اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 6, 2020
19:04 سه شنبه، 15ام مهرماه 1399
کد خبر: 116915

زیان انباشته 850 میلیارد تومانی شرکت پست/ ابتلای 670 نفر از کارکنان پست به کرونا

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی از زیان انباشه 850 میلیارد تومانی این شرکت تا پایان سال مالی 98 خبر داد.
 
Sobhanifar.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رمضانعلی سبحانی فر در نشست خبری آنلاین امروز خود به مناسبت روز جهانی پست با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته 320 میلیارد تومان زیان داشتیم اما امروز تلاش کردیم تا به سمت پوشش هزینه ها برویم و درآمد شرکت پست از محل دریافت هزینه بسته های پستی است.
او اظهار داشت: در ماده 28 و 29 اساسنامه پست آمده که ما ملزم به ارایه خدمات پایه پستی و ارایه خدمات به مناطق محروم با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات هستیم و براساس ماده 29 اساسنامه پست با ارایه خدمات با نرخ مصوب مابه التفاوت نرخ کمیسیون تنظیم، دولت قیمت تمام شده خدمات را در بودجه سالانه می بیند و پرداخت می کند. یعنی سوبسیدی را به مردم می دهیم که دولت باید آن را تامین کند.
سبحانی فر افزود: هنوز نرخ مابه التفاوت تاکنون از سوی دولت پرداخت نشده و امیدواریم مابه التفاوت نرخ تمام شده با نرخ تعرفه مصوب پرداخت شود که در این صورت زیان ده نخواهیم بود.
او با اشاره به اینکه به دنبال افزایش تعرفه خدمات پستی هم نیستیم، گفت: اما اگر سازمان مدیریت مابه التفاوت نرخ تمام شده با تعرفه را پرداخت کند، زیان انباشته شرکت پست به رقم 850 میلیارد تومان تا پایان سال مالی 98 رفع خواهد شد.
سبحانی فر با ابراز نارضایتی از وضعیت پست و عقب ماندگی آن افزود: در زمینه استفاده از صنعت پست فرهنگ سازی مناسبی نشده و در این بخش، پراکندگی خدمات در کشور بسیار زیاد است و زیر یک چتر متولی قرار نگرفته اند بطوریکه امروز بخش های مختلفی کار ارسال بسته را انجام می دهند.
او با اشاره به اینکه ارایه خدمات پستی از سوی نهادهای مختلف انسجام یافته نیست و پراکنده است، تصریح کرد: متولی بسته های کمتر از 50 کیلو شرکت پست است و باید بر این کار نظارت کند. معنی آن این نیست که پست انجام دهد بلکه متولی نظارت بر آنها و شناسنامه دار کردن خدمات، شرکت پست است.
مدیرعامل شرکت پست افزود: پیش از این توزیع قبوض و پاکات برعهده شرکت پست بود اما با ورود تکنولوژی، پاکات و نامه ها الکترونیکی شدند بطوریکه قبلا در سال 100 میلیون قبض توزیع می کردیم اما امروز الکترونیکی شده و ضرورتی بر ارسال آن توسط پست نیست و جایگزینی تکنولوژی فعالیت های پست را کاهش داد. بر همین اساس تلاش کردیم در مقابل حذف خدمات قبلی، خریدهای اینترنتی جایگزین خدمات قبلی #ست شود.
او از برنامه شرکت پست برای اجرای سیستم سورتینگ مکانیزه خبر داد و گفت: در این سیستم شناسایی آدرس ها توسط بارکد دستگاه تفکیک و به مسیر خودش هدایت می شود. مناقصه آن در هفته جاری برگزار و پیمانکار آن مشخص شده است و ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه ای کشور راه اندازی خواهد شد و سپس به کلیه استان ها تسری می یابد.
سبحانی فر از برگزاری مناقصه سیستم شبکه یکپارچه از قبول تا تحویل در هفته جاری خبر داد و افزود: درحال حاضر کسی به باجه مراجعه می کند، کدی به آن داده می شود که امکان رهگیری دارد اما تلاش مان بر این است سیستم ارتقا یافته یکپارچه ای را از مبدا تا مقصد داشته باشیم.
او اظهار داشت: طبق بند 11 اساسنامه شرکت پست خرید و فروش کالاها در فضای مجازی هم برعهده این شرکت است تا مردم از فضای مطمئنی برخوردار باشند که خریدشان شناسنامه دار است و از دریافت کالا اطمینان حاصل کنند.
سبحانی فر ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش های مختلف بتوان زیرساخت های رهسپاری را توسعه داد ضمن اینکه شرکت پست به دنبال این است که با افزایش درخواست ها به سمتی برود که هواپیمای اختصاصی برای ارایه خدمات به مردم داشته باشد.
او با بیان اینکه طبق قوانین سازمان پست بین الملل، هیچ کشوری نمی تواند خدمات پستی را تحریم کند، گفت: محدودیت های ایجاد شده اخیر برای ارسال مرسولات پستی به خارج از کشور به دلیل شرایط کرونا بود که اخیرا بیش از 50 کشور محدودیت ها را برداشته اند و با محدودیت پروازها نیز ارسال مرسولات مشکل ساز شده بود و روزانه بیش از 60 تن مرسوله پستی به خارج از کشور ارسال می شود.
سبحانی فر افزود: تا به امروز 670 نفر از کارکنان شرکت پست کرونا مبتلا شده اند و پنج نفر نیز درگذشته اند.
او از اجرایی شدن سیستم GNAF در 80 درصد شبکه پستی کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته پیمانکار جدید آن کار خود را آغاز کرده و امیدواریم تا سال آِینده صد درصد در کشور اجرا شود.
سبحانی فر افزود: در گذشته تلاش کردیم موتور برقی که پاسخگوی نیاز پست باشد را به ناوگان پستی اضافه کنیم که اخیرا تست های یک شرکت جواب داده و امیدواریم تا یک ماه آینده وارد قرارداد شویم و در فاز اول دو هزار موتور برقی را تامین اعتبار و خریداری کنیم.
او، استفاده از پهپاد در ناوگان پستی را نیازمند مجوز سازمان هواپیمایی اظهار نظر اورژانس دانست و گفت: شرکت های دانش بنیانی هم وارد این حوزه شده اند و امیدواریم مجوزهای آن به زودی صادر شده و اجرایی شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.