اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 11, 2020
14:42 یکشنبه، 20ام مهرماه 1399
کد خبر: 117044

اینترنت استارلینک در دسترس طایفه‌ای بومی و محروم در آمریکا قرار گرفت

 
 
اسپیس ایکس امکان دسترسی به اینترنت استارلینک را برای ساکنین قبیله‌ای با نام Hoh در ایالت واشینگتن آمریکا که به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشتند، فراهم کرد.
 
 
استارلینک (Starlink) پروژه‌ی جاه‌طلبانی اسپیس ایکس، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، برای ارائه‌ی اینترنت در سطح جهان است. این اینترنت ماهواره‌ای فعلا در مرحله‌ی بتای خصوصی قرار دارد و کارمندان اسپیس ایکس درحال رفع مشکلات اولیه هستند تا تجربه‌ای بهینه‌شده به ‌هنگام آغازبه‌کار نسخه‌ بتای عمومی ارائه شود.
 
یکی از اهداف مهمی که اسپیس ایکس با استارلینک دنبال می‌کند، ارائه‌ی اینترنت پرسرعت در مناطق غیر شهری است؛ یعنی مکان‌هایی که به اینترنت پرسرعت ازطریق کابل دسترسی ندارند. از قرار معلوم اسپیس ایکس امکان دسترسی اولیه به استارلینک را برای یک طایفه‌ی بومی آمریکا در ایالت واشینگتن ارائه داده است. آن‌طور که نتایج این آزمایش نشان می‌دهد، استارلینک واقعا می‌تواند اینترنت پرسرعت را برای مناطق غیر شهری فراهم کند. 
 
چهارشنبه‌ی گذشته بود که حساب کاربری منتسب به طایفه‌ی Hoh در توییتر، توییت جدیدی منتشر کرد و نوشت استارلینک مدتی است دسترسی به اینترنت پرسرعت پهن‌باند را برای ساکنین این منطقه ارائه می‌دهد: «بچه‌های ما می‌توانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و ساکنین منطقه می‌توانند به خدمات مراقبت بهداشتی دسترسی داشته باشند. استارلینک اسپیس ایکس، دستیابی به این هدف‌ها را یک‌شبه فراهم کرد.» به‌دنبال انتشار این توییت، ایلان ماسک در پاسخ نوشت: «خواهش می‌کنیم.» 
 
منطقه‌ی Hoh در ساحل ایالت واشینگتن واقع شده است و برای رسیدن به آنجا باید سه تا چهار ساعت از سیاتل به‌سمت غرب رانندگی کنید. حساب کاربری توییتر طایفه‌ی Hoh در توییت دیگری نوشت ساکنین این منطقه به‌طور معمول به سرعت اینترنتی در بین ۰٫۳ تا ۰٫۷ مگابیت‌ بر ثانیه دسترسی پیدا می‌کنند که برای استانداردهای ایالات متحده، به‌طرز عجیبی کم است. وزارت بازرگانی ایالت واشینگتن ویدئوی جدیدی در یوتیوب منتشر کرد تا نشان دهد استارلینک چگونه توانسته است سرعت اینترنت ارائه‌شده به ساکنین طایفه‌ی Hoh را تقویت کند.
 
ملوین‌جان اشو، نائب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی طایفه‌ی Hoh، در ویدئویی که وزارت بازرگانی ایالت واشینگتن منتشر کرد گفت: «در هشت سال گذشته حس می‌کردم در حال پارو زدن در رودخانه با یک قاشق هستیم؛ هرچه تلاش می‌کردیم نمی‌توانستیم اینترنت را برای منطقه‌ی خود مهیا کنیم و تلاش‌هایمان تقریبا به هیچ‌ جا نرسید.» وزارت بازرگانی با آگاهی از این مشکل، تیم توسعه‌ی اینترنت استارلینک را از این موضوع باخبر ساخت و این تیم را به طایفه‌ی Hoh معرفی کرد. همین موضوع اسپیس ایکس را ترغیب کرد امکان دسترسی اولیه به اینترنت استارلینک را برای ساکنین Hoh فراهم کند. 
 
ملوین‌جان اشو در ادامه‌ی سخنان خود گفت:‌ «به‌صورت کاملا ناگهانی اسپیس ایکس سراغ‌مان آمد و ما را به درون قرن بیست‌ و ‌یکم فرستاد». طایفه‌ی Hoh تاکنون به‌طور دقیق نگفته است که اینترنت استارلینک چه سرعتی برای ساکنین منطقه ارائه داده. اسپیس ایکس ادعا می‌کند اینترنت استارلینک در مراحل اولیه‌ی آزمایش توانسته است به سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت ‌بر ثانیه با تأخیر کمتر از ۳۰ میلی‌ثانیه دست پیدا کند که مشابه‌ اینترنت زمینی است. 
 
در حال ‌حاضر امکان دسترسی عمومی به اینترنت استارلینک وجود ندارد؛ بااین‌حال ایلان ماسک دوشنبه‌ی گذشته گفت اسپیس ایکس قصد دارد «به‌زودی» نسخه‌ی بتای عمومی استارلینک را برای کسانی که در بخش شمالی ایالات متحده‌ی آمریکا و احتمالا بخش جنوبی کانادا حضور دارند راه‌اندازی کند. اگر در این مناطق ساکن هستید می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی اسپیس ایکس ثبت‌ نام و جدیدترین اخبار را ازطریق ایمیل دریافت کنید.
 
استارلینک در حال‌ حاضر بیش از ۷۰۰ ماهواره در مدار پایینی زمین دارد که اکثرا در طول‌های جغرافیایی بالا در حال گردش هستند. اسپیس ایکس قصد دارد طبق برنامه‌ریزی خود هزاران ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین بفرستد تا این شبکه‌ی بزرگ بتواند اینترنت با سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه را برای اکثر نقاط کره‌ی زمین ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.