تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2020
12:53 پنجشنبه، 24ام مهرماه 1399
کد خبر: 117200

پرداخت پیامکی در ترکیه توسعه می‌یابد

در سال‌های گذشته وقتی مسافران اتوبوس در ترکیه می‌خواستند کارت‌های مسافرتی خود را شارژ کنند تنها یک گزینه داشتند: استفاده از کارت اعتباری برای شارژ آنلاین. به این ترتیب کسانی که حساب بانکی نداشتند نمی‌توانستند هزینه سفر خود را پرداخت کنند تا اینکه شرکت پی‌گورو(یکی از فین‌تکهای فعال درترکیه که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کند) برای حل این مشکل وارد عمل شد. از سال ۲۰۱۸ کاربران سیستم حمل و نقل می‌توانند با ارسال یک پیام کوتاه کارت‌های خود را شارژ کنند و هزینه آن را از اعتبار حساب گوشی همراه پرداخت کنند یا روی قبض ماهیانه‌اشان محاسبه می‌شود.
 
آیزیک اومان مدیر ارشد پی‌گورو می‌گوید: «اگر می‌خواهید از اتوبوس استفاده کنید تنها یک پیام کوتاه ارسال کنید. این روش پرداخت شارژ کارت‌ را برای مردم ساده‌تر می‌کند».
 
حدود ۶۵ هزار نفر در شهری ۶۵۰ هزار نفری در جنوب شرقی ترکیه از روش پرداخت پیامکی در سال گذشته استفاده کرده‌اند. همین مدل به زودی در آنکارا پایتخت ترکیه و دیگر شهر‌های این کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد.
 
 
مسافران اتوبوس در ترکیه از طریق تلفن همراه و از طریق سرویس پیامکی هزینه سفر خود را می‌پردازند.
 
پی‌گورو به دنبال آن است که جایگزین روش‌های پرداخت پیچیده بانکی شود. با اینکه ترکیه «از لحاظ زیرساخت بانکداری بسیار پیشرفته است»، اما به گفته اومان یکی از مدیران پی‌گورو مصرف کنندگان هنوز توان همپایی با این پیشرفت بخش بانکی را ندارند. به گفته او «هنوز بخش زیادی حساب بانکی ندارند».
 
او معتقد است«سال‌ها است که سعی می‌شود از قابلیت قبض‌دهی اپراتور‌ها برای صدور قبض پرداخت برای خرید‌های فیزیکی یا آنلاین استفاده شود… ما قدم به قدم جایگزینی را برای دریافت پول اجرا کردیم».
 
امروز پی‌گورو با هزار و ۳۰۰ فروشگاه در ترکیه همکاری دارد و ۲۷۵ هزار درخواست پرداخت در روز را پردازش می‌کند. مسئله پرداخت‌های پیامکی در دروان کرونا و قرنطینه در ترکیه شهرت تازه‌ای پیدا کرد.
 
اومان می‌گوید: «ما در ماه آوریل و می شاهد افزایش شدید خدمات دیجیتال از جمله پخش آنلاین و بازی بودیم. من انتظار داشتم که این شرایط با کاهش قرنطینه در ماه ژوئن تغییر کند اما حتی در ماه جولای، آگوست و سپتامبر نیز رکورد‌های تازه‌ای شکسته شد. این آمار تغییر رفتار مشتریان در زمینه پرداخت را نشان می‌دهد.»
 
براساس گزارش بانک جهانی حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۵ سال و بالاتر در ترکیه حساب بانکی ندارند و در نتیجه برای پرداخت‌های خود از پول نقد استفاده می‌کنند. بسیاری از افرادی که حساب بانکی ندارند پس زمینه اجتماعی-اقتصادی ضعیف، درآمد پایین و مشاغل غیر رسمی دارند.
 
احتمال نداشتن حساب بانکی به ویژه برای زنان بسیار زیاد است. تنها ۵۴ درصد از زنان بزرگسال در ترکیه حساب مالی جداگانه برای خود دارند و این در حالی است که این رقم در مردان به ۸۳ درصد می‌رسد.
 
این آمار تصویر بزرگتری از یک پدیده جهانی را به ویزه در اقتصاد‌های در حال توسعه نشان می‌دهد. بانک جهانی که افزایش مشارکت اقتصادی را به یکی از اولویت‌های اصلی خود تبدیل کرده است می‌گوید که ۱.۷ میلیارد نفر از افراد بزرگ سال جهان هیچ حساب مالی‌ای در موسسه مالی یا ارائه دهنده خدمات موبایلی ندارند. تقریبا نیمی از این افراد در پنج کشور زندگی می‌کنند: بنگلادش، چین، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه و پاکستان.
 
برهان الیاسیک نماینده اتحادیه موسسات پول و پرداخت الکترونیکی ترکیه (Todeb) می‌گوید که مسئولان اهمیت خدمات رسانی به جمعیتی که حساب بانکی ندارند را درک کرده‌اند.
 
به گفته او آنها می‌دانند که پشتیبانی از صنعت فین‌تک «برای اقتصاد، کشور، سرمایه اجتماعی و… قشر کم درآمد جمعیت همچون زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان و کارکنان معمولی مفید است».
 
مسئولان ترکیه در طول هفت سال گذشته تغییراتی را در قانون اعمال کرده‌اند که امکان نوآوری و معرفی روش‌های پرداخت جدید را فراهم کرده است. طبق اعلام Todeb در حال حاضر ۵۴ موسسه پول الکترونیکی و ارائه دهنده خدمات پرداخت در ترکیه مجوز کار دارند.  به گفته الیاسیک «این تعداد تقریبا به اندازه تعداد بانک‌ها است. ما تعداد ارائه دهندگان خدمات پرداخت را دو برابر کرده‌ایم.»
 
مانع اصلی ارائه خدمات از طریق قبض تلفن همراه که پی‌گورو از آن استفاده می‌کند، کارمزد بالایی است که شرکت‌های موبایل درخواست می‌کنند. اومان می‌گوید: «پذیرش پرداخت‌های موبایلی باری بر دوش فروشنده آفلاین و آنلاین محسوب می‌شود. ما در حال مذاکره با اپراتور‌ها هستیم تا بتوانیم با بهبود شرایط فروشندگان بیشتری را به استفاده از این روش پرداخت مجاب کنیم.»
 
با وجود این مشکلات رشد سریع این شرکت حتی توجه شرکت‌های بین‌المللی را نیز به خود جلب کرده است. در ماه ژوئن شرکت پی‌گورو به قیمتی که هنوز منتشر نشده است از سوی تی‌پی (TPAY) پلتفرم پرداخت موبایلی دبی که در ۲۴ کشور آفریقایی و خاورمیانه فعالیت دارد خریداری شد.
 
سحر سالاما بنیان گذار و مدیر اجرایی تی‌پی می‌گوید: «چشم‌انداز و پتانسیلی که پرداخت‌های دیجیتال در این بازار جدید دارند او را هیجان زده می‌کند.»
 
به دنبال پاندمی و تغییر رفتار مشتریان، مشتریان بیشتری به این شرکت روی آورده و از این روش پرداخت استقبال کرده اند. سالاما می‌گوید:«ارائه دهندگان و فروشندگان بیشتری مایل به استفاده از پرداخت آنلاین هستند و به دنبال روش‌های پرداخت دیگری در منطقه هستند».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.