اپلیکیشن

تلفن همراه

October 18, 2020
11:28 یکشنبه، 27ام مهرماه 1399
کد خبر: 117238

عضو شورای رقابت از پیگیری اسنپ ‌فود برای لغو حکم انحصار خود در دیوان عدالت ابراز شگفتی کرد: فرصت تجدید‌نظرخواهی برای شورای رقابت وجود دارد

 
دیوان عدالت ادارای هفته گذشته رای یک سال پیش شورای رقابت مبنی بر پایان انحصار اسنپ فود در بازار سفارش آنلاین غذا را باطل کرد. حالا فرشاد فاطمی، عضو شورای رقابت در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که این رای توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری باطل شده نه هیات عمومی، بنابراین آنها فرصت درخواست تجدید نظر این رای را خواهند داشت.
 
پاییز سال گذشته شورای رقابت با اکثریت آرا اقدام اسنپ‌ فود در بازار ارائه خدمات سفارش آنلاین غذا را در بخش‌هایی مصداق ایجاد انحصار دانست و این شرکت را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرد. در ادامه این رای هم در بهمن ماه گذشته مجددا شورای رقابت، تجدید نظر خواهی اسنپ‌ فود در پرونده شکایت چیلیوری از این شرکت را وارد ندانست و مجددا رای خود را علیه اسنپ فود صادر کرد. حالا ۹ ماه پس از این رای تجدید نظر دیوان عدالت اداری این رای  شورای رقابت را باطل کرده است. 
 
فرشاد فاطمی، عضو شورای رقابت در مورد جزییات این اتفاق به پیوست گفت: «واقعیت این است که دیوان رای تایید شده شورای رقابت در هیات تجدید نظر شورا مبنی بر توقف رویه ضد رقابتی اسنپ فود را باطل کرده است. دیوان در این زمینه ماهوی وارد شده است و گفته‌اند که شورا بدون دلایل کافی در این زمینه رای داده است.» او ادامه داد: «این رای را یکی از شعب دیوان عدالت اداری باطل کرده و فرصت تجدید نظر خواهی وجود دارد. به نظر می‌رسد در این زمینه در رای دیوان عدالت اداری، به درستی موضوع توقف رویه را مورد توجه قرار نداده‌اند و واقعیت آن است در بسیاری از اوقات رای شورا می‌تواند پیشگیرانه باشد.» 
 
رای صادر شده از سمت شورای رقابت برای پایان دادن به انحصار اسنپ فود در حالی صادر شده که به باور برخی رای شورای رقابت ضمانت اجرایی ندارد. فرشاد فاطمی در مورد این شبهات به پیوست گفت: «اجرای احکام شورای رقابت بر اساس قانون بر عهده اجراییات احکام قوه‌قضاییه است. یعنی پس از صدور رای شورای رقابت، قوه قضاییه باید دستور اجرای آن را به بخش‌های مختلف بدهد. یعنی اگر ما کسی را جریمه کنیم این قوه قضاییه است که باید نامه مورد نظر برای اجرای این دستور را بدهد. حکمی هم که به اسنپ فود داده بودیم به این ترتیب بود که باید بندهای مربوطه که ایجاد انحصار می‌کرد را از قراردادهایش حذف می کرد (به معنی توقف رویه ضد رقابتی) در کنار این حکم جریمه نقدی هم تعیین شده بود.»
 
گروهی از حقوق‌دانها بر این نظر هستند که آرای شورا در دیوان عدالت اداری قابل تجدید نظرخواهی نیست. در عین حال در مورد اخیر، دیوان عدالت اداری به صورت ماهوی در مرود شکایت رای داده است و نه شکلی
فرشاد فاطمی، عضو شورای رقابت
 
اسنپ فود سال گذشته و در یک نشست خبری در مورد برنامه‌های توسعه‌ای خود در پاسخ به پیوست در مورد اینکه آیا رای شورای رقابت و پرداخت خسارت به چیلیوری را به اجرا گذاشته است یا خیر اعلام کرد که بدون شک آنها رای شورای رقابت را اجرا خواهند کرد. در آن زمان  مهراد عبدالرزاق، رئیس هیات مدیره اسنپ فود به پیوست در این مورد گفت: «زمانی که در ایران فعالیت می‌کنیم رای شورای رقابت و یا هر مرجع تصمیم‌گیر دیگر لازم الاجراست. این رای تاثیر اجرایی در فعالیت اسنپ فود داشته اما خواسته شورای رقابت محترم است و ما آن را انجام می‌دهیم.» حالا مطرح شدن شکایت اسنپ فود به دیوان عدالت اداری تعجب بسیاری را برانگیخته و این سوال را مطرح می‌کند که آیا دیوان عدالت اداری امکان باطل کردن رای شورای رقابت را دارد؟
 
فرشاد فاطمی، عضو شورای رقابت هم با ابراز تعجب از کشیده شدن این شکایت به دیوان عدالت اداری به پیوست گفت: «من هم در این زمینه متوجه ماجرا نمی‌شوم. چیزی که من هم شنیده بودم این بود که اسنپ فود نسبت به رای شورای رقابت تمکین کرده بود. در رای صادر شده دیوان عدالت اداری خواهان اسنپ فود (شرکت مدرن سامانه غذارسان اطلس)است. بعد از رای شورا، اسنپ فود شکایت به دیوان عدالت اداری برده‌اند.» او در پاسخ به این سوال که دیوان می‌تواند رای شورا را باطل کند یا خیر توضیح داد: « گروهی از حقوق‌دانها بر این نظر هستند که آرای شورا در دیوان عدالت اداری قابل تجدید نظرخواهی نیست. در عین حال در مورد اخیر، دیوان عدالت اداری به صورت ماهوی در مرود شکایت رای داده است و نه شکلی. در این زمینه هم به نظر می رسد ورود ماهوی دیوان به رای شورا که متشکل از تعدادی حقوقدان، اقتصادددان، متخصص مالی، متخصص صنعت و … بلا وجه است، توجه به این نکته لازم است که  رای شورا فقط قضایی  نیست که بر اساس رای قضایی رد شود.»
 
هرچند اسنپ فود در پیگیری پیوست حاضر به ارائه جزییات بیشتر در مورد رای دیوان عدالت اداری یا در اختیار گذاشتن دادنامه این شکایت به پیوست نشد؛ اما در خبر کوتاهی که روابط عمومی اسنپ فود برای رسانه‌ها ارسال کرده، دیوان عدالت اداری به دلیل عدم وجود مدارک و مستندات لازم برای اثبات اتهام‌ علیه اسنپ فود رای شورای رقابت را باطل کرده است. در این زمینه فرشاد فاطمی با اعلام اینکه پرونده شکایت چیلیوری علیه اسنپ فود با توجه به مدارک قابل استناد صادر شده به پیوست گفت: «کاری که اسنپ فود انجام داده بود، این بود که در قراردادش یک بند قرار داده که به موجب این بند رستوران‌هایی  که با این شرکت کار می‌کنند منع از همکاری با رقبای اسنپ فود می‌شوند. دلیل اصلی رای شورای رقابت هم همین یک بند در قرار داد اسنپ فود بود که شرایط ضد رقابتی را در بازار ایجاد می‌کند.» به باور او همین یک بند برای بردن این بازار به سمت انحصار کافی است: «در حال حاضر هم همین اتفاق افتاده و اسنپ فود با کنار زدن چیلوری توانسته حاکم این بازار شود. اسنپ فود در یک شرایط برابر رقابت نمی‌کند چون فعال دیگر در این بازار نیست.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.