تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 9, 2020
12:27 جمعه، 18ام مهرماه 1399
کد خبر: 116976

نادیده گرفتن نقش پست، در عصر دیجیتال آسان اما اشتباه

 
 
 
خراسان رضوی بحران بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ نوعی بحران سلامت و بحران اقتصادی است و سرویس‌های پستی می‌توانند ابزاری مهم و حیاتی برای مقابله با این بحران محسوب شوند.
 
روز جهانی پست، سالانه در ۹ اکتبر(۱۸ مهرماه) برگزار می‌شود. قبل از اینکه، ارتباطات دیجیتال وارد زندگی ما شوند، ارسال نامه‌ها، یکی از گزینه‌های محبوب بود و برای ارسال یک پیام فوری نیز از تلگراف استفاده می‌شد که در آن زمان انقلابی در ارتباطات از راه دور ایجاد کرده بود.
 
روز جهانی پست، توسط کنگره جهانی پست ۱۹۶۹ در توکیو به مناسبت سالگرد ایجاد اتحادیه جهانی پست (UPU) در سال ۱۸۷۴ انتخاب شد. اتحادیه جهانی پست، تمرکز بر انقلاب ارتباطات جهانی را با این هدف دنبال کرد که افراد در سراسر جهان بتوانند، بنویسند. اتحادیه جهانی پست تقریبا ۱۵۰ سال است که فعالیت می‌کند.
 
روز جهانی پست باهدف ایجاد آگاهی از نقش خدمات پستی در زندگی روزمره افراد و همچنین سهم آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور برگزار می‌شود. پست، ازنظر تاریخی، سهم بزرگی در رویداد شرکت‌ها و اقدامات مالی در سطح جهان دارد.
 
در تمام جهان، کشورها خود را متعهد دستیابی به اهداف توسعه پایدار می‌دانند و هدف آن‌ها مبارزه با فقر، گرسنگی، نابرابری، بی‌عدالتی و اقدام علیه تغییرات آب‌وهوایی است و روز جهانی پست با فراهم آوردن زیرساخت برای توسعه، نقش مهمی در این رابطه دارد.
 
دهها سال کار جمعی برای دستیابی به اهداف مشترک نشان داده است که پست توانسته نقش خود در مبارزه با تغییرات اقلیمی را نشان دهد. کاهش ۳۰ درصدی انتشار در سال ۲۰۱۹ و رساندن این کاهش به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۰باعث شده تا پست، تعهد خود به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را توسعه دهد و تحویل بسته‌ها در مراکز شهرها به‌صورت پیاده یا دوچرخه یا از طریق حمل‌ونقل غیر آلاینده انجام می‌شود.
 
خدمات پستی نقش مهمی در بهبود فعالیت تجارت الکترونیک در سراسر جهان دارد و به‌صورت روزانه به مشاغل کوچک با ارائه خدمات ارزان و مناسب به آن‌ها کمک می‌کنند تا کالای خود را به‌صورت آنلاین به فروش و به دست مشتریان در سراسر جهان برسانند و نیاز به موارد گمرکی و واسطه را از بین می‌برد.
 
 
بشار حسین دبیر کل اتحادیه پستی جهانی، در بیانیه‌ای اظهار کرد: برخی از کارکنان پست براثر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ جان خود را ازدست‌داده، برخی با مشکلات سلامتی مواجه شده و بسیاری دیگر از عوارض مرتبط با این بیماری رنج می‌برند.
 
 گزارش جدید اتحادیه جهانی پست (UPU)، تحت عنوان، "بحران کووید- ۱۹ و بخش پستی" در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بین ۲۳ ژانویه و ۱۷ مه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، حجم پستی ۲۱ درصد کاهش‌یافته است. در این گزارش، اختلالات مرتبط با حمل‌ونقل، تعلیق، کمبود ظرفیت و توقف، علاوه بر تاثیرویروس کرونا بر ظرفیت نیروی کار، از مهمترین عوامل موانع اصلی  ذکرشده‌اند.
 
پیش از آنکه، تبادل کلامی مجازی وارد زندگی ما شود، ارسال نامه بهترین گزینه بود و اتحادیه جهانی پستی آغاز انقلاب ارتباطات جهانی بود و توانایی نوشتن نامه برای همگان در سراسر جهان را فراهم کرد.
 
پست، صنعت جهانی است که بیش از ۵ میلیون نفر در آن، مشغول به کار هستند و میلیاردها دلار درآمد از این طریق کسب می‌کند. صنعت پست مانند بسیاری از صنایع دیگر، به دلیل همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ با چالش‌های زیادی مواجه شده است.
 
