سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2020
11:52 جمعه، 18ام مهرماه 1399
کد خبر: 116969

کاهش هزینه رله مخابراتی بالن‌های هلیومی با سامانه پهپادی/افزایش دقت در دارورسانی به آسیب‌دیدگان

 
 
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه پهپادی را به کشور معرفی کردند که علاوه بر کاربردی کردن در غذا و دارورسانی به آسیب دیدگان بحران‌های طبیعی با دقت مناسب از آن می‌توان به عنوان جایگزین بالن‌های مخابراتی که دارای هزینه زیادی هستند، برای ارائه خدمات مخابراتی بهره برد.
 
بهزاد عطایی از محققان این طرح با بیان اینکه تیم ما شرکت دانش‌بنیانی را تاسیس کرده است، گفت: سامانه پارافویل که نسل جدیدی از پهپادها به شمار می‎رود، از محصولات ما است. این سامانه در خارج کشور کاربردهای زیادی دارد، ولی در ایران زیاد کاربرد نیافته است.
 
وی دلیل این امر را عدم توانمندی در ساخت این پهپاد نام برد و یادآور شد: ما توانستیم این محصول را با دقت خوبی در کشور تولید کنیم.
 
عطایی این سامانه را شامل ۳ بخش دانست و توضیح داد: بخش اول آن پهپاد پارافویل است که در رقابت با مولتی روترها و سایر پهپادها می‌تواند کارآمد باشد، از این لحاظ که مداومت پروازی خوبی از ۲ تا ۲۰ ساعت دارد؛ چرا که این پهپاد با استفاده از بنزین حرکت می‌کند.
 
این محقق دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: پیلوتی که می‌تواند داشته باشد، از ۱۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم است و ما در تلاش هستیم که این میزان را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم برسانیم.
 
عطایی پارفویل بارریزی را از دیگر بخش‌های این سامانه نام برد و گفت: بارریزی به‌ویژه در مدیریت بحران مساله مهمی است و ما این تجربه را در رویداد سیل سال ۹۷ داشتیم. زمانی که می‌خواستیم دارو و مواد غذایی را به آسیب دیدگان برسانیم، بارریزی‌ها دقت کمی داشت؛ چرا که با وزش باد محموله درجای دیگری فرود می‎آمد.
 
وی با بیان اینکه از این رو ما بارریزی قابل هدایت را در این سامانه پیش بینی کردیم، اظهار کرد: این سامانه دارای پکیج قابل هدایت است و می‌تواند محموله را از ارتفاع ۱۵ کیلومتری رها کند و با دقت کمتر از ۱۰۰ متر به زمین ارسال کنیم که این امر گام بزرگی در این زمینه است.
 
عطایی اضافه کرد: علاوه بر آن ما توانستیم بر اساس الگوریتم‌هایی جهت وزش باد را محاسبه کنیم.
 
این محقق، عکسبرداری را از دیگر بخش‌های این سامانه نام برد و توضیح داد: در این قابلیت از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای عکسبرداری بهره بردیم، برای اینکه بتوانیم تصاویری که از سوی پهپاد به صورت آنلاین دریافت می‌شود را به سرعت طبقه‌بندی کنیم و بگوییم که تصویرهای گرفته از کوه، زمین، دریاچه و غیره است.
 
به گفته وی، این سیستم به صورت هوشمند متوجه خواهد شد که تصویر گرفته شده با چه موضوعی است.
 
این محقق با بیان اینکه دستاوردهای این طرح در ژورنال آتیری پلی با ضریب تاثیر ۳.۶ منتشر شده است، گفت: در تلاش هستیم از طریق این سامانه بخشی از نیازهای کشور را برطرف کنیم.
 
عطایی، رله مخابراتی را از دیگر کاربردهای این سامانه پهپادی نام برد و گفت: در حال حاضر رله مخابراتی با استفاده از بالن‌های حاوی گاز هلیوم انجام می‌شود که قیمت بالایی دارد، ضمن آنکه این گاز به دلیل دارا بودن ذرات بسیار ریز از بالن‌های هوایی خارج می‌شود؛ از این رو هزینه بالایی برای تزریق هلیوم دارد، به گونه‌ای که هر هفته ۵۰ میلیون هزینه تزریق هلیوم به این بالن‌ها است.
 
محقق این طرح یادآور شد: بر این اساس در تلاش هستیم در نقاطی که می‌خواهیم پوشش‌دهی مخابراتی داشته باشیم، به جای بالن‌های مخابراتی از این پهپاد برای  اشتراک مخابراتی استفاده کنیم و در این زمینه رایزنی‌هایی با مسوولان در حال انجام است که آنها استقبال کردند تا بتوانند از این طریق هزینه‌های رله مخابراتی را کاهش دهند.
 
به گفته وی، نمونه ۸۰ کیلوگرمی این پهپاد برای کاربرد رله مخابراتی مورد تست پروازی قرار گرفته است تا عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
عطایی با اشاره به کاربرد این سامانه در حوزه سمپاشی، خاطر نشان کرد: در حال عملیات سمپاشی با استفاده از مولتی روترها هستیم که این تجهیزات مداومت پروازی کمی و هزینه بسیار زیادی را در پی دارد، ضمن آنکه امکان سقوط در آن وجود دارد.
 
وی مزیت این سامانه را ایمن بودن آن دانست و یادآور شد: علاوه بر آن، این سامانه قادر است در ابعاد وسیع اقدام به سمپاشی کند و ما نیز در حال رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی هستیم.
 
به گزارش ایسنا، این طرح با همکاری مهندس مهدی کلانتری از دانشگاه تهران اجرایی شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.