تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

October 7, 2020
14:34 چهارشنبه، 16ام مهرماه 1399
کد خبر: 116939

جراحی از راه دور با تلفیق اینترنت 5G و ربات

 
 
پزشکان چینی موفق شدند تا با کمک یک ربات جراح و اینترنت 5G، بیمار مبتلا به نوع وخیم سرطان مثانه را سه هزار کیلومتر دورتر مورد جراحی قرار دهند. این فناوری می تواند ارائه خدمات پزشکی به مناطق دورافتاده را تسهیل کند.
یک تیم پزشکی چینی با کمک یک ربات جراحی و با استفاده از اینترنت 5G در داخل این کشور، عمل جراحی سیستکتومی رادیکالی از راه دور را روی یک بیمار انجام داده است.
 
سیستکتومی یا مثانه‌ برداری یک اصطلاح پزشکی است که به عمل جراحی برداشتن کل عضو مثانه یا بخشی از آن از طریق یک برش در بخش تحتانی شکم گفته می‌شود. مهمترین علت سیستکتومی درمان سرطان مثانه است.
 
پروفسور نیو هایتائو (Niu Haitao) با بیمارستان وابسته به دانشگاه چینگدائو (Qingdao) در استان شاندونگ در شرق چین با بهره گیری از کنسول اصلی دست بسیار ریز (Micro Hand)، جدیدترین نسل روبات جراحی چین، از راه دور در حدود سه هزار کیلومتر، عمل جراحی را در اتاق عملی در بیمارستان مردمی منطقه Xixiu در آنشون (Anshun) در استان گوئیژو (Guizhou) واقع در جنوب غربی چین با موفقیت انجام داد.
 
این ربات با دقت، حرکات پزشک را تکرار کرده و ضایعات را در ناحیه مورد نظر از بین برد. در همان زمان استفاده از فناوری تصویر برداری هولوگرافی (تصویر سازی سه بعدی)، پروفسور هایتائو را قادر ساخت تا با بیمار و کارکنان پزشکی تقریباً بدون هیچ گونه تأخیر زمانی تعامل داشته باشد. بیماری که مورد این عمل جراحی قرار گرفت، مبتلا به نوع وخیم سرطان مثانه بوده که نیاز شدیدی به عمل جراحی داشته است. عمل جراحی مذکور بدون هیچ گونه خونریزی یا عارضه دیگری به راحتی و با موفقیت انجام شد.
 
به طور کلی می توان گفت، جراحی از راه دور با کمک ربات جراح و با استفاده از اینترنت شبکه 5G می تواند به بیماران در صرفه جویی در وقت، هزینه سفر و اقامت و بهبود مراقبت های بهداشتی در مناطق دور افتاده کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.