اپلیکیشن

تلفن همراه

October 19, 2020
16:37 دوشنبه، 28ام مهرماه 1399
کد خبر: 117302

نظام‌مند کردن سیستم فیلترینگ از طرح حمایت از پلتفرم‌های داخلی مجلس حذف شد

طرح‌ «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» که اواسط شهریور ماه در مجلس اعلام وصول شد، حالا به گفته رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کلیات این طرح در جلسه امروز (۲۸ مهرماه) مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل اینکه طرح کاملی نیست، نیاز به بازبینی دقیقی دارد. همچنین آنطور که مصطفی طاهری اعلام می‌کند یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز این طرح که مربوط به ساماندهی نظام فیلترینگ کشور می‌شد از آن حذف شده است.
 
کمیته فناوری و ارتباطات مجلس در جلسه امروز (۲۸ مهرماه) خود کلیات طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را با حضور نهادهای ذیربط مورد بررسی قرار داد. این طرح اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که اصلی‌ترین آن تلاش برای توسعه خدمات پایه بر بستر  شبکه ملی اطلاعات است. از دیگر اهدافی که این طرح به دنبال آن بود نظام‌مند کردن اجرای فیلترینگ سرویس‌های مختلف در کشور بود که حالا به گفته رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات، این بخش از طرح با موافقت «مجتبی رضاخواه» طراح اصلی طرح حمایت از سرویس‌های داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات حذف شده است.
 
در این طرح پیش‌بینی شده بود که برای جلوگیری از فیلترینگ بدون ضابطه، صدور حکم فیلترینگ محدود یا نامحدود پلتفرم‌های پرکاربرد خارجی، صرفا براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی مجاز باشد. همچنین  براساس مواد در نظر گرفته شده در این طرح کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه راسا حق فیلترینگ یا محدودیت در دسترسی به خدمات پلتفرم‌ها پایه و داخلی را ندارد. از سوی دیگر نیز هیچ مقام قضایی راسا و با استناد به وجود محتوای مجرمانه یا شکایت خصوصی از پلتفرم‌های خدمات پایه و بومی حق صدور دستور قضایی برای فیلترینگ را به صورت مستقل ندارد. به نظر می‌رسد مغایرت داشتن این بخش از طرح، با قانون جرائم رایانه‌ای که مسئول فیلترینگ را کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معرفی کرده بود باعث حذف شدن آن شده است.
 
 
مصطفی طاهری، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس یازدهم
مصطفی طاهری، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد به پیوست گفت:‌ «بخش فیلترینگ این طرح با موافقت مجتبی رضاخواه طراح آن حذف شد تا با قوانین این حوزه و قوانین جرائم رایانه‌ای موازی‌کاری نشود. هم‌اکنون تنها این طرح به حمایت از پلتفرم‌های داخلی و توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص دارد. البته به نظر من این طرح نواقص بسیاری دارد و باید پیش از مطرح شدن در صحن علنی مورد بازبینی قرار بگیرد تا به پختگی لازم برسد.» پیش از این نیز رضا تقی‌پور، نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که قانون جرائم رایانه‌ای تکلیف فیلترینگ را مشخص کرده و نیاز به قانون جدید در این زمینه نیست.
 
همچنین طاهری در مورد جزییات بیشتر جلسه امروز کمیته فناوری مجلس برای بررسی طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» به پیوست گفت:‌ ‌«دستگاه‌های دولتی و خصوصی مرتبط با این موضوع مانند پلیس فتا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت اطلاعات و اتاق بازرگانی در این جلسه حضور داشتند و در مورد کلیات طرح صحبت کردیم. در این جلسه همه از نظر خودشان ایرادها و محاسن این طرح را مورد بررسی قرار دادند.» به گفته رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح حمایت از پلتفرم‌های داخلی طرح کاملی نیست و نیاز به بازبینی دقیقی دارد. او ادامه داد: «در جلسات بعدی کمیته نظرات دستگاه‌ها را جمع‌بندی و گزارشی در این مورد تهیه می‌کنیم تا در صحن علنی کمیسیون صنایع و معادن گزارش کلیات این طرح را قرائت کنیم. پس از تایید نمایندگان در کمیته به جزئیات این طرح هم می‌پردازیم.»
 
طاهری در مورد اینکه در این جلسه نهادها در مورد چه موضوعاتی صحبت کردند، گفت: «افراد حاضر در جلسه اعتقاد داشتند که این طرح نظم و ساماندهی خوبی ندارد، برخی بندها و مواد با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تداخل دارد و در بحث رگولاتوری هم دوستان ایرادهایی به این طرح وارد کردند.» به گفته طاهری دستگاه‌ها در کل نسبت به کلیات این طرح دید مثبتی نداشتند وطرح را طرح کاملی نمی‌دانستند. به نظر آنها این طرح نیاز به پختگی بیشتری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.