تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2020
19:35 سه شنبه، 22ام مهرماه 1399
کد خبر: 117143

دیوان عدالت رای بر عدم‌ انحصارطلبی اسنپ ‌فود داد

 
شورای رقابت با شکایت چیلیوری، رأی به انحصارطلبی اسنپ‌فود داده بود. حال و پس از یک سال، دیوان عدالت اداری رأی شورای رقابت مبنی بر انحصارطلبی اسنپ‌فود را رد کرد.
 
سال پیش و با شکایت چیلیوری، سرویس سفارش غذای آنلاین، جنجال‌های فراوانی در مورد انحصارطلبی اسنپ‌فود راه افتاد. چیلیوری توانست در سه مورد از پنج مورد شکایت خود، رأی شورای رقابت را به‌دست آورد. این سه مورد شامل «وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آن‌ها با رقیب»، «معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد» و «ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه‌ها یا شرکت‌های رقیب در یک فعالیت خاص» می‌شدند.
 
بر همین اساس، اسنپ فود در مهرماه محکوم به پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد ریالی شد. حال پس از یک سال، دیوان عدالت اداری با بازنگری در رأی شورای رقابت، تصمیم به ابطال آن گرفته است. به گزارش اسنپ فود، دیوان عدالت دلیل رأی شورای رقابت را به‌دلیل عدم وجود مدارک و مستندات لازم برای اثبات اتهام‌ مذکور وارد ندانست. بنابراین و به تشخیص دیوان عدالت اداری، اسنپ‌فود هیچ‌گونه انحصاری بر بازار ندارد و شرایط رقابت سالم را رعایت کرده است.
 
در حکم دیوان عدالت اداری آمده است: «…طرف شکایت صرفا با توسل به اظهارات کلی و بدون ارائه‌ی مدارک و اسناد مثبت وقوع تخلف از سوی خواهان، مبادرت به صدور حکم کرده و هیچ‌گونه مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد، لذا رأی صادره واجد ایرادات شکلی و ماهوی مؤثر است.»
 
رأی دیوان عدالت درحالی صادر می‌شود که چیلیوری با شیوع ویروس کرونا، در اسفندماه سال گذشته خبر از پایان فعالیت خود داد و نتوانست در بازار سفارش آنلاین غذا باقی بماند. چیلیوری آن زمان در اطلاعیه‌ی خود اعلام کرد که علاوه‌بر شیوع کرونا، اقدامات انحصارگرایانه‌ی ادامه‌دار اسنپ‌فود باعث تعطیلی این کسب‌و‌کار شده است.
 
مدیران اسنپ‌فود در اظهارنظرهای پیشین خود با ابراز استقبال از وجود رقیب در فضای کسب‌و‌کار، اذعان می‌کردند که برخی اوقات واژه‌ی «رقابت»، «انحصار» برداشت می‌شود؛ درحالی‌که «این رویکرد درنهایت به ‌نفع مشتری نیست؛ چرا که اگر رقابت برای گرفتن سهم بازار بیشتر در بین نباشد، اصل رضایت مشتری و کیفیت برای صاحبان کسب‌وکارها به‌عنوان اولویت در نظر گرفته نمی‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.