوند. دومین سرویس این است که اگر استارتاپی در مرحله توسعه محصولش باشد و یک شتاب دهنده‌ای روی آن محصول و خدمت سرمایه‌گذاری کند، هر مقداری که شتاب دهنده روی آن سرمایه‌گذاری کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز دو برابر آن تا سقف 150 میلیون تومان تسهیلات با تنفس بازپرداخت ارائه می‌دهد. اگر در مرحله شتاب دهندگی، استارتاپ محصول موفقی به بازار ارائه داد و توانست محصول خود را بفروشد، 50 درصد وام ارائه شده به استارتاپ، بلاعوض محاسبه می‌شود.سرویس سوم برای استارتاپ‌هایی است که کمی در حوزه‌های گفته شده بزرگتر و وارد فاز سرمایه‌گذاری شده‌اند و به‌دنبال سرمایه‌گذار هستند. اگر این دسته از استارتاپ‌ها بتوانند VC (صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر) را قانع کنند که یک ایکس روی محصول و خدمت آنها سرمایه‌گذاری کند. معاونت علمی و فناوری با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی تا 4 ایکس و بدون محدودیت، روی محصول یا خدمت سرمایه‌گذاری می‌کند و بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در آن حوزه‌ها را می‌پذیرد تا جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها برای صندوق‌ها و VC‌ها افزایش یابد.
چرا معاونت علمی و فناوری در این سامانه برای ارائه تسهیلات و یارانه تنها روی استارتاپ‌های فناورمحور تمرکز کرده است؟
هدف اصلی این است تا ایده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت حوزه‌هایی با عمق فناوری بیشتر که روند آینده کشور هستند و می‌توانند مزیت رقابتی برای کشور ایجاد کنند، بروند. نمی‌خواهیم فعالان استارتاپی ایده‌های موفق گذشته را که اغلب آنها بالغ شده‌اند و دیگر رقابت با آنها سخت و دشوار است، ادامه دهند. همه نباید اسنپ، دیجی کالا، دیوار، فیلیمو و… شوند. کلی ایده استارتاپی جدید در حوزه‌های فناور محور مانند بلاک چین، هوش مصنوعی و… وجود دارد و کشور به این دسته از استارتاپ‌ها برای آینده نیاز دارد و باید به آنها پرداخت. اگر استارتاپ‌ها در حوزه‌های اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان داده، بلاک چین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ، فناوری‌های هوشمند(شهر هوشمند، تولید هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند) وارد شوند حتماً از آنها حمایت خواهد شد. به عبارتی هدف این سامانه، فراهم کردن بهترین و مفیدترین شرایط برای سرعت بخشیدن به رشد کسب‌وکارها است. ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه حمایت مادی و معنوی از خدمات ارائه شده در سامانه بر این باور است تا زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی را شکوفا کند و رونق دهد.
در این مدت کوتاهی که از افتتاح آزمایشی این سامانه گذشته، چقدر از آن استقبال شده است؟
خوشبختانه استقبال خوبی شده است با اینکه کمی بیش از یک هفته از راه‌اندازی این سامانه به‌صورت آزمایشی گذشته است بالای 140 خدمت گیرنده استارتاپی برای دریافت خدمات ثبت‌نام و حدود 80 تا 90 سرویس‌ مختلف از کدهای تخفیف استفاده کرده‌اند. همچنین در این سامانه 60 خدمت دهنده هستند که حدود 100 خدمت را همراه با تخفیف روی وبسایت قرار داده‌اند. این تعداد برای فاز آزمایشی آن استقبال خوبی محسوب می‌شود.
سامانه «راه نوآوری» چه زمانی به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود؟
در ابتدا به‌دنبال رفع باگ‌های موجود در سامانه هستیم که بعد از گرفتن باگ‌ها در آینده نزدیک به‌صورت رسمی راه‌اندازی می‌کنیم و فکر می‌کنم بعد از فراخوان عمومی و اصلی، خدمت گیرنده‌ها و خدمت‌های بیشتری از این سامانه استقبال کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.