سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 6, 2020
11:24 سه شنبه، 15ام مهرماه 1399
کد خبر: 116905

بورد Rock Pi X با پردازنده اینتل و قیمت ۵۹ دلار از راه رسید؛ رقیب رزبری پای

 
 
شرکت «Radxa» که سازنده بوردهای «Rock Pi» به عنوان جایگزین رزبری پای محسوب می‌شود، اولین بورد کامپیوتر خود مبتنی بر اینتل به نام Rock Pi X را وارد بازار کرد.
 
این بورد از پردازنده ۶۴ بیتی اینتل Cherry Trail Atom x5-Z8350 با ۴ هسته پردازشی بهره می‌برد. فرکانس هسته‌های این پردازنده که در سال ۲۰۱۶ معرفی شده، برابر ۱.۴۴ گیگاهرتز است. کاربران می‌توانند روی این محصول سیستم عامل‌های اوبونتو یا لینوکس را اجرا کنند و همچنین امکان نصب ویندوز ۱۰ روی آن نیز وجود دارد.
 
طبق اعلام Radxa، برای نصب اوبونتو و لینوکس حداقل به ۳۲ گیگابایت و برای نصب ویندوز به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز خواهید داشت. این محصول از ۲ گیگابایت رم LPDDR3 بهره می‌برد و دارای ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی فلش است. در حال حاضر این بورد با قیمت ۵۹ دلار به فروش می‌رسد.
 
Rock Pi X در مدل‌های A و B وارد بازار می‌شود که مدل B از وای فای، بلوتوث ۴.۲ و پورت اترنت گیگابیتی بهره می‌برد که همراه با ۶۴ گیگابایت حافظه eMMC با قیمت ۸۵ دلار به فروش می‌رسد. اگر به دنبال ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی باشید، باید ۹۹ دلار هزینه پرداخت کنید. قیمت درنظر گرفته شده برای این محصول بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها مبنی بر فروش آن با قیمت ۳۹ دلار است.

این بورد را می‌توان با ۱، ۲ یا ۴ گیگابایت رم سفارش داد و فضای ذخیره‌سازی آن حداقل ۸ و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت است. پورت HDMI 2.0 مورد استفاده در این محصول از ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.
 
این بورد از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، یک پورت USB 3.0، سه پورت USB 2.0 و یک پورت USB Type-C بهره می‌برد و به یک هدر ۴۰ پینی مجهز شده که با رزبری پای سازگار است.
 
این محصول رقیب رزبری پای محسوب می‌شود. رزبری پای ۴ مدل B مبتنی بر ARM در نسخه‌های مجهز به ۲، ۴ و ۸ گیگابایت رم به فروش می‌رسد که مدل دارای ۸ گیگابایت رم قیمتی برابر ۷۵ دلار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.