اپلیکیشن

تلفن همراه

October 5, 2020
16:34 دوشنبه، 14ام مهرماه 1399
کد خبر: 116885

گشتی در دنیای سوپر اپلیکیشن‌ها به بهانه کمپین جدید اسنپ/ آیا آینده ازآن سوپر اپ‌هاست؟

در سال ۲۰۱۰ مایک لازاریدیس (Mike Lazaridis) بنیانگذار بلک‌بری، برای اولین‌بار در دنیا از مفهومی صحبت کرد که بعدها «سوپر اپلیکیشن» نامیده شد.
 
 
در سال ۲۰۱۰ مایک لازاریدیس (Mike Lazaridis)  بنیانگذار بلک‌بری، برای اولین‌بار در دنیا از مفهومی صحبت کرد که بعدها «سوپر اپلیکیشن» نامیده شد. لازاریدیس در تعریف خود به یک اکوسیستم یکپارچه متشکل از تعداد زیادی اپلیکیشن اشاره کرد که مردم برای انجام کارهای روزمره به آن نیاز دارند و گفت: «در آینده گروه جدیدی از اپلیکیشن‌ها وارد بازار می‌شود که باعث می‌شود از خودمان بپرسیم تا قبل از این چگونه زندگی می‌کردیم؟!» در کمتر از ۵ سال پیش‌بینی بنیانگذار بلک‌بری به حقیقت پیوست، اما این‌بار از شرق! برای خواندن داستان معروف‌ترین سوپر اپلیکیشن‌های دنیا با نگاهی به اسنپ، نمونه موفق یک سوپر اپلیکیشن ایرانی با ما همراه باشید.
 
سوپر اپلیکیشن‌ها از کجا آمدند؟
 
ریشه اپلیکیشن‌های تک کاربرده که غالبا بر رفع یک نیاز مشخص تمرکز می‌کنند در حقیقت به سیلیکون ولی (Silicon Valley) برمی‌گردد. دره‌ای که خاستگاه بسیاری از مهم‌ترین شرکت‌های انفورماتیک جهان است. حدود ۲۰ سال است در این دره اپلیکیشن‌هایی تولید می‌شود که با طراحی واسط کاربری (User Interface)آسان در تمام دنیا قابل استفاده هستند، اما از ۵ سال پیش روندی از قاره آسیا آغاز شد که به سرعت رشد کرد و به خوبی مورد استقبال کاربران قرار گرفت؛ سوپراپلیکیشن‌ها که حالا ممکن است آینده اپلیکیشن‌ها را در تمام دنیا تغییر دهند.
 
معنی سوپر اپلیکیشن چیست؟
 
همان‌طور که از نامش پیداست، شما می‌توانید در یک سوپر اپلیکیشن به خدمات بسیاری دسترسی داشته باشید. در واقع یک سوپر اپلیکیشن تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند، بدون اینکه فضای گوشی شما توسط اپلیکیشن‌های مختلف اشغال شود. دسترسی سریع، کارکرد آسان و تجربه کاربری بهتر از ویژگی‌های مشترک در تمام سوپر اپلیکیشن‌های محبوب دنیاست.
 
ارمغان سادگی در دنیای پیچیده امروز؛ اسنپ جوابه!
 
اسنپ در آستانه ۶ سالگی خود تبدیل به یک سوپر اپ به معنای واقعی شده است. اپلیکیشنی که برای اولین بار تاکسی اینترنتی را به ایران آورد، حالا تلاش دارد تا تمام نیازهای کاربرانش را به شکلی کاملا هوشمند برآورده کند. در این اپلیکیشن شما می‌توانید علاوه بر درخواست خودرو، موتور و وانت از خدمات دیگری مانند سفارش غذا، خرید از سوپرمارکت یا هایپراستار، خرید شارژ و بسته اینترنت، مشاوره پزشکی، رزرو بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، رزرو هتل و اقامتگاه اقتصادی استفاده کنید. با تجمیع تمام این خدمات در یک اپلیکیشن، اسنپ سادگی را در دنیای پیچیده امروز برای کاربرانش فراهم کرده. کمپین تبلیغاتی این سوپر اپ با شعار «اسنپ جوابه» بر ویژگی‌های دسترسی آسان، خدمات بیشتر و راحتی کاربر تمرکز دارد. در قرعه‌کشی پایانی این کمپین یک جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی به یکی از کاربرانی که حداقل از ۳ سرویس اپلیکیشن اسنپ استفاده کرده است تعلق می‌گیرد.
 
وی‌چت؛ از یک پیام‌رسان تا سوپر اپ!
 
هلدینگ تنسنت (Tencent) مالک اپلیکیشن معروف وی‌چت (WeChat) به جای محدود کردن اپلیکیشن خود به یک پیام‌رسان تصمیم گرفت خدمات خود را گسترش دهد. حالا این اپلیکیشن ماهانه بیش از ‍۱.۲میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و بیش از ۲/۳ جمعیت چین روزانه از آن استفاده می‌کنند. وی‌چت در کنار قابلیت پیام‌رسانی حالا یک اپلیکیشن تجاری است که امکان دسترسی به خدمات مختلفی از جمله تاکسی اینترنتی، فروش بلیت سینما، سفارش غذا، پرداخت قبض و واریز پول به حساب دیگران را در یک اپلیکیشن به کاربرانش ارائه می‌دهد.
 
علی‌پی؛ کیف‌پولی که سوپر اپ شد!
 
علی‌پی (Alipay) هم در ابتدا مانند وی‌چت‌پی یک کیف پول بود اما در نسخه جدید خود امکان خرید و سفارش از رستوران‌ها، فروشگاه‌های محلی و زنجیره‌ای را هم اضافه کرده است. علی‌پی که متعلق به گروه علی‌باباست، سابقه‌ای ۱۵ ساله در خدمات پرداخت و ۱ میلیارد کاربر (بر اساس اعلام سایت علی‌پی) دارد.
 
گرب؛ یک اپلیکیشن همه کاره!
 
گرب (Grab)  در مدت کوتاهی تبدیل به یک اپلیکیشن همه‌کاره در زندگی روزمره مردم جنوب شرقی آسیا شد. حالا این اپلیکیشن نه تنها رهبر بازار در زمینه حمل‌و‌نقل است بلکه خدمات پرداخت، رزرو هتل و سفارش غذا را هم در اختیار کاربرانش گذاشته است.
 
گوجک؛ از تاکسی موتوری تا سوپر اپ!
 
گرب در رقابت سوپر اپلیکیشن‌ها در جنوب شرقی آسیا تنها نیست. گوجک (Go-Jek) به عنوان سرسخت‌ترین رقیبش بر بازار خارج از سنگاپور تمرکز بیشتری دارد. گوجک کارش را با تمرکز بر تاکسی موتوری آغاز کرد، اما در حال حاضر خدمات متنوعی از قبیل سفارش غذا، پیام‌رسان و سرویس‌های پرداخت را در اختیار کاربرانش گذاشته است.
 
در نهایت با توجه به استقبال کاربران و تجربه موفق ده‌ها سوپر اپ در دنیا به نظر می‌‌رسد به زودی سایر اپلیکیشن‌های پیشرو هم به این روند بپیوندند. همان‌طور که اوبر تاکسی اینترنتی مشهور، با اضافه کردن سفارش غذا گام‌های خود را در این مسیر آغاز کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.