بحران بیماری کووید- ۱۹، تجارت الکترونیک را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. ۵۲  درصد از مصرف‌کنندگان، خرید آنلاین بیشتری در این دوران انجام دادند و ۴۹ درصد از مصرف‌کنندگان با این نظر موافق‌ هستند که بیماری کووید- ۱۹ باعث شده تا آنان خریدهای آنلاین بیشتری در آینده داشته باشند.
 
هولگر وینکلبائر اظهار کرد: افزایش تجارت الکترونیک و اینک بحران بیماری کووید- ۱۹ باعث شده تا پست، انعطاف‌پذیری و سازگاری در برابر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی نشان دهد.شاید نادیده گرفتن نقش پست، در عصر ایمیل و دیجیتالی شدن آسان باشد، اما اشتباه است.
 
لازم به ذکر است، خدمات پستی در سراسر جهان در میان همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ نقشی اساسی در تحویل مرسولات به مردم داشته است.
 
شرکت‌های پستی در میان بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ و در سطح بین‌المللی، عملکرد کلیدی در ارتباط با افراد داشتند، تحویل داروهای نجات‌دهنده زندگی و ابزارهای محافظتی در مناطق دورافتاده، برخی از عملکرد پست در این دوران است.
 
فداکاری، نوآوری و خلاقیت کارکنان پستی، در روزهای کرونایی بدون شک به نجات جان انسان‌ها کمک کرده است. در برخی از کشورها، کارکنان خدمات پستی با ارسال ملزومات به افراد سالمند و افراد خانه‌نشین، کار بزرگی انجام داده‌اند.
 
در زمان همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹، کارکنان خدمات پستی نقش مهمی در تحویل داروها و تجهیزات پزشکی از طریق پست دارند و  کمک زیادی به افراد آسیب‌پذیر، بیماران  و افراد خانه‌نشین می‌کنند.
 
 
 مهم‌ترین موارد برای خدمات پستی در دوران کرونا شامل موارد ذیل می‌شود:
 
 تغییر خواسته‌ها
 
همه‌گیری باعث ارسال بسته‌ها و مرسولات در دوران خانه‌نشینی شده است و برخی نیز در مواردی مانند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و استفاده از گزینه‌های تجارت الکترونیک استفاده  بیشتری داشتند. درنهایت، نوآوری در زمینه پست باید ادامه داشته باشد، زیرا دیجیتالی شدن و خدمات آنلاین تنها روش‌های جدید برای بهبود در ارسال نیست و صنعت پست متعهد به پذیرش تغییر است.
 
 سازگاری و نوآوری
 
بسیاری از شرکت‌های پستی، تغییر شرایط اجباری خود را فرصتی برای نوآوری و راه‌اندازی خدمات جدید و تامین نیازها در شرایط مختلف بیماری کووید- ۱۹ دانسته‌اند. این موارد شامل تحویل بسته غذایی و در برخی از موارد با راه‌اندازی بخش کاملا جدید با همکاری زنجیره‌های مواد غذایی است.
 
 بخش پستی چگونه در جهان پساکرونا موفق خواهد بود؟
 
 خدمات پستی در سال‌های متمادی، به‌عنوان ابزاری بسیار مهم در اکوسیستم‌های اقتصادی-اجتماعی ملی و بین‌المللی بوده است و در بحران شیوع بیماری همه‌گیر کروناویروس، اهمیت بیشتری پیداکرده‌ است. تعطیلی بسیاری از کارها و انتقال آن‌ها به ارتباطات دیجیتال و دورکاری در روزهای کرونایی رونق داشته است، اما هنوز مبادله کالاهای فیزیکی لازم است. به همین دلیل خدمات پستی به‌عنوان زیرساخت‌های حیاتی هستند و اپراتورهای پستی همبستگی خود را با تعهد به حمایت از افراد، دولت و کسب‌وکارها در این بحران نشان دادند.
 
 بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ به‌طور اساسی بخش پستی را تغییر داده، اما هنوز هم می‌تواند برای مصرف‌کنندگان کارساز باشد. همه افراد با توجه به رعایت فاصله فیزیکی، نیاز فزاینده به دستیابی به مواد ضروری و دریافت اطلاعات مهم دارند و بهترین کار، اعتماد به ارسال است.
 
 منابع
 
newslivenation.in
 
www.dilmeniya.com
 
ttnnews.in
 
newstube.co.in
 
un.org
 
postandparcel.info
 
thenational.ae
 
mettisglobal.news
 
parcelandpostaltechnologyinternational.com
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.