اپراتورها

تلفن همراه

October 6, 2020
14:44 سه شنبه، 15ام مهرماه 1399
کد خبر: 116914

تهدید واگذاری خطوط تلفن مشترکین خرده بدهکار مازندرانی

 
 
طی روزهای اخیر تماس‌هایی از طریق تلفن گویای شرکت مخابرات مازندران با مالکان تلفن‌های همراه اول گرفته می‌شود که در آن مالکان تلفن تهدید می شوند در صورت عدم پرداخت بدهی خط تلفنشان واگذار خواهد شد.
 
 این روزها مردم مازندران در کنار دریافت انبوه پیامک های مربوط به قبوض با پدیده‌ای نوظهور مواجه هستند. تماس تلفنی خطوط گویای مخابرات که از مشترکین می خواهد در فرصت مقرر بدهی خود را پرداخت کنند و در غیر این صورت خط تلفن آنها واگذار می شود. 
 
طی روزهای اخیر شهروندانی از شهرستان های بابل ، آمل و محمودآباد در تماس با خبرنگار ایرنا از به کار بردن ادبیات تهدیدآمیز از سوی مخابرات در شرایط کرونایی گله کردند و برخی از آنها هم گفتند که بدهیشان در حد قابل توجهی نیست و بدهی انباشته شده محسوب نمی شود که نیازمند به کار بردن ادبیات تهدیدی باشد.
 
این شهروندان با تاکید بر این که دریافت هزینه تلفن و هرگونه خدمات دیگری حق ارائه کننده خدمات است ، ولی پذیرفته نیست یک شرکت رسمی بابت بدهی ناچیز مشترکین و اغلب کمتر از ۲۰ هزار تومان پیام تهدید آمیز ارسال کند.
 
برخی از این شهروندان هم مدعی شدند که آخرین قبض تلفنشان را ماه گذشته پرداخت کردند و بدهی قبلی ندارند ولی با این وجود مخابرات برایشان پیام تهدید آمیز ارسال کرده است.
 
بررسی نشان می دهد در پیامی که از طریق تلفن گویای شرکت همراه اول ارسال شده است ، اپراتور خطاب به مشترک می گوید " مشترک عزیز شما تا روز پانزدهم ماه جاری فرصت دارید قبض تلفن همراه خود را پرداخت کنید ، در غیر این صورت خط تلفن همراه شما به فرد دیگری واگذار می شود ". 
 
حق مالکیت مشترکین واگذار ناپذیر است
 
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات مازندران در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: حق مالکیت بر سیم کارت یا خط تلفن همراه و ثابت مشمول قوانین مالکیت است و قابل انتقال و واگذاری از سوی کسی یا شرکتی نیست. 
 
حسنعلی ایزدی از چنین تماسی ابراز بی اطلاعی کرد و افزود : تمامی فعالیت و ارتباط مخابرات با مشترکین طبق نص صریح قانون است زیرا در غیر این صورت مشمول جرایم بسیار سنگینی از سوی سازمان تنظیم مقررات خواهد شد که کمترین میزان این جریمه یک میلیارد تومان است. 
 
وی گفت : البته همچنین طبق مقررات شرکت مخابرات ایران که مشترکین در زمان خرید اشتراک آن را خوانده و امضا می کنند، حتی در صورت عدم ارسال قبض، مشترکین موظف هستند که از میزان بدهی خود مطلع شده و در جهت پرداخت آن اقدام کنند. 
 
مدیر روابط عمومی مخابرات مازندران مهلت پرداخت بدهی برای تلفن همراه را تا پانزدهم هر ماه و تلفن خانگی را تا دهم ماه عنوان کرد و گفت: در صورت عدم پرداخت بدهی ، مخابرات این اجازه را دارد که خط مشترک را یک طرفه و پس از طولانی شدن مدت بدهی آن را به طور کامل قطع کند. 
 
ایزدی افزود : این اختیار قانونی به معنای واگذاری خط تلفن و یا سیم کارت نمی شود ، زیرا سیم‌کارت در مالکیت شخص قرار دارد و باید با اجازه و از طریق او واگذار شود. 
 
وی با تاکید بر بی اطلاع بودن از پیام صوتی ارسال شده به مشترکان ، گفت : تلفن گویا یا سامانه هوشمند پیامکی مخابرات تنها جنبه هشدار و اطلاع رسانی دارد و به هیچ وجه جنبه تهدید ندارد. 
 
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات مازندران همچنین در پاسخ به قطعی تلفن همراه و ثابت با مبالغ ناچیز بدهی هم اظهار داشت : این اقدام به صورت سیستمی انجام می شود و از اختیار استان ها خارج است. 
 
مازندران دارای یک میلیون و ۴۸۵ هزار مشترک تلفن ثابت (خانگی)، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار موبایل همراه اول اعتباری و دائمی است. البته با در نظر گرفتن شرکت های دیگر در حوزه تلفن همراه حدود هشت میلیون سیم کارت در استان مازندران در دست مردم قرار دارد.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.