تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 8, 2020
12:34 پنجشنبه، 17ام مهرماه 1399
کد خبر: 116963

درخواست کسب‌وکارهای نوآور برای حضور در سند باکس به کارگروه محیط‌های آزمون ارائه شد

 
 
تعدادی از کسب و کارهای نوآور تقاضای خود برای حضور در سندباکس‌ها را به کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان سندباکس‌ها یا محیط‌های آزمون ارائه کرده‌اند.
 
علی عبدالهی، رئیس کارگروه و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند با بیان این مطلب در گفت‌وگو با پیوست در خصوص موضوعات مطرح شده در دومین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان محیط‌های آزمون گفت: «در این جلسه خطوط راهبردی (guide line)  فعالیت‌های تنظیم‌گران بخشی بررسی و از سویی نحوه چگونه درخواست برای تبدیل شدن به تنظیم‌گر بخشی و همچنین نحوه درخواست کسب و کارها برای فعالیت در سندباکس‌ها نیز ارائه شد.»
 
علی عبدالهی تاکید کرد که اکثر اعضای حاضر در جلسه بر تشکیل هر چه سریعتر سندباکس‌های و محیط‌های آزمون پافشاری می‌کنند؛ به عقیده اعضا باید هر چه سریعتر سندباکس‌ها شکل بگیرند تا کسب و کارهای نوآور بتوانند آسوده‌تر فعالیت کنند.
 
عبدالهی باور دارد حوزه بورس و پس از آن بانک مرکزی آمادگی بیشتری برای تشکیل سندباکس‌های بخشی را دارا هستند. او اعلام کرد که دبیرخانه این کارگروه تا کنون جلسات مختلفی با بورس و فرابورس برای ساختارمند کردن سندباکس این حوزه برگزار کرده است. او اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر تنظیم‌گر بخشی در حوزه بورس فعالیت خود را آغاز کند.
 
او افزود: «در این جلسه نمایندگان دادستانی و پلیس فتا نیز نسبت به تشکیل این سندباکس‌ها خوش بین بودند.» او با اشاره به گفته‌های نماینده دادستانی در جلسه گفت: «آنان با توجه به اینکه با مشکلات فعالیت بدون چارچوب برخی از کسب و کارها آشنایی دارند بسیار علاقمند به تشکیل این سندباکس‌ها و فعالیت ساختار یافته‌تر استارت‌آپ‌های نوآور هستند.»
 
به عقیده او بسیاری از کسب و کارهای نوآوری در یک دوره کوتاه بدون اینکه چارچوب مشخصی برای فعالیت داشته باشند شکل می‌گیرند و پس از مدتی کاربران زیادی به دست می‌آورند از همین رو محدود کردن فعالیت آنان یا قانون‌مند کردن آن بسیار مشکل می‌شود و بخش‌های مختلف کشور را با مشکل مواجه می‌کند.
 
عبدالهی با اشاره به درخواست‌ پلیس فتا مبنی بر تعیین الزامات امنیتی برای کسب و کارهای فعال در محیط‌های سند باکس گفت: « بسیاری از الزامات امنیتی، الزامات عمومی هستند که باید از سوی تمامی کسب و کارها رعایت شوند. الزاماتی مانند حفاظت از داده یا احراز هویت کاربران یا حفظ امنیت آنان خطوط کلی امنیتی است که تمامی کسب و کارها باید آن را رعایت کنند. از همین رو جزو خطوط و الزامات  اصلی محدود کننده فعالیت در سندباکس‌ها محسوب نمی‌شود.» او ادامه داد: «چارچوب فعالیت برای کسب و کارهای فعال در محیط‌های سندباکس باید به‌گونه‌ای باشد که کسب وکارها بتوانند به سادگی فعالیت خود را آغاز کنند.»
 
عبدالهی با اشاره به همکاری مشترکی که میان کارگروه سندباکس و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری صورت گرفت افزود: «آنان پروژه‌های تحقیقاتی متفاوتی روی سندباکس‌های فعال در کشورهای مختلف دنیا انجام داده‌اند از سویی دبیرخانه سندباکس نیز در این زمینه مطالعات مختلفی انجام داده است، به منظور هماهنگی در خصوص اقداماتی که در این زمینه انجام شده است مقررشد تا همکاری مشترکی در این زمینه صورت بگیرد تا مطالعات در این دو بخش هر چه سریعتر به نتیجه برسد.»
 
کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان سندباکس‌ها یا محیط‌های آزمون براساس دستورالعمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری کسب وکارهای نوآورانه در فضای مجازی یا سندباکس مصوب شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.