اپلیکیشن

تلفن همراه

October 7, 2020
11:25 چهارشنبه، 16ام مهرماه 1399
کد خبر: 116924

کافه‌بازار داده‌های صنعت برنامه‌های موبایلی رونمایی کرد

کافه‌بازار به‌صورت رسمی از بینش بازار به عنوان مرجع داده‌های صنعت برنامه‌های موبایلی رونمایی کرد.
 
 
 
 داده‌ها و گزارش‌های بینش از دل ۱۰ سال فعالیت بازار برآمده است. فعالیت ۱۰۰ هزار برنامه و بازی و داده‌های رفتار بینش از ۴۱ میلیون کاربر فعال بر اساس سنجه‌های متفاوتی مانند نصب فعال و هزینه‌ی نصب، بررسی و محاسبه شده است؛ داده‌های دریافت شده از این سنجه‌ها، بینش بازار را شکل می‌دهد.
 
 مهدی ناصری، تحلیل‌گر داده‌های کسب‌وکار در کافه بازار با اشاره به این موضوع که از سال ۱۳۹۴ کافه‌بازار بیش از ۲۴ گزارش مختلف فصلی، سالانه و موردی با هدف اشتراک‌گذاری داده‌ها باعث نفع بردن جامعه شده است، تاکید ‌می‌کند: «این سایت از داده‌های واقعی بازار که ماهیانه به‌روز می‌شود، شکل گرفته است. این داده‌ها با در نظر گرفتن سنجه‌های گوناگون در دسته‌های متنوع بازی و برنامه استخراج و محاسبه می‌شوند.»
 
ناصری در خصوص گزارش‌های بینش بازار اینگونه توضیح می‌دهد : «بخشی از بینش به گزارش‌هایی اختصاص پیدا خواهد کرد که به صورت موردی و با توجه به شرایط صنعت برنامه‌های موبایلی، تغییرات، افت و خیز یا گزیده کردن یک موضع خاص، تدوین می‌شود.»
 
به گفته تحلیل‌گر داده‌های کسب‌وکار کافه بازار، رویکرد اصلی تیم کافه‌بازار این است که به مخاطب بینش کافی برای تصمیم‌گیری بدهد. او در این خصوص  تاکید می‌کند: «ما به جای انتشار آمار، سنجه یا متریک منتشر می‌کنیم. شناخت حوزه‌های مختلف و بنچمارک‌های مختلف کمک می‌کند تا برنامه‌نویس یا بازی‌‌ساز تحلیل درستی از اتفاقاتی که در صنعت می‌افتد داشته باشد.»
 
ناصری با تاکید بر اینکه بینش بازار قرار نیست یک مرجع اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی صرف باشد بلکه قرار است یک منبع insightful باشد ادامه می‌دهد: «بینش مجموعه‌ای متشکل از سنجه‌ها، بنچمارک‌ها، مقایسه‌ها، روند‌ها و تحلیل است.»
 
ناصری در خصوص عملکرد سایت بینش بازار نیز  می‌گوید: «بینش چندین بخش دارد. در دو سنجه‌ها و سنجه‌های عمومی فعالان صنعت می‌توانند براساس شاخص‌های متنوعی از روندهای مرتبط با صنعت مطلع شوند. در این بخش 30 سنجه وجود دارد و این تعداد با توجه به بازخوردها احتمال دارد افزایش پیدا کند.»
 
به گفته ناصری در بخش دسته سایت بینش بازار، علاقه‌مندان شاخص‌های کلی متعلق به آن دسته را مشاهده می‌کنند. در بخش گزارش‌ها، تاریخچه‌ای از گزارش‌هایی که کافه بازار منتشر کرده وجود دارد.
 
در ادامه صحبت‌های مهدی ناصری تحلیلگر کافه بازار، علیرضا اشکان، مدیر بازاریابی بازار، در مورد مخاطبین این سایت می‌گوید: « مخاطبان ما افرادی هستند که درگیر خود کسب‌وکار هستند. مانند برنامه‌نویسان که باید سنجه‌هایی مثل مدل گوشی، لوکیشن و غیره به بهره‌وری بهتر برنامه‌نویس کمک خواهد کرد.»
 
 به اعتقاد اشکان، مدیران شرکت‌ها و مدیران محصولات با سنجه‌های دیگری مانند میزان خرید‌ها، علاقه‌ و انتخاب کاربران، سهم درآمد بازی‌های و برنامه‌ها می‌توانند تصمیمات آینده خود را در شرایط بهتری بگیرند.
 
محمد زهتابی، مدیرعامل شرکت پاییزان، سخنران مهمان این رویداد آنلاین در خصوص تصمیمات داده‌محور توسط مدیران محصول و سازندگان محصول ارائه داد. به گفته او مدیران وقتی به داده توجه می‌کنند که آن داده باعث برندسازی شود.. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «ما وقتی از داده‌ها استفاده می‌کنیم که ثابت کننده عقیده و فرضیه خودمان باشد. ما از داده به دنبال راهکار نیستیم بلکه به دنبال علت هستیم.»
 
زهتابی معتقد است اولین اصل در استفاده از داده شک داشتن است. کسی که خیلی قاطع حرف می‌زند و به صحبت‌ها و افکارش شک نمی‌کند نمی‌تواند از داده استفاده درستی داشته باشد. او در خصوص اهمیت استفاده از داده‌ها می‌گوید: «ما برای استفاده از داده باید زیرساخت‌های خود را تغییر دهیم. جمع‌آوری داده، مانیتور داده و استفاده از داده نیازمند هزینه در بخش زیرساخت است.»
 
شایان ذکر است، طبق شرایط اعلام شده از سوی بازار، استفاده از داده‌های بینش رایگان است و استفاده کنندگان از آن نمی‌توانند با ارائه آن داده‌ها برای خود درآمدی کسب کنند. از سویی تاکید شده است که بینش در تعریف سنجه‌ها، تجمیع و خلاصه سازی داده‌ها، حریم خصوصی برنامه‌ها و کاربران را رعایت کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.