تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 10, 2020
11:46 شنبه، 19ام مهرماه 1399
کد خبر: 116996

انجمن بلاک‌چین خواستار تغییر در نحوه صدور جواز تاسیس استخراج رمزارز شد

 
انجمن بلاک‌چین در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تغییر و اصلاح در دستورالعمل اجرایی نحوه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمز ارز شده است.
 
در نامه‌ای که برای این وزارتخانه و به صورت مشخص برای معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ارسال شده است، تقاضا شده تا سه بند از دستورالعمل تصویب و ابلاغ شده از سوی وزارت صمت اصلاح شود تا امکان فعالیت برای استخراج کنندگان رمزارز فراهم شود. دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری استخراج رمزارز شهریور ماه ۹۸ از سوی وزارت صمت ابلاغ شد.
 
یکی از مواردی که در این نامه به آن اشاره شده اصلاح مکان استقرار واحد استخراج رمز ارز است. در دستورالعمل مصوب وزارت صمت قید شده که «مکان استقرار واحد استخراج کننده رمزارز دارای کاربری صنعتی و مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی بوده و صرفا در شهرک‌های و نواحی صنعتی مصوب با مناطق آزاد تجاری و صنعتی ویژه اقتصادی امکان پذیر است.»  حال انجمن بلاک‌چین طی نامه‌ای پیشنهاد کرده است که این بند از قانون به این صورت اصلاح شود که «مکان استقرار واحد استخراج کننده رمزارز دارای کاربری صنعتی بوده یا فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی امکان پذیر است»
 
در اصل در این درخواست خواسته شده تا بخش مربوط به «مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و صرفا در شهرک‌ها نواحی صنعتی» حذف شود. این انجمن دلیل این درخواست را اینگونه عنوان کرده است که «بسیاری از واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بوده و با این دستورالعمل توانایی فعالیت و بهره‌گیری از سرمایه‌های راکد در این صنعت وجود نخواهد داشت.» از سویی در این درخواست آمده که بسیاری از فعالان این صنعت زیرساخت‌های لازم برای استخراج رمزارز را در اینگونه واحدهای صنعتی ایجاد کرده‌اند و در صورت عدم تغییر این دستورالعمل احتمال از بین رفتن سرمایه‌ها یا فعالیت بدون مجوز وجود خواهد داشت.
 
از دیگر مواردی که انجمن بلاک‌چین خواستار تغییر آن شده است ماده مربوط به فعالیت استخراج کنندگان رمزارز در واحدهای تولید است طبق دستورالعمل مصوب « صدور یا صالح جواز تاسیس برای استخراج رمزارز در محل واحدهای تولید فعال صنعتی و معدنی موجود ممنوع است.» این در حالی است که انجمن در خواست کرده که واژه «صدور» از این دستورالعل حذف شود چرا که به عقیده آنان صدور جواز تاسیس برای استخراج رمزارز در محل واحدهای تولید فعال صنعتی و معدنی وجود دارد و واحدهای تولیدی با ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر حفظ ظرفیت تولید (عدم کاهش تولید) برمبنای تولید گذشته یا عدم کاهش پرسنل امکان فعالیت در این صنعت را در کنار صنعت فعلی خواهد داشت.
 
همچنین در بندی دیگر از این دستورالعمل آمده است که «صدور و اصلاح جواز تاسیس برای استخراج رمزارز در محل واحدهای موجود غیرفعال که حداقل ۳ سال از عدم فعالیت یا تعلیق آنها گذشته باشد در چارچوب این دستورالعمل بلامانع است»، حال انجمن درخواست کرده که مدت ۳ ساله به حداقل ۶ ماه کاهش یابد.  طبق نظر انجمن بخش زیادی از سرمایه بخش عمومی و خصوصی در احداث واحدهای صنعتی تعلق می‌گیرد که با ایجاد چنین محدودیتی عملا امکان بهره‌برداری این صنعت از واحدهای بلااستفاده و سرمایه‌های راکد مذکور نخواهد بود.
 
از دیگر مواردی که انجمن بلاک‌چین خواستار تغییر آن شده در خصوص جمع میزان برق مصرفی واحدهای استخراج رمزارز است. طبق دستورالعمل مصوب «صدور جواز تاسیس برای متقاضیانی که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آنها کمتر از ۲۵۰ کیلووات باشد ممنوع است.» حال انجمن پیشنهاد داده که این رقم به ۶۰ کیلووات برسد.
 
طبق نامه‌ای که انجمن برای وزارت صمت ارسال کرده است «تعیین حداقل ۲۵۰ کیلووات سبب اتلاف بسیاری از زیرساخت‌های انتقال نیرو در صنعت کشور می‌شود. به نحوی که عملا بسیاری از منابع و امکانات موجود غیرفعال در شهرک‌های صنعتی همچنان بلااستفاده باقی خواهد ماند و در بدو امر یکی از مواهب این صنعت بدون اثر می‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.